sep. 15, 2022 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Journalisten en bloggers weten dat zodra je een nieuw bericht publiceert, het werk nog niet gedaan is. Het promoten van je werk op social media is een belangrijke factor voor het succes ervan.

Maar het is nooit zo eenvoudig als het maken van één post en die te delen op alle sociale netwerken. Het is namelijk mogelijk dat dezelfde content niet aanslaat bij het publiek op verschillende socialmediaplatforms. Dus wat werkt voor welk platform?

Hier zijn enkele tips voor het promoten van dezelfde content op vier van de grootste socialmediaplatforms: Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram.

Voordat je begint...

Om slimmer te werken, in plaats van harder, moet je weten waar je publiek zich bevindt.

Bepaalde doelgroepen zijn bijvoorbeeld actiever op Twitter dan op Facebook en het kan effectiever zijn om jongere doelgroepen te benaderen op Snapchat en TikTok.

Zoek uit waar je berichten worden gedeeld. Waar krijg je bijvoorbeeld de meeste engagement? En waar de minste? Doe wat onderzoek om uit te vinden op welke platforms actieve conversaties plaatsvinden die betrekking hebben op waar jij over schrijft.

Krijg een idee van de demografie van verschillende socialmediaplatforms om te zien welke het representatiefst zijn voor jouw publiek.

Als je eenmaal weet waar je de meeste kans hebt om je lezers te bereiken, kun je het soort inhoud plannen dat hen op dat specifieke platform zal aanspreken.

Aandacht trekken op Twitter

Twitter heeft 436 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en is het platform bij uitstek voor veel journalisten.

Maar met meer dan 10.000 Tweets die elke seconde worden verzonden, betekent het snelle karakter van Twitter dat het moeilijk kan zijn om door de ruis heen te breken en je verhaal zichtbaar te maken. Alleen de kop van het bericht en een link Tweeten is waarschijnlijk niet voldoende.

Dus wat werkt op Twitter?

  • Actualiteit
    Twitter is snel, dus idealiter promoot je je content snel na publicatie. Breaking nieuws en trending verhalen hebben de neiging om de meeste betrokkenheid te krijgen. Maar wees strategisch met je timing. Wanneer zijn je volgers het meest actief? Plan je Tweets rond de pieken van die activiteit.

  • Beknoptheid
    Houd het kort en bondig. Tweets van minder dan 100 tekens kunnen een 21% hogere engagement rate genereren dan langere Tweets. Het is niet omdat het platform een limiet van 280 karakters heeft dat je elke keer het maximum uit je post moet halen.

  • Creativiteit
    Wees geestig of gebruik een intrigerende quote, emoji, of statistieken om de aandacht te trekken. Je kunt ook opiniepeilingen maken op Twitter, wat een unieke manier is om betrokkenheid aan te moedigen en volgers te trekken naar de content op jouw website.

  • Bereik
    Voeg relevante vermeldingen en hashtags toe. Deze maken de inhoud vindbaar en helpen je om meer publiek te bereiken dan alleen je volgers. Overdrijf echter niet - voorkom dat de post op spam lijkt. Probeer ongeveer drie bruikbare links (vermeldingen, hashtags, links, etc.) in de post te houden.

  • Opvallend
    Gemiddeld is 65% van de mensen visueel ingesteld. Trek de aandacht van je volgers met een afbeelding, video of infographic van hoge kwaliteit.

Gebruik maken van de verschillende opties op Facebook

Ondanks dat het gebruik van Facebook daalt, is het nog steeds één van de grootste socialmediaplatformen. Aangezien je op Facebook verschillende soorten updates kunt plaatsen (link, foto, video, tekst en verhaal), heb je genoeg mogelijkheden om je content op verschillende manieren te delen.

  • Foto
    Zodra je de URL in een post hebt gedeeld, probeer deze dan te promoten met een foto. Als je geen foto hebt, ga dan naar een gratis stockfotosite om eventuele copyrightproblemen te voorkomen.

  • Video
    Wil je in plaats daarvan een video gebruiken? Nog beter, want videomarketing groeit de laatste jaren hard.

  • Tekst
    Je kunt ook proberen de post te delen met alleen een tekstupdate. Het stellen van een vraag of het opnemen van een sterke call-to-action kan helpen om de betrokkenheid te verhogen op updates die niet de hulp van een visueel element hebben.

Wat werkt op Facebook?

  • Maak gebruik van je persoonlijke netwerk
    Als je de inhoud op een Facebook-pagina van het bedrijf promoot, vergeet dan niet om deze ook op je persoonlijke profiel te delen. Dit helpt je om een ander publiek te bereiken dat misschien de bedrijfspagina nog niet volgt. Je kunt zelfs vrienden en familie vragen om de post te liken om het een extra boost te geven.

  • Gebruik de zoekfunctie
    De zoekfunctie is handig om groepen en discussies te vinden die relevant zijn voor het onderwerp van je post. Helpt jouw content vragen van je doelgroep te beantwoorden? Dan is zijn discussies de perfecte plek om je doelgroep met je content te bereiken.

  • Plan vooruit met evenementen
    Een unieke functie van Facebook is het onderdeel Evenementen. Als er een groot rapport of een blogreeks aankomt, maak dan een evenement aan om ervoor te zorgen dat je volgers het weten zodra het beschikbaar is.

Vind de beste invalshoek op LinkedIn

Posten op LinkedIn is een kans om een publiek van vakgenoten te bereiken, nieuws over je branche te delen, en in contact te komen met potentiële werkgevers of werknemers. Maar ook met bronnen.

Het publiek dat LinkedIn actief gebruikt, is misschien vooral op zoek naar content die hun carrièrevooruitzichten een boost geeft. Maar dat betekent niet dat je je post moet herschrijven. Het vergt misschien alleen wat creativiteit.

Dus wat werkt goed op LinkedIn?

  • Maak het sociaal-vriendelijk
    LinkedIn is een sociaal platform net zoals de andere platforms, dus zorg ervoor dat je relevante mensen tagt of hashtags gebruikt, multimedia opneemt en intrigerende haakjes creëert die clicks genereren.

  • Promoot je content als een referentie
    Plaats een doordachte of nuttige opmerking in een discussie die van toepassing is op jouw thema of onderwerp. Dit is dit een geweldige manier om naar jouw content te linken zonder dat het te promotioneel is.

  • Kwaliteit gaat boven kwantiteit
    Op LinkedIn kun je ermee wegkomen om slechts één sterk verhaal per dag te posten, of een paar per week. Maar onthoud dat kwaliteit boven kwantiteit gaat op dit platform.

  • Maak gebruik van groepen
    Groepen bieden geweldige netwerkmogelijkheden, dus zoek naar groepen die waardevol zijn voor jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je de richtlijnen van de groep bekijkt voordat je iets post - je wilt deze pagina's namelijk niet spammen (met alle gevolgen van dien).

In het oog springende berichten op Instagram

Instagram is een van de populairste sociale medianetwerken ter wereld, met 1.44 miljard actieve gebruikers. Maar het is niet alleen voor foto's van vakanties en eten.

Met 31% van de Instagram-gebruikers onder de 35 jaar, is het een geweldig platform om een jonger, betrokken publiek te bereiken.

Mensen onthouden 80% van wat ze zien, in tegenstelling tot 20% van wat ze lezen. Dus hoe trek je hun aandacht op Instagram?

  • Zorg voor de juiste timing
    De beste tijden om te posten op Instagram zijn over het algemeen tijdens de lunch- en avonduren, wanneer gebruikers de app op mobiele apparaten doorbladeren. Hoewel dit per branche kan verschillen. Woensdagen en donderdagen hebben de neiging om de hoogste engagementratio's te genereren, zondag is de slechtste dag om te posten.

  • Maak het doorzoekbaar
    Net als op andere platforms moet je relevante hashtags gebruiken in je Instagramposts en -verhalen. Hashtags kunnen geïnteresseerde lezers helpen je content en account te vinden. Maar overdrijf het niet - slechts een paar selecte hashtags volstaan al, waar 20 hastags al snel op spam lijken.

  • Moedig betrokkenheid aan
    Stel een vraag in je onderschrift die ertoe kan leiden dat lezers commentaar geven op je post. Vergelijkt je artikel twee kanten van een argument? Maak een poll in je Instagramverhaal om te zien hoe je lezers hierin staan en meer betrokkenheid te creëren.

  • Zoek de visuele invalshoek
    Wat als je blog zich niet per se leent voor visuele content? Dat is geen probleem. Zoek een unieke quote en maak er een eenvoudige afbeelding van of zet bulletpoints om in een visueel aantrekkelijke infographic.

  • Neem een kijkje achter de schermen
    Een andere optie kan zijn om lezers mee te nemen achter de schermen van je berichtgeving. Je kunt bijvoorbeeld video's posten waarin je onderzoek doet, je voorbereidt op een interview of waarin je op de knop ‘publiceren’ klikt. Dit soort posts lenen zich voor Instagram-, Facebook- of Snapchatverhalen.

Als je geen toegang hebt tot een grafisch vormgever, probeer dan je eigen visuals te maken met een tool zoals Canva. Hier heb je toegang tot een grote selectie van sjablonen die gemakkelijk aan te passen zijn met jouw branding. 

Maak plannen eenvoudiger

Het kan lastig zijn om bij te houden wat je allemaal moet promoten, wat je op welk platform moet plaatsen en wanneer.

Bewaar een lijst met relevante hashtags die jij en je team kunnen gebruiken wanneer nodig. Dit kunnen ook branche- of campagnespecifieke hashtags zijn. Het is ook een goed idee om bij te houden welke accounts het vaakst worden genoemd. Want een @vermelding van het verkeerde account kan een slechte indruk maken.

Organiseer je zaken nog beter door je aan te melden voor een socialmediamanagementtool. Met apps zoals Falcon.io kun je socialmediaposts inplannen op verschillende socialplatformen, rechtstreeks vanuit de tool reageren en commentaar geven, en meten hoe je posts presteren.

Meer weten over socialmediapromotie?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, kan Cision je hierbij van dienst zijn. 

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux