feb. 13, 2023 / in Artikelen

Er zijn veel redenen waarom organisaties ervoor kiezen om een persbericht te versturen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van spannend bedrijfsnieuws, een medewerker in het zonnetje zetten, of een evenement aankondigen. Toch zijn er soms ook situaties waarbij het uitsturen van een persbericht verplicht is tegenover bepaalde stakeholders. Vaak is dit het geval bij het bekendmaken van financiële informatie.

Beursgenoteerde bedrijven zijn door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) verplicht elk kwartaal hun financiële cijfers bekend te maken. En een persbericht is een snel en effectief kanaal voor dergelijke communicatie.

Ook voor particuliere bedrijven die hopen investeerders aan te trekken of een beursgang (IPO) te doen, kan het versturen van een persbericht met financiële updates ook de belangstelling voor het bedrijf aanwakkeren.

6 manieren om financieel nieuws via een persbericht te delen

1. Het delen van indrukwekkende verkoopcijfers

Hoewel dit geen verplichte openbaarmaking is, kan het delen van een maandelijks verkoopresultaat dat beter was dan voorspeld, interesse en investeringen in jouw organisatie opwekken.

2. Het aankondigen van financiële resultaten of prognoses

Beursgenoteerde bedrijven weten dat dit een verplichte openbaarmaking is. Als jouw bedrijf groeit en een IPO overweegt, kan een positieve prognose de IPO-prijs opdrijven.

3. Het aankondigen van een earnings call

Overweeg om stakeholders via een persbericht uit te nodigen voor een earnings call. Een earnings call is een conference call tussen het management van een beursgenoteerde onderneming, analisten, investeerders en de media om de financiële resultaten van de onderneming tijdens een bepaalde verslagperiode te bespreken (kwartaal of boekjaar). Het biedt een extra lage context en commentaar op de cijfers.

Voorafgaand aan een earnings call geven bedrijven vaak een earnings report af dat beknopte informatie bevat over de financiële prestaties tijdens de betreffende periode. Een persbericht is een geweldige manier om die boodschap te verspreiden. 

4. Een nieuwe investeerder aankondigen

Als een betrouwbare investeerder besluit om in jouw onderneming te investeren, kan dat andere investeerders aantrekken om hetzelfde te doen.

5. Een brief uitbrengen aan aandeelhouders

Voor sommige bedrijven is de jaarlijkse aandeelhoudersbrief een van de belangrijkste manieren van financiële communicatie. Daardoor krijgt deze vaak veel aandacht. Geef je eigen aandeelhoudersbrief een impuls door via een persbericht te laten weten dat hij klaar is voor het grote publiek.

6. Herstructurering van je bedrijf

Herstructurering is een manier om je bedrijf uit het slop te halen en de weg naar een betere toekomst te vinden. Huidige en toekomstige investeerders willen dit nieuws horen.

3 Best practices voor financiële persberichten

Wat hebben de voorbeelden voor een financieel persbericht uit de lijst hierboven gemeen? Ze volgen veel van de volgende best practices voor het opstellen van financiële berichten die het voor belanghebbenden en aandeelhouders gemakkelijk maakt om ze te begrijpen.

1. Besteed aandacht aan de opmaak

Een goede opmaak draagt eraan bij dat je publiek de soms complexe en vaak droge informatie daadwerkelijk leest en in zich opneemt. Gebruik een strategische opmaak om te voorkomen dat het publiek informatie overslaat en mogelijk belangrijke details mist. Overweeg de volgende tips: 

  • Verdeel lange blokken tekst in kortere paragrafen van twee tot drie zinnen.

  • Verdeel je bericht in hoofdthema's en onderwerpen en gebruik vetgedrukte koppen om elk onderwerp aan te kondigen.

  • Gebruik opsommingstekens om de belangrijkste punten te highlighten.

  • Neem grafieken op om trends of groeigebieden te visualiseren.

2. Voeg directiecitaten toe

Executive quotes zijn een manier om context te bieden rond de cijfers en er een verhaal rond te creëren. Vergeet niet dat verslaggevers citaten van leidinggevenden vaak rechtstreeks uit persberichten halen voor hun berichtgeving.

3. Ga visuals niet uit de weg

Voor alle visueel ingestelde mensen bieden multimedia-elementen in jouw financiële berichten een andere manier om belangrijke financiële informatie over te brengen. Zo help je je publiek om deze informatie te begrijpen.

Denk aan financiële grafieken, maar ook infographics zijn een mooie manier om financiële informatie visueel te presenteren.

Meer weten over persberichten versturen of media monitoren?

Lees ook: Wanneer een persbericht versturen: de 25 meest ideale situaties

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van je PR-inspanningen. Cision kan jouw organisatie hierbij van dienst zijn.