jul. 17, 2023 / in Artikelen / by Geneviève Muya

De belangrijkste resultaten uit een gesprek met topjournalisten

 

"Sommige van de beste verhalen en content die ik heb gepubliceerd, zijn te danken aan de relaties met pr-mensen," verklaarde Shruti Shekar, Tech Expert en Managing Editor bij Android Central. Hij zei dit tijdens het recente Cision webinar How to Navigate the Evolving Media Landscape: Perspectives from Top Journalists.

 

Shekar voegde zich bij een rijtje bekende en gerespecteerde journalisten: Mosheh Oinounou, oprichter van Mo News en Mo Digital, en Alexi Cohan, Digital Producer bij GBHNews. Ook Cision’s CMO Putney Cloos besprak de huidige en toekomstige stand van de media en mediarelaties. De resultaten vind je in het onlangs uitgebrachte 2023 State of the Media Report.

 

Wij wilden niet alleen het perspectief van journalisten krijgen op tactieken als paid media. Maar ook pr- en communicatieprofessionals helpen om de echte uitdagingen en prioriteiten van journalisten beter te begrijpen. En handvatten aanreiken hoe zij zichzelf kunnen positioneren met authentieke, waarheidsgetrouwe verhalen.  

 

Met de input van deze journalisten konden we dieper ingaan op deze bevindingen en een nog rijker perspectief bieden op de genuanceerde relatie tussen de media en pr-professionals. De inzichten van dit gesprek waren erg verhelderend. In dit artikel delen we de belangrijkste conclusies en de beste lessen voor pr- en communicatieteams.

Data helpt om vertrouwen en geloofwaardigheid te verdienen en te vergroten, maar transparantie is de sleutel

 

In het onderzoek van dit jaar gaven journalisten aan dat hun grootste uitdaging was om hun geloofwaardigheid als betrouwbare nieuwsbron te behouden en beschuldigingen van nepnieuws te bestrijden. Op de vraag hoe pr- en communicatieteams accurate, onbevooroordeelde berichtgeving kunnen leveren en de verspreiding van onjuiste informatie tegen kunnen gaan, noemden de paneljournalisten data als cruciaal element.

 

Maar als je data moet leveren, let dan op: "Voor zover je informatie en data kunt leveren, wees dan transparant over die gegevens," zei Oinounou. "Dat is de sleutel om journalisten over de streep te trekken die hun publiek duidelijk willen maken dat hun verhaal legitiem en betrouwbaar is."

 

Shekar voegde eraan toe dat ze, naast de bron van de data, ook op zoek is naar experts die de data kunnen duiden. "Als je een persoon aandraagt die over die enquête kan praten, vertel dan ook wie deze persoon is, wat is zijn achtergrond?"

 

Het is ook belangrijk om te onthouden dat je niet altijd originele data hoeft te gebruiken, herinnert Oinounou zich. Als je gegevens hebt van een geloofwaardig instituut en kunt vertellen hoe jouw organisatie die trend versterkt, is dat soms net zo krachtig.

 

"Een advies dat ik pr-mensen vaak geef, is om na te denken over: Wat is jouw verhaal in de context van het grotere verhaal?" aldus Oinounou. 

Social media voor het opbouwen van relaties tussen journalisten en merken

 

Social media is voor journalisten een extra effectieve manier gebleken om in contact te komen met het publiek en pr-professionals. Toch is dit niet zonder uitdagingen, denk maar aan de recente ’implosie van Twitter’. Shekar noemde dit als reden waarom ze social media de laatste tijd minder vaak gebruikt.

 

Toch blijft social media een geweldig hulpmiddel voor Shekar om relaties op te bouwen. En is het een snelle en gemakkelijke manier om in contact te komen met pr-professionals en toegang te krijgen tot experts. "Om eerlijk te zijn is het veel sneller dan e-mail", merkte Shekar op. "Ik DM zelf constant mensen." Op dezelfde manier krijgen direct messages op social media eerder een reactie van Oinounou dan e-mails.

 

Hoewel Cohan nog steeds liever pitches via e-mail ontvangt, ziet ze mogelijkheden voor het gebruik van social media om samen te werken met pr-professionals. "Als iemand me een pitch zou sturen met 'Wil je een YouTubevideo maken met een klant van mij? Dan zou ik zeggen: Ja, let’s go!" zei Cohan.

 

Social media zijn niet alleen een manier om in contact te komen met journalisten. Ze bieden ook een grote kans voor pr- en communicatieprofessionals om hun merk op te bouwen. 

 

"Het eerste waar ik naar kijk als je iets voorstelt, zijn je socialmediapagina's", zegt Oinounou. Hij zegt dat een geloofwaardige aanwezigheid op social media de sleutel is tot geloofwaardigheid bij journalisten. "Vooral als je een start-up bent of een nieuwe organisatie of een organisatie die nog niet veel publiciteit heeft gekregen."

Voorzichtig optimisme rond kunstmatige intelligentie (AI)

 

Terwijl communicatieteams zich afvragen wat ChatGPT en andere generatieve AI-tools betekenen voor de toekomst van de sector, gaven de journalisten aan hoe zij zien dat dit hun sector beïnvloedt. Alle drie erkenden ze de voordelen van AI-technologie, maar ze gaven ook aan dat ze nog zorgvuldiger te werk moeten gaan bij het verifiëren en valideren van content.

 

"'Ben je een echte pr-persoon die me benadert? Of ben je een AI-bot? Dat is de vraag die we nu moeten stellen," zei Oinounou over hoe AI de relatie tussen public relations en journalisten beïnvloedt.

 

Shekar wees op de mogelijkheid die zij als journalisten hebben om de norm te stellen voor verantwoord gebruik van AI: "Ik denk dat wij als journalisten mensen moeten helpen om uit te zoeken hoe ze het op een meer geloofwaardige en effectieve manier kunnen gebruiken. Maar ik denk ook dat het heel gemakkelijk is om er misbruik van te maken," zei ze.

 

Cohan voegde eraan toe: "Ik hoop en denk dat andere journalisten niet zomaar AI-content een-op-een kopiëren en publiceren." Hoewel Cohan tools als ChatGPT gebruikt om te helpen bij het schrijven van bepaalde content, is ze zorgvuldig in het valideren van de informatie die ze eruit haalt, het editen van de content. Ook gebruikt ze het om ideeën op te doen. 

 

De echte impact van AI op zowel journalistiek als pr moet nog blijken. Toch is een ding zeker: AI versterkt de noodzaak om authentieke relaties met journalisten op te bouwen. "Het opbouwen van die relatie is zo ongelooflijk belangrijk", zei Shekar, vooral in de nasleep van COVID. Want dat heeft "de dynamiek in de manier waarop we met journalisten omgaan echt veranderd".

Wat is de toekomst van journalistiek en public relations?

 

Om het gesprek af te sluiten vroeg Cloos de panelleden of ze advies hadden voor pr- en communicatieprofessionals die proberen relaties op te bouwen met journalisten. Alle drie de journalisten waren het erover eens dat het veel tijd en moeite kost om de journalisten die je benadert te begrijpen. En om geloofwaardigheid en vertrouwen op te bouwen.

 

"Het is echt belangrijk om, als je een relatie probeert op te bouwen met je journalist, echt te weten wie ze zijn. Weet wie we zijn, wat we verslaan, wat de onderwerpen zijn waarover we graag schrijven," zei Shekar. Ze sprak haar grote waardering uit voor de pr- en communicatieprofessionals met wie ze door de jaren heen heeft samengewerkt. "Ik ben zo dankbaar voor die relaties, want ik blijf teruggaan naar die mensen om weer samen te werken.

 

Lees voor meer inzichten uit ons onderzoek onder meer dan 3000 journalisten wereldwijd in het 2023 Global State of the Media Report.

 

Meer weten over hoe je succesvol media bereikt?

Ontdek zelf waarom toonaangevende merken met Cision werken om hun mediabereik te vergroten. Neem contact met ons op!

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux