okt. 31, 2022 / by Geneviève Muya

Wanneer verstuur je een persbericht? Een persbericht heeft het meeste effect als het een nieuwswaardig onderwerp heeft. Maar in welke gevallen is iets nieuwswaardig? 

In deze longread gaan we dieper in op de meest effectieve situaties om een persbericht te versturen. En ontvang je tips per onderdeel om jouw PR-inspanningen nog succesvoller te maken!

  • 5x een persbericht over bedrijfsgroei
  • 5x een persbericht over medewerkers
  • 4x een op erkenning gericht persbericht
  • 4x een persbericht over service- of productnieuws
  • 4x een persbericht over merk en marketing
  • 3x een persbericht over een event

5 Perfecte situaties voor een persbericht over bedrijfsgroei

Als jouw organisatie groeit en vooruitgaat, heb je een verhaal te vertellen. Waarom? Door je groei te communiceren via persberichten laat je jouw klanten, potentiële investeerders en andere belanghebbenden zien dat jouw bedrijf er een is om in de gaten te houden. Het nodigt hen uit deel te maken van jullie succes. 

In de volgende gevallen is een persbericht over bedrijfsgroei heel effectief.

1. Bij de opening van een nieuw bedrijf

Het starten van een nieuw bedrijf vereist moed en vastberadenheid, dus als het eindelijk klaar is om van start te gaan is een spetterende aankondiging op zijn plaats. 

Het opstellen van een persbericht met multimedia-elementen die laten zien hoe jouw bedrijf tot stand is gekomen en wat het klanten te bieden heeft, is een uitstekende manier om je bedrijf zichtbaarheid te geven. 

2. Bij het vieren van een mijlpaal of jubileum van het bedrijf

Elk jaar dat jouw bedrijf actief is en elke mijlpaal die je bedrijf bereikt, is reden voor een feestje. En wie viert dat graag alleen? Nodig al je stakeholders uit om te delen in je succes met een aankondiging in een persbericht.

3. Bij het aankondigen van een overname of fusie

Twee weten meer dan één. Dus als twee bedrijven samenkomen, wil je dat jouw klanten weten wat de toegevoegde waarde van de andere partij is. Als jouw bedrijf beursgenoteerd is, is dit nieuws niet alleen belangrijk om aan je aandeelhouders te melden, maar ook een verplichte openbaarmaking.

4. Bij een verhuizing of opening van een nieuw kantoor of filiaal

Steden verwelkomen graag nieuwe bedrijven, dus laat de kans niet voorbijgaan om jouw verhuizing of uitbreiding bekend te maken in lokale media in de nieuwe stad. Het openen van een kantoor op een nieuwe locatie is een nieuwsbericht dat een lokale journalist waarschijnlijk niet laat schieten.

5. Bij de aankondiging van een bedrijfsuitbreiding

Beursgenoteerde bedrijven zijn verplicht om een uitbreiding naar een nieuw gebied bekend te maken, omdat het een belangrijke gebeurtenis is die invloed heeft op de aandelenkoersen. 

Voor privébedrijven is de aankondiging van een uitbreiding een pluim op de hoed die het delen waard is.

 

5 Perfecte situaties voor een persbericht over medewerkers

Medewerkers zijn het meest waardevolle bezit van een bedrijf. Nieuws over de groei van medewerkers - individueel of collectief - viert hun bijdrage aan het succes van jouw bedrijf. Publieke erkenning van medewerkers is daarom een geweldige morele opkikker. 

In de volgende situaties is een persbericht over medewerkers effectief.

1. Bij de introductie van een nieuwe leidinggevende 

Aankondigen dat een nieuwe leidinggevende zich bij jouw organisatie aansluit is bijna net zo spannend als een nieuwe relatie officieel maken op sociale media. Zoals bij elke aankondiging van een nieuwe relatie zijn de meesten blij voor je en zijn sommigen jaloers.

2. Een interne promotie aankondigen 

Een teken van een gezond bedrijf is een bedrijf dat zijn werknemers regelmatig promoveert. Nieuws over de promoties van je medewerkers delen toont je betrokkenheid bij hun vooruitgang en erkent het geweldige werk dat ze hebben verricht.

3. Een pensioen aankondigen 

Als medewerkers met pensioen gaan is een persbericht versturen een feestelijk afscheid die hen erkenning voor het verrichte werk geeft. Betreft het een leidinggevende of executive functie, dan werkt het versturen van een dergelijk persbericht ook door als onderdeel van je employer brand. 

4. Bij de introductie van aanwervingsinitiatieven of -doelstellingen

Potentiële medewerkers willen werken bij een bedrijf waar ze mogelijkheden voor groei en nieuwe kansen zien. Investeerders willen hun geld steken in een bedrijf dat groeit. Klanten, opdrachtgevers en prospects willen zaken doen met eerlijke organisaties. Door je aanwervingsdoelstellingen bekend te maken, laat je al deze belanghebbenden weten dat je veel investeert in de belangrijkste hulpbron van je bedrijf: jouw mensen.

5. Een prestatie erkennen

Als een medewerker of een team een prijs heeft gewonnen of ergens speciale erkenning voor heeft gekregen, deel je dat hopelijk intern. Toch is dit ook ene goede reden om het nieuws extern te delen. 

Medewerkers zijn een afspiegeling van hun bedrijf, dus als anderen zien dat jouw mensen geweldige dingen bereiken, weten ze dat je er goed aan hebt gedaan hen in dienst te nemen. Het vieren van de prestaties van je medewerkers is ook goed voor het moreel van je mensen en je employer brand. Je laat namelijk zien dat je trots bent op hun succes en dat je de waarde van hun bijdrage aan het team erkent.

 

 

4 Tips bij het schrijven van een persbericht over medewerkers

Een persbericht in verband met aanwerving, promoties of personeelswijzigingen kan en moet het formaat van een typisch persbericht volgen. Er zijn echter een paar elementen die je expliciet in persberichten over medewerkers wil opnemen.

  1. Link naar je ‘Over ons’ pagina of carrièresite. Nodig lezers uit om meer te weten te komen over wat jouw bedrijf drijft en waarom het groeit door terug te linken naar je website of social media pagina's. Beter nog, overweeg dan een link naar je carrièrepagina of vacatures - je persbericht kan tenslotte in handen vallen van je volgende topper. 

  2. Neem citaten van leidinggevenden op. In een persbericht over medewerkers biedt een citaat van een leidinggevende verder bewijs ter ondersteuning van het idee dat het bedrijf van bovenaf in zijn mensen investeert en hen waardeert.

  3. Voeg een afbeelding toe. Wij moedigen het gebruik van afbeeldingen bij persberichten altijd aan, omdat ze helpen context te bieden, het verhaal tot leven te brengen en de betrokkenheid te vergroten. Bij een aankondiging van pensionering, nieuwe aanwerving of promotie kun je een professionele foto van de persoon in kwestie toevoegen. Als het over aanwervingsinitiatieven gaat, overweeg dan een foto van de campus of het hoofdkantoor van je bedrijf of een groepsfoto van je team die er betrokken en enthousiast uitzien. Lees hier meer over 3 multimediafouten die jouw webcontent om zeep helpen.

  4. Vergeet de basis niet. Zorg ervoor dat je persbericht die kritieke vragen beantwoordt: Wie, Wat en Waarom? Zorg ervoor dat je persbericht de volgende vragen beantwoordt: 

  • Wie is de werknemer in kwestie? 
  • Wat wordt zijn/haar/hun nieuwe functie? 
  • Waar komt hij/zij vandaan (vorige functie of baan)?
  • Hoeveel jaar ervaring brengt hij/zij mee? 
  • Wanneer begint hij/zij? 
  • Waarom is hij/zij gekozen voor deze functie (welke positieve impact heeft deze persoon op het bedrijf)?
  • Waarom neemt het bedrijf mensen aan?
  • Welke factoren dragen bij tot de groei van het bedrijf?
  • Voor welk soort functies neem je mensen aan? 
  • Welke speciale vaardigheden zoek je?

4 Perfecte situaties voor een op erkenning gericht persbericht

Erkenning van of door anderen biedt een uitstekende gelegenheid om een persbericht te versturen. Het is ook een geweldige manier om met potentiële nieuwe klanten in contact te komen, of om de relatie met andere stakeholders te versterken.

Is één van de volgende punten van toepassing op jouw bedrijf, merk, klant of organisatie, dan heb je een mooie kans liggen om positieve aandacht in de media te krijgen.

1. Het ontvangen van een prijs

Als jouw bedrijf, werknemer of team een prijs heeft gewonnen, heb je alle reden om dat van het spreekwoordelijke dak te schreeuwen. Je stakeholders moeten weten dat anderen jouw bedrijf en medewerkers net zo geweldig vinden als jullie zelf.

P.S. Je hebt trouwens geen trofee nodig om op te scheppen. In veel gevallen is het alleen al een (nieuwswaardige) eer om genomineerd te zijn voor een bepaalde prijs.

2. Het behalen van een mijlpaal of certificering

Branchecertificeringen geven jouw bedrijf meer geloofwaardigheid en wekken vertrouwen bij jouw klanten of opdrachtgevers. Maak hen bewust van jouw opgewaardeerde status.

3. Erkenning als leider in de industrie of sector0

Erkenning krijgen als industrieleider onder gerespecteerde collega's of gerenommeerde instellingen is ook een mooie kans om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.

4. Het uitreiken van een award of eerbetoon

De tijd nemen om anderen te eren kan ook een positief effect op jouw organisatie hebben. Als je laat zien dat je anderen en waar zij voor staan waardeert, is dat een directe weerspiegeling van de waarden van jouw eigen merk. Vooral in deze tijden zijn organisaties of belanghebbenden eerder geneigd zaken te doen met merken die aansluiten bij hun eigen waarden.

3 Tips voor het schrijven van een op erkenning gericht persbericht

Hoewel je bericht dezelfde algemene opmaak en best practices moet volgen als elk ander persbericht, vereist een op erkenning gericht persbericht nog speciale aandacht.

  1. Schrijf een kop die je publiek context biedt. Een kop als ‘Bedrijf X wint prijs’ is misschien niet erg interessant voor iemand anders dan bedrijf X. Maar een kop als ‘Bedrijf X wint prijs, bewijst uitmuntendheid in [specifiek gebied]’ biedt wat extra context. Zo leest je publiek in één keer welk bedrijf de prijs heeft gekregen en versterk je jouw waarde voor huidige én potentiële klanten. Bekijk voor meer informatie deze 7 tips die je helpen een persbericht te schrijven dat opvalt.

  2. Geef achtergrondinformatie. Besteed wat ruimte in je persbericht aan achtergrondinformatie over de onderscheiding of de erkenning zelf. Zo kun je jouw publiek uitleggen waarom de prijs of onderscheiding belangrijk is - zowel voor hen als voor jouw organisatie.

  3. Laat de experts hun zegje doen. Een andere manier om geloofwaardigheid toe te voegen aan de prijs of erkenning is door een leidinggevende of deskundige woordvoerder te citeren. Deze kan dan vertellen waarom jouw merk of klant is gekozen voor deze eer en wat het betekent voor jouw klanten en andere belanghebbenden.

4 perfecte situaties voor een persbericht over service- of productnieuws

Bedrijven zwoegen vaak maanden of jaren om hun producten en diensten te creëren en bij te werken. Al dat harde werk verdient het om gevierd te worden. Toch is het niet alleen zinvol om klanten en prospects op de hoogte houden. Onnodig te zeggen dat dit een populair onderwerp is van veel persberichten die wij voor onze klanten verspreiden.

Wanneer is het versturen van een persbericht met service- of productnieuws het meest effectief?

 

1. Bij de lancering van een nieuw product of nieuwe dienst

 

Dit is een no-brainer. Waarschijnlijk breng je je huidige klanten en investeerders via je interne database en je klantenservice op de hoogte van een nieuw product of een nieuwe dienst. Maar met een persbericht bereik je een heel nieuw publiek van potentiële klanten en investeerders.

 

2. Bij de onthulling van een productnaamverandering

 

Zoals het gezegde luidt: de enige constante is verandering. Soms is verandering nodig om de huidige tijd beter weer te geven of aan te geven waar een bedrijf naartoe gaat. Door in een persbericht volledig uit te leggen waarom je de verandering doorvoert, help je jouw klanten de overgang te begrijpen.

 

3. Introductie van een update of functie-uitbreiding

 

Hoe kun je jouw klanten beter laten zien dat je hun feedback hebt gehoord dan door updates of upgrades van je bestaande product- of servicelijn aan te kondigen? Hoewel je dit waarschijnlijk toch al doet via klantgerichte nieuwsbrieven, laat een persbericht aan een breder publiek zien dat je bedrijf zich inzet om je klanten de beste ervaring te bieden.

 

4. Een nieuwe samenwerking aankondigen

 

Sommige van onze meest spraakmakende persberichten betreffen twee merken die een verrassende mashup onthullen. Het verspreiden van dit soort nieuws via de pers genereert niet alleen buzz, het leidt vaak tot veel persaandacht.

 

4 Tips voor een persbericht over service- of productnieuws

Een persbericht over diensten of producten van een bedrijf kan en moet het formaat van een typisch persbericht volgen, maar er zijn nog een paar extra onmisbare elementen om in dit soort persberichten op te nemen.

  1. Voeg multimedia toe. In de woorden van je leraar Engels in de achtste klas: "Show, don't tell." Multimedia-elementen brengen je persbericht tot leven en zijn bijzonder belangrijk voor een persbericht over een product of dienst. Overweeg een foto op te nemen van het product of van iemand die de dienst gebruikt, of nog beter, een video of infographic die laat zien hoe het product of de dienst werkt. Lees hier meer over 4 soorten content die perfect zijn voor een infographic.

  2. Voeg testimonials of klantquotes toe. Mensen vertrouwen peer reviews boven elke andere bron, dus het opnemen van een testimonial van een klant of cliënt helpt bij het overtuigen van potentiële klanten om jouw merk te proberen. Ook stelt het huidige klanten gerust dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door voor jouw organisatie te kiezen. 

  3. Benadruk de voordelen voor je klant. Als bedrijven een verandering in hun product- of dienstenaanbod aankondigen, willen klanten altijd eerst en vooral weten "Wat heb ik eraan?". Zorg ervoor dat je benadrukt hoe dit nieuws klanten ten goede komt of welke (positieve) impact het op hen heeft. Gebruik opsommingstekens om de voordelen te onderscheiden van de rest van de tekst, zodat ze niet te missen zijn. 

Biedt een proef of trial optie aan. Als je een persbericht verstuurt over een nieuwe service of product, overweeg dan een proefrit aan te bieden. Weinig journalisten schrijven een verslag over iets dat ze niet zelf hebben ervaren, Bied dus waar mogelijk een gratis productmonster, dienst of demonstratie aan.

4 Perfecte situaties voor een persbericht over merk en marketing

Bij Cision weten we dat PR- en marketingteams vaak voor uitdagingen staan als het erom gaat hun inspanningen op elkaar af te stemmen. Toch lukt het met een persbericht meestal goed om onderlinge overeenstemming te bereiken. Het biedt een kans om samen te werken met je marketingcollega’s om al het leuke, creatieve werk dat zij doen voor een gemeenschappelijk doel onder de aandacht te brengen. 

Naast het samenbrengen van marketing en PR, geeft een persbericht dat de belangrijkste marketingstrategieën schetst, jullie stakeholders een kijkje achter de schermen van wat nieuw is voor jullie klanten of bedrijf.

In welke gevallen is een persbericht over merk of marketing effectief? 

1. Bij de lancering van een nieuwe campagne

De meest succesvolle marketingcampagnes prikkelen klanten en leiden tot meer business. Het lanceren van een nieuwe campagne met een persbericht bouwt anticipatie op de nieuwe creatieve richting van je organisatie.

2. Onthulling van een bedrijfsrebranding

Een rebranding van uw bedrijf is een van de meest nieuwswaardige marketinginspanningen van een bedrijf. U wilt uw klanten niet in verwarring brengen door plotseling een nieuwe merknaam te gebruiken zonder dit aan te kondigen. Net zoals het veranderen van uw producten, hebben uw klanten een overgang nodig om gewend te raken aan de nieuwe huisstijl van uw bedrijf.

3. Bij een nominatie voor een wedstrijd of award

Is jouw organisatie genomineerd voor een bepaalde prijs of award? Zelfs als je niet wint is een dergelijke nominatie het vermelden waard. 

4. Een sponsorsamenwerking aankondigen

Als sponsor geef je aan dat jouw bedrijf zich aansluit bij een andere onderneming en diens publiek. Toon je sponsortrots in een enthousiast persbericht.

 

3 Onmisbare tips bij een persbericht over merk- of marketing

Vergeet niet deze elementen op te nemen om je persbericht naar een hoger niveau te tillen:

  1. Je merklogo. Bij Cision hameren we altijd op de voordelen van het gebruik van multimedia-assets in je persberichten. Maar als je er slechts één gebruikt voor je marketinggerelateerde bericht, laat het dan je merklogo zijn. Jouw logo niet opnemen in een merk- of marketingpersbericht is gewoon een gemiste kans. Het hele punt van een merkbericht is het verhogen van de zichtbaarheid van je merk. En wat is duidelijker en gemakkelijker om dat te doen dan je logo op de voorgrond te plaatsen? 

  2. Boilerplate. Het toevoegen van een boilerplate aan een persbericht is vaak een bijzaak voor merken, maar als je er geen toevoegt, is het een gemiste kans om lezers snel beter te laten begrijpen wie je merk is en waar het over gaat.

  3. Links naar sociale media. Laat je persbericht niet het laatste contactpunt met lezers zijn. Geef lezers een andere manier om met je in contact te komen en het gesprek voort te zetten (en branding kansen) door je social media op te nemen.

3 Perfecte situaties voor een persbericht over een event

Het organiseren van een evenement is één van de beste manieren om in contact te komen met je publiek en hen te helpen beter te begrijpen waar jouw merk of bedrijf voor staat. Wat is er immers persoonlijker dan één-op-één persoonlijke tijd? Niets helpt zo goed om jouw merk te personaliseren en een bedrijf een gezicht te geven als het organiseren van een evenement.

Bij de meeste evenementen - virtueel, persoonlijk of een combinatie van beide - geldt meestal ‘hoe meer, hoe beter’. Door een persbericht te versturen om aan te kondigen dat jouw bedrijf een evenement organiseert of eraan deelneemt, groeit de registratielijst gemakkelijker.

1. Een webinar of persoonlijk evenement organiseren

Als je een evenement organiseert, wil je mensen uitnodigen om je gast te zijn. Door een persbericht te versturen, kun je jouw uitnodiging verder verspreiden dan de potentiële deelnemers in je database of netwerk.

2. Deelnemen aan een nationaal of lokaal evenement

Er komt een interessant evenement aan, en jouw organisatie is erbij. Mis deze kans niet om dit te communiceren. 

3. Presenteren op een conferentie

Laten we eerlijk zijn: we gaan meestal alleen naar een conferentie als we geïnteresseerd zijn in de lijst van presentatoren. Jij of een collega zouden de reden kunnen zijn waarom iemand besluit een conferentie bij te wonen. Dus vertel het vooral als men naar jou of je collega kan komen luisteren.

 

6 Tips om toe te voegen aan jouw persbericht over een event

Hoewel ook dit persbericht dezelfde algemene opmaak en best practices moet volgen als elk ander persbericht, vereisen evenement-gerelateerde persberichten speciale aandacht. Denk bij het opstellen van je evenementgerelateerde persbericht aan het volgende:

  1. Locatie, locatie, locatie. Het spreekt vanzelf dat je de locatie van je evenement moet vermelden, maar doe dit liefst zo vroeg mogelijk in je persbericht. Let vooral op de locatie als je journalisten benadert. Een journalist die lokaal nieuws verslaat in New York, is waarschijnlijk niet geïnteresseerd in een evenement voor fondsenwerving in Louisiana. 

  2. Datum, tijd en aanlooptijd. Een ander belangrijk detail om helemaal aan het begin van je bericht te vermelden. Houd ook de datum in gedachten als het gaat om de verspreiding van je bericht en plan vooruit. Niet alleen wil je potentiële deelnemers voldoende tijd geven om je evenement te plannen in hun agenda of plannen te maken voor de reis ernaartoe. Je wilt journalisten ook voldoende tijd geven om je evenement aan te kondigen.

  3. Een reden om aanwezig te zijn. Elk goed persbericht beantwoordt een versie van de vraag "What’s in it for me’? Voor eventgerelateerde persberichten is de te beantwoorden vraag "Waarom zou ik deelnemen?". Bij het opstellen van de hoofdtekst van je persbericht moet je je richten op de voordelen van het bijwonen van het evenement. En waarom jouw organisatie bij uitstek geschikt is om het evenement te organiseren. 

  4. Een duidelijk omschreven publiek. Maak duidelijk voor wie het evenement bedoeld is en waarom het ideaal is voor die specifieke groep. Dit detail is bijzonder belangrijk bij het bereiken van journalisten. Een verslaggever die de financiële sector behandelt, doet waarschijnlijk geen verslag van jouw wijn- en eetproeverij.

  5. Een oproep tot actie (C2A). Elk persbericht moet een CTA hebben, en evenementenberichten zijn daarop geen uitzondering. Voor een evenement kan een typische CTA zijn "Reserveer jouw plaats" of "Meer informatie en registreer" en link naar een registratiepagina, landingspagina of website van het evenement. 

  6. Een perscontact. Als je zoveel mogelijk pers rond je evenement wilt krijgen, maak het journalisten dan gemakkelijk om de informatie te krijgen die ze nodig hebben voor hun verhaal. Geef een naam en contactgegevens van iemand die ze kunnen bereiken voor vragen of voor meer details rond het evenement.

Meer weten over persberichten versturen?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, kan Cision je hierbij van dienst zijn. 

 

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux