Internationale pers benaderen

Je hebt nieuws en het is volgens jou zeer waardevol nieuws. Maar hoe verspreid je dat? Hoe zorg je ervoor dat het in alle kranten komt te staan? Dat is niet zo eenvoudig. Natuurlijk plaats je het op jouw bedrijfswebsite in de hoop dat je van alle kanten aanvragen krijgt van journalisten en dat je bericht overal wordt opgepakt. Maar dat is helaas niet genoeg. Een persbericht is lastig te maken en te verspreiden. Helemaal als het een internationaal persbericht is. In dit artikel lees je meer over hoe je internationale pers benaderen kunt.

Tips om internationale pers te benaderen

Waar moet je aan denken als je een persbericht wil uitgeven in verschillende landen? En waar vindt je wat je zoekt?

1.     Specificeer je doelgroep

Wat moet je doen om internationaal de pers te bereiken? De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: welke internationale pers wil je benaderen? Het is tenslotte een hele lijst verspreidt over verschillende landen. Wil je ze echt allemaal benaderen, of ben je op zoek naar pers in een specifiek land? Of naar specifieke pers in een bepaalde branche? Misschien is jouw bericht alleen groot nieuws voor bepaalde consumenten?

Waar mogelijk specificeer je vooraf zoveel mogelijk de uiteindelijke doelgroep. Een persbericht over een specifiek onderwerp met een bepaalde doelgroep en omgeving is slechts relevant voor een bepaald clubje journalisten.

2.     Kwaliteit is koning

Internationale pers benaderen, begint met een kwalitatief uitstekend geschreven persbericht. Een slecht geschreven persbericht belandt al snel in de prullenbak. Je krijgt te maken met journalisten, zelf experts in het geschreven woord. Als jouw persbericht niet duidelijk is of vol staat met taalfouten, wordt je niet snel serieus genomen. Het beste is om deze persberichten te laten schrijven door native speakers of een vertaalbureau jouw originele persbericht te laten vertalen.

3.     Maak je persbericht persoonlijk

Toegegeven, het is moeilijk bij een internationaal persbericht om het persoonlijk te maken. Vandaar de tip om jouw persbericht zo specifiek mogelijk te maken. Net als bij het opstellen van een sollicitatiebrief is het aan te raden om bepaalde onderdelen van het nieuws te highlighten voor een specifieke branche of journalist. En weg te laten als het niet relevant is.

Echter, zijn er meer mogelijkheden om jouw persbericht persoonlijker te maken. Ten eerste door middel van een aantrekkelijke titel die zelfs mensen die niets met het onderwerp te maken hebben, nieuwsgierig maakt.

De tweede mogelijkheid is om het persbericht voor elk deelgebied apart te maken. Bijvoorbeeld door in de titel een plaatsnaam te verwerken maken, zodat bijvoorbeeld in Nederland de strekking is dat Spinners een rage zijn, terwijl het persbericht in Zuid Afrika zegt dat Spinners in Zuid Afrika een rage zijn.

4.     Bloggers, influencers, social media en andere relevante websites

Bij journalisten denken veel mensen aan de journalisten van de tv en de krant. Er bestaan tegenwoordig echter nog veel meer bronnen die informatie verstrekken. Neem bijvoorbeeld de vele websites die nieuws verspreiden. Ook belangrijk zijn influencers op YouTube en andere social media en verschillende expertblogs. Deze mensen schrijven over een specifiek onderwerp en hebben over het algemeen een groot bereik en veel invloed. Soms meer invloed dan een bepaalde krant. Een positieve beoordeling door zo’n influencer kan een grote ‘gamechanger’ zijn.

5.     Beeld en geluid

Elke tekst die je schrijft en met name teksten voor journalisten en consumenten, worden meestal gelezen op basis van de titel. Veel mensen komen bij het lezen van bijvoorbeeld een krant of bericht op internet niet verder dan het lezen van de kop. Pas als deze titel interessant is en nieuwsgierig maakt, leest men verder. Wat het lezen nog interessanter maakt, is de mogelijkheid om beeld en geluid te bekijken en horen. Zorg er dus voor dat je bij jouw persbericht ook deze sluiproutes voor minder actieve lezers aanbiedt.

6.     Een persbericht is geen reclameboodschap

Een persbericht hoort geen reclameboodschap te zijn. Natuurlijk weet iedereen dat ook een persbericht voordelen kent met betrekking tot naamsbekendheid. Met een spectaculair nieuwsbericht vergeet niemand jouw naam snel. Het lastige is om een persbericht te schrijven zonder jezelf al te veel op de borst te slaan. Dit is een subtiel verschil en een vage scheidslijn. Veel journalisten zijn zich hier erg van bewust en pakken een reclameboodschap niet op. Schrijf je bericht dus met een neutrale toon en hou je zoveel mogelijk aan feiten.

Hoe distribueer je een internationaal persbericht?

Als je het persbericht klaar heb, moet je het aan de wereld kenbaar maken. Dit doe je door alle journalisten (of influencers) op te zoeken en hun contactgegevens te plaatsen in een verzendlijst. Alleen in Nederland zijn dit al vele journalisten.

Voor een internationaal persbericht kom je al snel op vele duizenden journalisten en influencers uit. Ook daarom is het belangrijk om te weten wie nu echt je doelgroep is. Gelukkig zijn er experts die je hierbij kunnen helpen en actuele databases hebben waarin deze journalisten en influencers al staan opgenomen.

De bekendste Nederlandse organisatie die nieuwsberichten verspreidt is het ANP, wereldwijd is dat Reuters. Journalisten houden de nieuwsfeeds van deze verspreiders van nieuws goed in de gaten.

Hoe stel je een internationale perslijst op?

Er komt veel kijken bij het opstellen en verspreiden van een internationaal persbericht. Je moet niet alleen opletten op de taal en inhoud, maar je moet er ook rekening mee houden dat digitaal nieuws andere spelregels kent dan nieuws in een papieren krantenartikel. Het opstellen van een persbericht is dan ook geen makkelijke opgave.

Meer informatie over Cision

Cision heeft wereldwijd een groot netwerk aan mediarelaties. Wil je hulp bij het opstellen en verspreiden van een persbericht of bij het benaderen van internationale pers, neem dan gerust contact met ons op!

Meer over: