sep. 13, 2022 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Je weet inmiddels dat multimedia essentieel zijn voor succesvolle content. Maar de dagen dat documenten met veel tekst vooral de aandacht trokken en vasthielden zijn voorbij. Moderne lezers zijn gewend geraakt aan mooie site lay-outs en in het oog springende afbeeldingen. En multimedia in je content is net zo goed voor zoekmachineoptimalisatie als voor de gebruikerservaring van belang.

Maar zelfs als je multimedia helemaal hebt omarmd, kan het alsnog schadelijk zijn voor je zichtbaarheid en betrokkenheid. Hieronder noemen we drie veelvoorkomende, maar ernstige blunders die je veel geld kunnen kosten.

1. Bijschriften niet correct gebruiken

Vraag: als een lezer een website bezoekt, wat is dan het eerste wat hij leest?

Als je antwoordde: ‘De kop of paginatitel’, heb je het mis. Volgens een onderzoek in opdracht van David Ogilvy, is het antwoord dat bijschriften bij afbeeldingen meer worden gelezen dan vrijwel al het andere.

Volgens de resultaten van verschillende tests voor het plaatsen van afbeeldingen, ontdekte Ogilvy dat de foto het eerste is wat een lezer ziet - en onmiddellijk na het lezen van de foto, kijkt de lezer naar de tekst eronder. Dit betekent dat kopteksten onder afbeeldingen een grotere impact hebben. Het betekent ook dat bijschriften bij foto's van vitaal belang zijn.

Als je erover nadenkt, is dit heel logisch. We weten allemaal dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Dus het is niet zo verwonderlijk dat een pakkend beeld de aandacht van een bezoeker trekt. Na het bekijken van een foto of afbeelding is het niet meer dan normaal dat de lezer eronder kijkt om meer context of informatie te vinden over de afbeelding die de aandacht trok.

Omdat bijschriften zo belangrijk zijn, moet je er wat extra tijd aan besteden. Besteed evenveel aandacht aan het opstellen van je bijschriften als aan je titel. Denk aan de SEO-waarde van de woorden die je gebruikt. Zorg ervoor dat je bijschriften je merkidentiteit onderstrepen of waar mogelijk een oproep tot actie bevatten.

Zie het zo: als een lezer moest beslissen of hij verder zou lezen na het zien van het bijschrift van je afbeelding, zou hij dan op de pagina blijven? Zo niet, dan is het tijd om je bijschriften te heroverwegen.

2. Niet de juiste social share-afbeelding instellen

Als je ook maar een beetje tijd doorbrengt op social media, heb je waarschijnlijk gemerkt dat de links die je deelt, automatisch worden gevuld met een afbeelding. En deze foto's zijn cruciaal: links die met een afbeelding worden gepost, krijgen 130% meer klikken dan links zonder afbeelding.

Zodra je een link op Twitter of Facebook plaatst, fungeert de afbeelding als een in het oog springende advertentie voor wat je deelt. Voor merken die hun content online gedeeld krijgen, is dit goed nieuws. Maar hier zit ook het addertje onder het gras.

Als je niet controleert welke afbeelding wordt gedeeld als iemand naar je inhoud linkt, leg je het lot in handen van de socialmediasite. En het resultaat bevalt je misschien niet. Als je een willekeurige afbeelding selecteert, kan dat namelijk leiden tot verouderde, irrelevante of gewoon lelijke visuals.

Gelukkig kun je de instellingen van je site aanpassen om ervoor te zorgen dat jouw links automatisch worden gevuld met relevante, in het oog springende afbeeldingen als ze op social media worden geplaatst.

Facebook, Twitter en LinkedIn gebruiken een proces genaamd Open Graph om een site te ‘lezen’ en er informatie uit te halen. Open Graph haalt afbeeldingen, de URL, beschrijving en titel van een artikel eruit. In principe op dezelfde manier waarop Google metadata gebruikt om zoekresultaten te vullen.

Deze tags staan in de <head>-sectie van de codes van jouw website en kunnen handmatig of met behulp van een plug-in worden bijgewerkt. Je kunt hier meer diepgaande instructies lezen voor het aanpassen van de metadata.

Naast fouten in de afbeeldingen van je content, is er nog een andere troef die je online content een boost kan geven in zoekmachines. Benieuwd? Lees hieronder over welk type visual we het hebben.

3. Geen video's gebruiken

Statische afbeeldingen zijn in het oog springend, maar ze kunnen de aandacht niet vasthouden en de betrokkenheid verhogen zoals video's dat kunnen. Uit onderzoek blijkt dat mensen video's interessanter en gedenkwaardiger vinden dan welk ander type content dan ook, inclusief geschreven tekst. En merken omarmen die trend.

Naar schatting gebruikt 81% van de bedrijven video in hun marketinguitingen, en de consumptie van mobiele video verdubbelt nog elk jaar. Verwacht wordt dat het bekijken van video's tegen 2022 goed is voor het overgrote deel van al het internetverkeer.

Dus hoe zet je dit in bij het bedenken van jouw eigen contentstrategie?

Dat hangt voor een deel af van je doelstellingen en capaciteiten als contentmaker. Het is duidelijk dat je veel baat hebt bij het maken van eigen video's om je berichtgeving aan te vullen. Deze hoeven niet ingewikkeld te zijn. Zelfs een eenvoudige vlog waarin je met het publiek chat over het onderwerp kan voordelig zijn.

Het maken van deze video's maakt je inhoud toegankelijker, en door ze te hosten op YouTube of ze te posten op Facebook kun je een nieuw publiek en een nieuwe set zoekalgoritmen bereiken.

Maar als het maken van eigen video's buiten je creatieve mogelijkheden ligt, kun je toch je voordeel pakken met deze trend. Vul je inhoud voor social media of blogberichten aan met informatieve, relevante video's van andere bronnen. Als jij waarde toevoegt voor jouw publiek, ben je op de goede weg om de betrokkenheid te vergroten.

Conclusie

Online content creëren kan vaak aanvoelen als een ingewikkelde strategie. Gelukkig zijn deze problemen vrij eenvoudig op te lossen. En kleine aanpassingen kunnen een enorm effect hebben op het succes van je content en je merk.

Meer weten over multimedia voor je blog?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, Cision kan je hierbij van dienst zijn.

 

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux