Tips bij een internationaal persbericht versturen

Overal ter wereld is het persbericht een veelgebruikt PR-instrument. In vrijwel elk land gelden voor het maken van een persbericht dezelfde basisprincipes. Een persbericht is bedoeld om aandacht te trekken, nieuws te genereren en publiciteit te verkrijgen. Het is een kosteneffectief marketingmiddel en kan helpen meer naamsbekendheid voor je organisatie te krijgen.

Om je op weg te helpen, geven we je in dit artikel praktische tips bij een internationaal persbericht versturen.

1. Nieuws in een internationaal persbericht

In feite kun je een persbericht beschouwen als een formeel nieuwsbericht, bedoeld om iets nieuwswaardigs met een grote groep ontvanger te delen. Het nieuws kan variëren van een samenwerking met andere organisaties of bedrijven tot de release van een nieuw product of het aantrekken van een nieuwe directeur voor een bedrijf.

In een persbericht kun je alles schrijven wat interessant en nieuwswaardig is voor de media en hun publiek. De belangrijkste vraag is echter: wat is nieuwswaardig? Wat jij zelf nieuwswaardig vindt, vindt een journalist misschien helemaal niet interessant of relevant voor zijn lezers of kijkers. Helemaal lastig is het inschatten van de nieuwswaardigheid van een bericht bestemd voor media in het buitenland. Wat in het ene land een revolutie is, is in het andere land normaal.

Ook zijn er diverse media binnen dezelfde branche of sector, die hetzelfde onderwerp vanuit hun geheel eigen invalshoek bezien en beschrijven. Het is dan ook erg belangrijk om te weten voor welk medium je schrijft en in het persbericht iets op te nemen dat binnen hun interessegebied valt.

2. De vijf W’s in een internationaal persbericht

In elk persbericht moet je antwoord geven op de vijf volgende vragen, zeker als het persbericht een nieuwsartikel is. Je werkt dan volgens de 5 W’s:

  • Wie?
  • Wat?
  • Wanneer?
  • Waar?
  • Waarom?

Om een completer beeld te krijgen van de situatie of een vollediger verhaal te krijgen, wordt heel vaak nog een vraag toegevoegd: Hoe?

3. Structuur van een internationaal persbericht

Voor een persbericht wordt vrijwel overal ter wereld een vergelijkbare structuur gebruikt. Het bericht begint met een informatieve maar pakkende titel, gevolgd door een hoofd paragraaf. Daar beantwoord je al de vijf W’s. Het is feitelijk een samenvatting waarin de belangrijkste punten van het hele artikel staan en die de lezer aanspoort om verder te lezen.

Naarmate het bericht meer informatie deelt nemen de details toe en de mate van belang af. Hoe de structuur van de tekst eruit ziet, is afhankelijk van het medium waarvoor je schrijft. Het is in ieder geval belangrijk dat je je aan deze basisregels houdt:

  • Hou korte alinea’s aan van maximaal vijf tot zes regels tekst;
  • Scheidt de alinea’s door korte, oneliner headers die nieuwe onderwerpen introduceren en de tekst meer structuur geven.

4. Wie is je doelgroep?

Voordat je je internationale persbericht schrijft, is het goed om na te gaan voor wie je schrijft. Met andere woorden: wie is je doelgroep? Iemand die voor een modeblad schrijft, zal in andere dingen en elementen geïnteresseerd zijn dan een sportjournalist die voetbalverslagen doet.

Hetzelfde geldt voor een bedrijfsjournalist die ongetwijfeld een ander onderwerp wil belichten dan iemand die gespecialiseerd is in een gezonde levensstijl. Zelfs als het onderwerp voor alle genoemde groepen interessant is, dan nog brengen ze hetzelfde onderwerp vanuit een heel andere invalshoek.

Denk maar aan een bedrijf dat is opgericht door een beroemdheid. Alleen al vanwege deze reden zouden deze verschillende media niet hetzelfde materiaal moeten ontvangen. Schrijf je voor een zakelijk publiek, houd er dan rekening mee dat cijfers, zoals inkomen, namen van bekende bedrijfspartners en innovatieve functies van het product belangrijk zijn. Anderzijds zal de lifestyle-lezer meer willen weten over de mensen die bekend zijn en een zachtere, levendiger taal verwelkomen, die dan weer niet zou passen in het zakenblad.

5. Een internationaal persbericht versturen

Persberichten zijn vergelijkbaar, maar toch verschillend. Het op de juiste manier inbrengen van de kleine nuances kan cruciaal zijn voor het schrijven van een succesvol internationaal persbericht.

Hoeveel woorden een persbericht trouwens mag bevatten, hangt eigenlijk ook een beetje af van het onderwerp en voor wie je het schrijft. In elk geval mag een persbericht niet te lang zijn: 2000 tot 3000 tekens zijn genoeg, zowel vanuit het perspectief van lezers als journalisten.

Elk persbericht zou standaard moeten eindigen met een korte beschrijving van het bedrijf of de organisatie die het bericht uitstuurt. Op die manier zorg je ervoor dat die organisatie of het desbetreffende bedrijf wordt beschreven op de door hen gewenste manier. Zeker als het gaat om bekende bedrijven die wereldwijd opereren, is dit een noodzaak. Maar zelfs als het gaat om kleine, lokale ondernemingen, dan nog is het goed de gedachtegang van het bedrijf weer te geven. Want als een kleiner bedrijf een persbericht uitstuurt, kent niet iedere journalist de afzender.

Om een internationaal persbericht te versturen, kun je een verzendlijst opstellen of dit door een specialist laten doen.

6. De inhoud van het persbericht

Je persbericht moet een specifieke inhoud hebben: het is belangrijk dat het allereerst informatief is en idealiter presenteer je de informatie objectief. Het is erg belangrijk te beseffen dat een persbericht geen marketingpraat is, maar nieuws.

Vaak is het goed om aanvullende informatie in het bericht toe te voegen, zodat het niet alleen over het bedrijf gaat. Journalisten schrijven graag over het grotere plaatje en dit is een van de redenen waarom mensen de nieuwsmedia lezen. Het zou dus zeker handig zijn om:

1. Informatie toe te voegen over de toestand van de markt;

2. Aan te geven of het product of het bedrijf deel uitmaakt van een nieuwe trend (en zo ja, welke);

3. Of het probleem te beschrijven waar gebruikers of klanten tegenaan lopen en op welke manier jouw dienst of product daar een oplossing voor is.

7. De taal van een internationaal persbericht

Vertalingen maximaliseren de resonantie van de lokale markt. De snelste manier om de acceptatie van je nieuws te vergroten, is door jouw internationale persbericht op een lokale markt in de lokale taal aan te bieden.

Als je vertaalde exemplaren van je persbericht hebt, onderstreept dat je toewijding om een connectie te maken. Dit kan je kans op zowel berichtgeving door de journalist als acceptatie door de lezer vergroten. Hierdoor kunnen verslaggevers sneller reageren op het nieuws dat ze ontvangen.

8. Een internationaal persbericht versturen in tweetalige landen

Het opstellen van een internationaal persbericht in een vertaling kan lastig zijn in meertalige landen. In Zwitserland wordt er gecommuniceerd in vier talen en vier stijlen die daarbij horen. Sommige persberichten moet je mogelijk in al deze talen voorbereiden en naar verschillende media sturen.

In België moet je een persbericht altijd zowel in het Nederlands als in het Frans verzenden. In Oekraïne, waar vroeger een enorme Russisch sprekende gemeenschap was, is het redelijk gepast om persberichten of verklaringen alleen in het Oekraïens te brengen, aangezien dit de officiële taal is. In de praktijk blijkt echter dat sommige PR-bureaus twee taalversies (Oekraïense en Russische) sturen naar journalisten.

9. Stuur altijd een visual mee

Dankzij de versmelting van media en technologie heeft de zakenwereld de oeroude mondiale visuele taal overgenomen. We weten allemaal dat beeld de verhaalervaring verbetert en meer impact en begrip oplevert. Dit is vooral nuttig bij het opbouwen van een merk. De grootste voordelen van het toevoegen van beeldmateriaal aan extern marktnieuws:

  • Visuals vereisen geen vertalingen, ze vertellen je verhaal in één oogopslag aan je hele publiek;
  • Multimedia-persberichten trekken 3 keer meer aandacht dan alleen tekstueel nieuws;
  • Bijschriften van 100 woorden zijn geweldige manieren om jouw eigen nieuws te positioneren.

Conclusie

Een internationaal persbericht versturen hoeft dus niet moeilijk te zijn, als je maar de juiste media benadert met interessante content en in de juiste taal.

Buitenlandse media benaderen met behulp van Cision, helpt je jouw persbericht effectief te verspreiden onder de doelgroep die voor jou relevant is.

Meer over:

Vraag hier een vrijblijvende demo aan