jul. 20, 2022 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Na al het harde werk om een nieuw blogbericht te schrijven, kan op ‘publiceren’ drukken net zo belonend zijn als nippen aan een glas wijn na een lange zware, werkdag.

Maar voordat je dat doet, zou je eigenlijk eerst nog eens de volgende checklist moeten doorlopen. Hier vind je namelijk een lijst met 10 vragen die je jezelf zou moeten stellen voordat je een nieuw bericht live plaatst.

1. Is je blogpost consistent in formaat?

Hoe consistenter je blog eruit ziet, hoe professioneler het overkomt. Het uitwerken van een stijlgids voor je blog tilt het naar een hoger niveau. Als je eenmaal weet hoe je het hebben wil, zorg je ervoor dat alle nieuwe posts binnen je richtlijnen vallen. Vraag jezelf eens af:

  • Zijn al je kopteksten op dezelfde manier opgemaakt en hebben ze dezelfde toon?
    (Sommige bloggers schrijven kopteksten als titels, terwijl anderen kopteksten in volledige zinnen schrijven).

  • Ben je consequent in het spellen en formatteren van woorden en zinnen?
    (Bijvoorbeeld Q&A versus Q en A.)

  • Heb je de juiste tags en categorieën gebruikt? Het opnemen van consistente tags helpt je lezers gemakkelijk door je site te navigeren en gerelateerde inhoud te vinden.

Consistente visuals zijn een ander ding om in gedachten te houden. Kijk maar eens naar dit blog, ook wij gebruiken hetzelfde lettertype, dezelfde kleuren en hetzelfde algemene format. Het helpt om alles visueel op elkaar af te stemmen.

2. Heb je je bericht nog eens doorgelezen?

Slechte grammatica en typefouten kunnen je blog en je reputatie echt schaden. Dus vraag jezelf af voordat je publiceert:

  • Heb je je bericht meer dan een keer doorgelezen?

Tip: Lees je bericht hardop. Het is soms makkelijker om fouten op deze manier te ontdekken. En als iets jou niet goed in de oren klinkt als je het hardop leest, dan heeft een eindlezer dit waarschijnlijk ook.

  • Kun je iemand anders vragen om naar je bericht te kijken? Een frisse blik ziet meestal iets dat je zelf over het hoofd ziet, zelfs na 10x doorlezen.

  • Als je in je eentje opereert, overweeg dan een proeflees-app of browserextensie zoals Grammarly te installeren om je te helpen fouten te vinden en ervoor te zorgen dat de inhoud lezervriendelijk is.

3. Bevat je blogbericht tenminste één deelbare afbeelding?

Afbeeldingen maken blogposts aangenamer om te lezen. Ze helpen de aandacht te vestigen op belangrijke informatie en kunnen de structuur van het blogbericht verbeteren door grote blokken tekst op te breken.

Idealiter bevat elke post minstens één afbeelding. Naast een headerafbeelding zijn er nog andere opties:

  • Aangepaste infographics

  • Ingebedde socialmediaberichten

  • Video's

  • Stockafbeeldingen

Tip: ken de regels over welke afbeeldingen je onder welke voorwaarden (rechten) in je berichten mag opnemen.

4. Hebben je afbeeldingen titels en alt-teksten?

Het is niet zo eenvoudig als simpelweg een foto toevoegen aan de post. Sommige veelgemaakte multimediafouten kunnen ernstige schade toebrengen aan je inhoud.

Door titels, bijschriften en alt-teksten toe te voegen aan de afbeeldingen die je gebruikt, kun je ervoor zorgen dat Google begrijpt waar de afbeeldingen over gaan. Zo vergroot je de kans dat ze terugkomen in de zoekresultaten.

Als iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘schattige baby tijger’ onder afbeeldingen in een zoekmachine, is de kans groter dat je afbeelding in de resultaten opduikt als de titel of alt-tekst de woorden ‘schattig’, ‘baby’ en ‘tijger’ bevat.

10 tips voordat je een nieuwe blogpost publiceert

5. Gebruik je de juiste zoekwoorden?

Je blogverkeer neemt niet toe als je doelgroep je blog niet kan vinden. Hoe geweldig je inhoud ook is.

Trefwoorden in de titel van je bericht helpen zoekers om je artikel te vinden. Denk na over wat je lezers zoeken in Google. Bijvoorbeeld, ‘Hoe begin ik een blog’ of ‘10 eenvoudige zomerse modetips’ of ‘gemakkelijk recept voor kip uit de oven’. De intenties van de eindlezers moet het type inhoud bepalen dat je maakt, evenals de zoekwoorden die je erin verwerkt.

Zorg er ook voor dat sommige van deze zoekwoorden in de titel, subtitels en bodytekst van je blogartikel staan. Maar zorg er daarbij wel voor dat je het niet overdrijft - je tekst moet nog steeds natuurlijk lezen en de trefwoorden moeten natuurlijk overkomen. Geen keyword stuffing!

En zoals het vorige punt opmerkt, zorg ervoor dat je relevante trefwoorden ook opneemt in de metadata van alle multimedia-activa.

6. Heb je je links gecontroleerd?

Links zijn een belangrijk onderdeel van SEO die je moet meenemen in je schrijfproces. Hier zijn drie link-gerelateerde items die je liefst dubbel controleert voordat je publiceert:

  • Heb je interne links opgenomen?

Interne links zorgen ervoor dat lezers langer op de site blijven en van het ene stuk inhoud naar het volgende gaan. Ze helpen ook bij SEO, omdat ze Google in staat stellen de site te crawlen en gerelateerde inhoud te vinden. Link dus relevante gedachten en ideeën in je tekst naar eerdere blogberichten. Dit werkt vooral als je al een behoorlijke set artikelen hebt opgebouwd.

  • Heb je uitgaande links opgenomen?

Een mix van interne en externe links helpt je een gezond linkprofiel voor je site op te bouwen. Zorg ervoor dat je uitgaande links opneemt naar andere betrouwbare sites met inhoud van hoge kwaliteit. Focus daarbij op links naar kwalitatieve bronnen, die komen jouw artikel ten goede.

  • Heb je je links getest?

Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het is belangrijk: controleer altijd of je links werken. Een niet werkende link levert een slechte gebruikerservaring op en kan een lezer ervan weerhouden terug te komen naar je website.

Het is ook een goed idee om links zo in te stellen dat ze in een nieuw venster openen. Zo raak jij de bezoeker niet kwijt en keert de lezer na het checken van de link weer terug naar jouw blog.

7. Heb je een duidelijke call-to-action?

Als je geen duidelijke call-to-action in je berichten opneemt, loop je het risico dat een lezer je website verlaat zodra hij het artikel uit heeft. Dat is een gemiste kans.

Stel jezelf de vraag: ‘wat wil je dat een lezer doet zodra hij op je site komt?’ Of het nu gaat om het kopen van een product, het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een rapport, of het langer op je site blijven hangen: zorg ervoor dat de gewenste actie gemakkelijk te zien is op de pagina.

Vergeet ook niet om zichtbare contactinformatie op te nemen of andere manieren om bereikbaar te zijn. Denk aan een e-mailadres, links naar social media, of een link naar een contactformulier. Laat lezers niet graven naar deze informatie.

8. Spreekt je eigen artikel je aan?

Als je naar beneden scrolt op je pagina, ziet je blogpost er dan saai uit? Zou je het zelf volledig lezen? Zijn er grote stukken tekst die er niet aantrekkelijk uitzien?

De opmaak maakt vaak een groot verschil bij de beslissing of je een bericht wilt lezen. Het gaat niet alleen om genummerde lijsten en opsommingstekens. Voeg ook subkoppen toe waar dat zinvol is. Overweeg om afbeeldingen of video's toe te voegen. Embed Tweets of Instagramposts. En infographics zijn ook geweldig.

Waar het op neerkomt: Maak je artikel visueel dynamisch en makkelijk te lezen!

9. Is je content makkelijk te begrijpen?

Waarschijnlijk weet jij veel van je onderwerp af en soms vergeet je dat je doelgroep minder weet. Herlees je blogbericht en kijk of je iets schrijft dat een andere lezer misschien niet begrijpt.

Gebruik je misschien jargon, afkortingen of slang die de lezer misschien niet begrijpt? Als dat zo is, probeer het dan uit te leggen, of link de zin naar een artikel of video met uitleg. Als het je eigen uitleg is, is het nog beter.

Tools zoals Grammarly en Hemingway zijn goede opties om je te helpen uitzoeken of de tekst lezersvriendelijk is. En wijzen je op zinnen die je kunt herschrijven of vereenvoudigen.

10. Ben je trots op je artikel?

Dit is verreweg de belangrijkste vraag om jezelf te stellen voordat je je bericht publiceert.

Als je je er niet 100% goed bij voelt, vraag jezelf dan af waar de knelpunten zitten. Het is beter om wat extra tijd te nemen om te verbeteren dan te haasten om iets te publiceren waar je niet achter staat.

Hoe trotser je bent op je post, hoe makkelijker het wordt om je werk te delen en een publiek op te bouwen.

Meer weten?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, Cision kan je helpen.

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux