aug. 02, 2022 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Soms heb je geen ideeën meer voor nieuwe bloginhoud of heb je gewoon niet de mogelijkheid om iets helemaal opnieuw te creëren. Herkenbaar? Als dit de situatie is, dan kun je overwegen om oude blogberichten eens op te frissen en te actualiseren. In dit artikel bespreken we waarom het belangrijk is om bloginhoud op te frissen, hoe je beslist welke items een opfrisbeurt nodig hebben en waar je op moet letten.

Soms heb je geen ideeën meer voor nieuwe bloginhoud of heb je gewoon niet de mogelijkheid om iets helemaal opnieuw te creëren. Herkenbaar? Als dit de situatie is, dan kun je overwegen om oude blogberichten eens op te frissen en te actualiseren. In dit artikel bespreken we waarom het belangrijk is om bloginhoud op te frissen, hoe je beslist welke items een opfrisbeurt nodig hebben en waar je op moet letten.

Waarom is het bijwerken van oude inhoud een goed idee?

Niet alleen kan het bijwerken van oude berichten je helpen om je contentkalender aan te vullen, maar het verbetert vaak ook de vindbaarheid van je site in zoekmachines. Misschien heb je bij de oudere berichten niet nagedacht over metatags of alt-tags voor je afbeeldingen toen je de post voor het eerst publiceerde. Als je deze nu toevoegt, kan dat het bericht en je site een boost geven.

Onthoud: Google houdt van nieuwe inhoud

Het bijwerken van oudere berichten zorgt er ook voor dat je lezers de nieuwste, meest relevante informatie krijgen om hun vragen te helpen beantwoorden. Als je linkt naar oude gegevens, video's die zijn verwijderd of sites die naar een 404-pagina leiden, is dat een slechte ervaring voor je publiek. En Googles algoritme let op dit soort signalen. Over het algemeen is het bijwerken van oude inhoud dus een win-winsituatie voor jou én je lezers.

Voor je begint...

Het is belangrijk om te beslissen of een blogartikel een update waard is. Als het nog steeds goed verkeer en klikken genereert, is het bericht waarschijnlijk OK zoals het is en hoef je jouw kostbare tijd niet te besteden aan het bijwerken ervan. Maar als het verkeer afneemt, terwijl de inhoud nog steeds relevant is voor je lezers, dan is het de moeite waard om het te herzien.

Aan de andere kant, als het verkeer naar de pagina is gedaald, kan het een teken zijn dat de inhoud niet meer actueel is of niet meer relevant is voor je publiek. In dat geval is het misschien tijd om de pagina te 404'en of om te leiden naar een andere interessantere post.

9 tips voor het bijwerken van een oude blogpost

Hier zijn een paar punten waar je rekening mee moet houden als je oude bloginhoud gaat bijwerken. Hoewel je niet ieder punt hoeft bij te werken, is het belangrijk om op zijn minst naar elk onderdeel te kijken.

1. Update de titel

Is de oude titel te lang? Ontbreekt het aan trefwoorden? Is hij vaag? Herschrijf de titel om lezers aan te trekken en zoekmachines een duidelijker idee te geven waar de inhoud over gaat. 

2. Voeg een meta beschrijving toe

Als de oude versie er geen had, schrijf dan een korte beschrijving van de post om lezers verder te verleiden om te klikken als ze je post tegenkomen in de resultaten van zoekmachines. Lees meer over SEO voor bloggers: alles over meta tags.

3. Pas de URL aan

Als de oorspronkelijke URL lang is of alleen maar een reeks getallen bevat, is het een goed idee om deze bij te werken tot een korte, trefwoordvriendelijke versie van de kop. Google en lezers gebruiken de URL om te begrijpen waar de pagina over gaat. En vergeet niet om de oude URL om te leiden naar de nieuwe als je wijzigingen aanbrengt!

4. Repareer gebroken links

Externe links die 404-en of naar een niet beveiligde (http) pagina leiden, kunnen door Google worden gemarkeerd. En het is ook nog eens een slechte gebruikerservaring. Controleer links dus en zorg ervoor dat ze werken zoals verwacht. Het is ook een goed idee om naar recentere of relevantere externe artikelen te zoeken als de gegevens waarnaar je verwijst ouder zijn.

5. Voeg interne links toe

Heb je onlangs iets geschreven dat betrekking heeft op dit onderwerp? Link ernaar om je interne linkstructuur te verbeteren en lezers op je site te houden.

6. Verbeter de structuur

Voeg kopteksten, opsommingstekens en vetgedrukte tekst toe waar nodig. Breek de tekst op met H2/H3/H4-tags en opsommingstekens om lezers te helpen de inhoud snel te scannen. Een sterke indeling helpt om lezers betrokken te houden.

7. Voeg afbeeldingen toe met alt-tekst inclusief trefwoorden

Ontbreken er afbeeldingen of ontbreekt het de oude post aan visuele elementen? Voeg er een paar toe om het overtuigender en deelbaarder te maken. Lees hier meer over soorten content die geschikt zijn voor en infographic.

8. Sluit aan bij de bedoeling van de lezer

Heb je een onderwerp diepgaand behandeld terwijl lezers liever een snelle how-to willen? Als je de vragen van je lezers begrijpt, kun je een sterkere inhoud maken die beter aansluit bij hun behoeften.

9. Denk na over andere manieren om de inhoud te hergebruiken

Kan de inhoud omgevormd worden tot een goede podcast? Wat dacht je van een infographic of korte video voor social promotie? Haal meer uit je bericht door nieuwe manieren te vinden om het onderwerp te behandelen en je publiek aan te spreken.

Als je een oude blogpost hebt opgefrist, gebruik dan deze checklist om er zeker van te zijn dat je alles hebt gedaan voordat je hem opnieuw publiceert.

  1. Is je blogbericht consistent in opmaak?

  2. Heb je je blogbericht proefgelezen?

  3. Bevat je blogbericht tenminste één deelbare afbeelding?

  4. Heb je titels en alt-teksten toegevoegd aan je afbeeldingen?

  5. Heb je de juiste trefwoorden opgenomen?

  6. Heb je je links gecontroleerd?

  7. Heb je gezorgd voor een call-to-action?

  8. Zou je eigen blogbericht jou aanspreken?

  9. Is de inhoud gemakkelijk te begrijpen?

  10. Ben je trots op je bericht?

 

Gerelateerd artikel: 11 Tips om het onderwerp voor je volgende blogartikel te vinden

 

Meer weten over een goede contentstrategie voor je blog?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, Cision kan je helpen.

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux