jun. 29, 2022 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Ben je benieuwd wanneer je infographics moet gebruiken bij je content?

Infographics kunnen het verkeer naar jouw site met gemiddeld 12% verhogen en krijgen 3x meer likes en shares op social media dan elk ander type content. Met deze cijfers is het moeilijk om een goede reden te bedenken waarom je geen infographics zou gebruiken.

Maar hoewel deze gemakkelijk te lezen visuele middelen helpen bij het informeren van je lezers, zijn ze misschien niet de beste multimediakeuze voor elk soort content. In sommige gevallen zijn video's of afbeeldingen beter geschikt. 

Dus hoe weet je of een infographic de juiste keuze is?

Hieronder gaan we in op situaties waarbij deze unieke visuals de perfecte aanvulling op je content zijn:

1. Heb je cijfers of gegevens?

Het aankondigen van onderzoeks- of studieresultaten is een geweldige kans om een infographic te gebruiken.

Mensen houden van details zoals statistieken, cijfers en getallen. Heb je bijvoorbeeld ooit gemerkt dat je ogen afdwalen naar de kop van een lijst met een getal? Misschien is dat wat je oog naar deze post trok?

Als je een grote hoeveelheid gegevens presenteert, maakt een infographic de belangrijkste conclusies gemakkelijk te begrijpen en te onderscheiden van de rest van de tekst.

Het presenteren van complexe gegevens in een infographic verhoogt ook de kans dat lezers het onthouden. Mensen onthouden 80% van wat ze zien, vergeleken met slechts 20% van wat ze lezen.

2. Kunnen symbolen of pictogrammen helpen om je idee uit te leggen?

Zo’n 65% van de mensen is een visuele leerling. Het is belangrijk dat je inspeelt op dit grote potentiële publiek.

Door een infographic te presenteren met behulpzame symbolen of pictogrammen, vinden lezers sneller de informatie die voor hen belangrijk is.

Een infographic met informatie over social media zou bijvoorbeeld het Twitter-vogeltje, de Instagram-camera en het Facebook F-pictogram moeten bevatten om verschillende details te benadrukken.

Behandelt jouw artikel de voor- en nadelen van een specifiek onderwerp? Vinkjes en X'en of plus-/minsymbolen helpen lezers de inhoud snel te scannen.

3. Kun je een lijst omzetten in opsommingstekens of stapsgewijze instructies?

We weten dat het opnemen van opsommingstekens of genummerde lijsten in teksten de lezer helpt om betrokken te blijven.

Maar wat gebeurt er als je die opsommingstekens moet samenvatten of de lijst moet opsplitsen in eenvoudigere termen? Een infographic kan een geweldige manier zijn om deze informatie op een eenvoudige en visueel vriendelijke manier te presenteren.

Volgens een studie van het Educational Communication and Technology Journal doen mensen die illustraties combineren met tekst het meer dan 300% beter bij het volgen van instructies dan mensen die enkel tekstuele stappen volgen.

Schrijven over hoe je de tuin zomerklaar maakt? Hoe zit het met stappen voor het registreren om te stemmen of het aanmelden voor de universiteit? Presenteer jouw stappen of instructies in een infographic voor een maximale impact.

4. Kun je van jouw content een op social media deelbare afbeelding maken?

Op sociale platforms waar veel visueel materiaal wordt gebruikt, presenteren unieke infographics informatie op een gemakkelijk te begrijpen formaat met weinig tekst.

Als jouw onderwerp populair of in de mode is - aankomende feestdagen, politiek, familienieuws of eten, bijvoorbeeld - kan het gebruik van een lezersvriendelijke infographic de kans vergroten dat deze online wordt gedeeld.

En hoewel het delen van informatie via social media niet direct leidt tot een stijging in de zoekresultaten, bereikt jouw content zo wel een groot publiek dat het anders misschien niet had gezien. Dit kan leiden tot meer backlinks in de toekomst, wat de rankings kan verbeteren.

 

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux