jun. 15, 2023 / in Artikelen

Ben je weleens klaar met het schrijven van een persbericht en denk je dan: dit verdient de voorpagina van De Telegraaf? Hoewel persberichten een sterke manier zijn om media-aandacht voor je verhaal te krijgen, vallen zelfs de meest overtuigende verhalen door de mazen van het net.

 

Er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat je bericht niet de juiste aandacht krijgt. Denk aan actualiteiten die het nieuws domineren tot journalisten die het te druk hebben om aandacht aan je verhaal te besteden. En dan is het alweer oud nieuws. 

 

Gelukkig is er een andere manier om gegarandeerd aandacht voor je nieuws te creëren: paid media. Paid media, ook wel native advertising of sponsored content genoemd, is redactionele content geschreven en betaald door een derde partij. Het artikel verschijnt dan als een advertorial in een publicatie. Gesponsorde content verschijnt overal, van online-only sites zoals Buzzfeed en HuffPost tot gewaardeerde publicaties zoals in de New York Times en Wall Street Journal.

 

Marketeers maken al langer gebruik van paid media om merken een boost te geven en buzz te genereren. En socialmediastrategen maken om diezelfde reden vaak gebruik van gesponsorde social posts. Maar voor veel pr-professionals is een gegarandeerde betaalde plaatsing nog onbekend terrein. 

 

Nu communicatieprofessionals onder toenemende druk staan om de ROI van hun inspanningen aan te tonen, biedt paid media in potentie interessante kansen. Net als hun collega's in marketing, vormen betaalde plaatsingen een haalbare oplossing voor PR-professionals om het verhaal aan het juiste publiek over te brengen.

Waarom zou je paid media gebruiken?

Als je ‘paid placement’ hoort, denk je misschien in eerste instantie aan marketingboodschappen. Echter, de impressies die paid media genereren, helpen jou als pr-professional net zo goed om de ROI van je inspanningen aan te tonen. En het biedt de mogelijkheid om het bereik van je bericht te vergroten. We plaatsen de voordelen van gegarandeerde plaatsingen nog eens voor je op een rij.

1. Vertrouwen in en geloofwaardigheid van je boodschap

 

Merken kunnen gebruikmaken van de betrouwbaarheid van sites of platforms die hun doelgroep al bezoekt. Een gegarandeerde plaatsing stelt merken in staat om hun publiek te bereiken in een vorm waar datzelfde publiek de voorkeur aan geeft. Hierdoor neemt de betrokkenheid bij je merk toe. 

 

2. Verhoogde zichtbaarheid van je nieuws

 

Zelfs als je verhaal veel media-aandacht krijgt, verhoogt de keuze om je content in een native advertentie te plaatsen het aantal weergaven van je verhaal. Maar ook als je moeite hebt om je verhaal te publiceren en bereik te krijgen, biedt paid media gegarandeerd impressies. Paid media is dan ook een eenvoudige manier om je bereik te vergroten voor een bescheiden budget.

3. Multichannelberichtgeving is effectiever

 

Niet alleen de mediaconsumptie is de laatste jaren explosief gestegen. De hoeveelheid advertenties rijzen de pan uit. LinkedIn, Instagram, Facebook, overal sijpelen advertenties en sponsored content door. En de aandachtsspanne is alleen maar meer afgenomen en is korter dan ooit. 

 

Veel marketeers kiezen er dan ook voor om hun boodschap via meerdere kanalen te verspreiden in een poging om de aandacht van de klant te trekken. Als pr-professional kun je dezelfde tactiek gebruiken. Zo vergroot je het bereik en de impact van je verhaal door de boodschap te delen via betaalde kanalen in aanvulling op earned media. Let wel op: door het versnipperde medialandschap is het soms effectiever om voor een paar kanalen te kiezen in plaats van het budget te veel te spreiden. 

4. Regie over je verhaal

 

Terwijl earned media meestal het hoofddoel is van pr-professionals, is het grootste nadeel ervan het gebrek aan controle. Journalisten schrijven met hun publiek in gedachten, en dat is niet altijd jouw publiek. Dus ze zien jouw key message misschien wel over het hoofd. Publiceer je jouw verhaal echter als gesponsorde content, dan heb je volledige controle over de toon, focus en inhoud.


Lees ook: 9 tips voor merkpositionering in onzekere tijden

5. Verleng de levensduur van je content

 

Je besteedt veel tijd en moeite aan het perfectioneren van je persbericht voordat je het verspreidt. Je schrijft een kop die opvalt, je redigeert de tekst zorgvuldig en je selecteert de juiste multimedia-elementen om nog meer op te vallen. Daarna verspreid je jouw bericht naar nieuwsredacties en inboxen in de hele regio, het hele land of de hele wereld. 

 

Waarom zou je de inhoud van je persbericht dan niet ook voor andere doeleinden gebruiken? Hergebruik van de content voor een gegarandeerde plaatsing is een uitstekende manier om meer uit je harde werk te halen. En het bereik van je verhaal te vergroten.



Welke content werkt het beste voor paid media? 

 

Je denkt misschien dat dit allemaal geweldig klinkt. Maar welke content is nu het meest geschikt voor paid media? Hier geven wij je een aantal tips om te helpen beslissen of jouw content geschikt is voor paid media. 

 

  • Je verhaal bevat multimedia. Lezers klikken eerder door naar een bericht als er een afbeelding of video bij staat. En onthouden visuele content ook eerder dan tekst, dus het versterken van je verhaal met boeiende media heeft een grotere impact. 

  • Je boodschap is educatief en informatief. Thought leadership-stukken zoals originele onderzoeksrapporten of deskundige inzichten over trends in de sector zijn perfecte opties voor een gegarandeerde plaatsing. Websites van uitgevers hebben vaak terugkerende bezoekers die op zoek zijn naar nieuwe content. En het delen van waardevolle content is een van de effectiefste manieren om klanten of lezers aan je te binden. 

  • Je hebt groot nieuws te delen. Of je nu een cool, nieuw product lanceert, fuseert met een ander bedrijf of een rebranding onthult, groot nieuws verdient een brede verspreiding. Omdat jij het verhaal bepaalt, krijgen lezers alle voor jou belangrijke informatie op de manier waarop jij het wilt delen. 

 

Natuurlijk is dit geen uitputtende lijst. Maar onze vuistregel is dat als jouw nieuws reden geeft om een persbericht te versturen, dan is het ook goede content voor paid media. 

 

Lees ook: Wanneer een persbericht versturen de 25 meest ideale situaties

Meer weten over hoe je paid media succesvol inzet?

Ontdek zelf waarom toonaangevende merken met Cision werken om hun bereik bij media te vergroten. Neem contact met ons op!