mrt. 22, 2023 / in Artikelen

Een nieuwswaardige reden om een persbericht te versturen helpt ontzettend om je organisatie te promoten en je merk te introduceren bij een nieuw publiek. Eerder schreven we al over 25 ideale situaties om een persbericht te versturen. En over financiële redenen voor het versturen van een persbericht. 

In dit artikel geven wij je tips hoe je ESG inzet als reden voor het versturen van een persbericht. 

Of het nu potentiële medewerkers zijn, klanten, prospects of andere stakeholders, steeds vaker eisen zij dat organisaties vooruitgang boeken op het gebied van Environment, Social and Gouvernance (ESG). Daarom versturen steeds meer organisaties persberichten over hun ESG-initiatieven. 

Lees ook: De toekomst van PR: deze kansen biedt ESG voor public relations

Het is een goede manier om te tonen dat je iets doet aan de meest kritieke kwesties van deze tijd. Hier geven wij je enkele tips hoe je deze onderwerpen linkt aan je merk zodat je je doelgroep beter bereikt. 

  1. Initiatieven om de de ecologische voetafdruk te verkleinen 


Van het implementeren van geavanceerde recyclinginitiatieven tot het verminderen van verpakkingen of het verlagen van het energieverbruik. Er zijn talloze manieren waarop organisaties hun impact op het milieu kunnen verbeteren. 

Klanten, investeerders en medewerkers steunen en stimuleren sterk alle stappen die organisaties nemen om hun schade aan het milieu te beperken. Dus als er initiatieven mogelijk zijn om een betere corporate citizen te zijn, is dat meer dan genoeg reden om er een persbericht over te versturen.

Zo hielp Kellogg rijstboeren om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. En schafte Alaska Airlines plastic bekertjes aan boord af en vervangt deze als eerste luchtvaartmaatschappij aan de Amerikaanse westkust door een milieuvriendelijk alternatief. Beide nieuwsfeiten werden via een persbericht gecommuniceerd.

  1. Publicatie van een duurzaamheidsverslag

 

Steeds meer organisaties kiezen ervoor om duurzaamheidsdoelstellingen en -cijfers op te nemen in hun kwartaal- en jaarverslagen. Om die informatie op één plaats te krijgen, publiceren veel organisaties nu jaarlijkse duurzaamheidsrapporten die hun vooruitgang beschrijven. 

Als jouw organisatie de middelen en de bandbreedte heeft om zelf een verslag op te stellen - en het zinvol is voor je merk - overweeg dan om dit te delen met investeerders en klanten via een persbericht.

  1. Doelen stellen of bereiken om Durability, Equality & Inclusion (DEI) te vergroten 

 

Klanten en investeerders kopen en investeren liever in bedrijven die zich inzetten voor een eerlijke en rechtvaardige werkplek voor hun medewerkers en zakenpartners. Bovendien maakt een meer diverse, inclusieve werkomgeving jouw organisatie alleen maar sterker. 

 

Als jouw organisatie inspanningen levert om een meer diverse en inclusieve omgeving te creëren, kan het delen van de redenen en de manier waarop je dit doet een grote bijdrage leveren aan het genereren van merkloyaliteit.

  1. Een omgeving creëren die medewerkers klaarstoomt voor succes

 

Medewerkers goed behandelen is niet alleen goodwill - het is goed voor het bedrijf en je merkreputatie. Niet alleen trek je zo meer talent aan en behoud je deze makkelijker. 

 

Naarmate je jouw medewerkers beter behandelt, wordt je ook aantrekkelijker voor potentiële klanten. Die willen steeds vaker zaken doen met bedrijven die goed doen voor hun medewerkers. Laat je stakeholders zien hoe je investeert in degenen die daadwerkelijk de producten en diensten van je organisatie leveren. 

  1. Aankondiging van veranderingen in het bedrijfsbestuur (gouvernance)

 

Voor beursgenoteerde bedrijven willen investeerders weten of belangrijke beslissingen onder toezicht staan van een onafhankelijk en capabel bestuur. Door in een persbericht een toevoeging aan het bestuur aan te kondigen, laat je investeerders zien dat jouw bedrijf transparantie hoog in het vaandel heeft staan.

3 Tips voor het maken van een sterk ESG-gerelateerd persbericht

 

  1. Gebruik specifieke streefdata en duidelijke doelstellingen

 

Bedrijven lopen in toenemende mate het risico beschuldigd te worden van ‘greenwashing’ of ‘pink-washing’ als zij nieuwe toezeggingen aankondigen op het gebied van milieu- of diversiteitsdoelstellingen. 

 

Laat je publiek zien dat je de daad bij het woord voegt door specifieke en meetbare doelstellingen op te nemen. Geef daarbij aan hoe je ervoor zorgt dat je als organisatie verantwoording aflegt voor het bereiken van die doelstellingen.

  1. Deel alleen haalbare mijlpalen

 

Hoewel het belangrijk is om tastbare doelen te stellen en te delen, is het wel erg belangrijk dat ze realistisch zijn. Zeggen dat je bedrijf in 2050 CO2-neutraal zal zijn, klinkt prijzenswaardig, maar is het haalbaar voor je merk? Zo niet, richt je dan op kleinere, meer beheersbare doelen die je organisatie kan bereiken.

  1. Benadruk de belangrijkste boodschap in de kop 

 

In veel van de ESG-persberichten die we voorbij zien komen, leggen de koppen niet alleen het ‘wat’ uit. Maar ze beantwoorden ook de uiterst belangrijke vraag: ‘waarom is dit interessant voor je publiek?’. Je persbericht is overtuigender en heeft meer kans op engagement, als je je belangrijkste conclusie vooraf presenteert.

Meer weten over hoe je ESG succesvol inzet?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, Cision kan je hierbij van dienst zijn.