jul. 19, 2023 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Kunstmatige intelligentie (AI) lijkt misschien een opwindende nieuwe technologie in 2023 dankzij de opkomst van generatieve tools zoals ChatGPT. Maar in werkelijkheid leven we er al een tijdje mee. AI was ooit een product van sciencefictionschrijvers en Hollywoodfilms, maar is nu een productief onderdeel van ons dagelijkse leven. Sterker nog, het is waarschijnlijk al op veel meer plaatsen aanwezig dan je je realiseert. 

 

Machine learning, waarbij AI-systemen reageren op de input van gebruikers en taken uitvoeren, vormt de basis van vele soorten technologie. Denk bijvoorbeeld aan de smart home-technologie zoals Alexa van Amazon en Siri van Apple. De FaceID-functie die je gebruikt om je smartphone te ontgrendelen is AI. De Netflix-aanbevelingsmachine die suggesties doet voor je volgende serie is ook AI. Deze vorm van technologie om ons heen wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie die snel schijnbaar intelligente output produceert. 

Hoe communicatieprofessionals AI gebruiken

 

Hoe zit het met de wereld van pr en communicatie? Het is waarschijnlijk geen verrassing om te horen dat de branche AI (lang voor de komst van ChatGPT) ook al een tijdje in een of andere vorm gebruikte. 

 

Sentimentanalyse is bijvoorbeeld al meer dan tien jaar beschikbaar en wordt ondersteund door natuurlijke taalverwerking (NLP) en machinaal leren. Deze twee onderdelen van AI worden gebruikt om de emoties in tekst te begrijpen. En ze vervolgens te classificeren als positief, negatief of neutraal.

 

Sentimentmodellen analyseren de woorden die mensen gebruiken om hun mening te delen, maar houden (nog) geen rekening met de context waarin ze worden gebruikt. Nieuwe AI-gestuurde methodologieën hebben het potentieel om te evolueren en te helpen bij het introduceren van dat zo belangrijke contextelement. 

 

Dus hoewel de kwaliteit van deze vorm van AI een sprong heeft gemaakt, is het vermogen van een machine om menselijke taal te begrijpen niet nieuw. Wat het wel nieuw maakt, is dat de pr- en communicatiebranche nog steeds grotendeels op tekst gebaseerd is. ChatGPT is gebouwd op een groot taalmodel (LLM) voor conversatie met mensen. En diens opkomst opent mogelijkheden voor communicatieprofessionals om content op creatieve manier vorm te geven met AI. 

 

Cision’s Executive Director of AI Strategy Antony Cousins merkte recent op dat de vooruitgang en toepassing van LLM's in 2023 "een technologische sprong vertegenwoordigt die vergelijkbaar is met de komst van social media of het internet zelf”. 

 

AI heeft al lang het potentieel om helderheid en snelheid te brengen in alle kernprocessen van pr- en communicatieprofessionals. En het is nu een spannende tijd in de ontwikkeling van de technologie voor communicatie. Maar zelfs met de nieuwste ontwikkelingen is AI geen allesomvattende oplossing of een vervanging voor mensen. Het ontbreekt aan echte creativiteit en het vermogen om nuances te begrijpen of "tussen de regels door te lezen" zoals een mens zou doen.

 

Een op AI gebaseerde tool kan snel en nauwkeurig antwoord geven op een specifiek gestelde vraag, maar wordt ook beperkt door die vraag. Vanuit dat perspectief kun je het zien als een copiloot die tijdrovend werk uit handen neemt en je in staat stelt om je te richten op belangrijker zaken.

Bouwen op het potentieel van AI

 

In wezen helpt AI om werk sneller en op grotere schaal te doen. En in sommige gevallen gebeurt dat al in de tools die je nu gebruikt. Met behulp van AI en automatisering nemen veel van de routinetaken van de communicatieprofessional minder tijd in beslag dan voorheen.

 

Hier zijn vier bekende gebieden waarbij AI de lat hoger legt:

 

  • Het analyseren en begrijpen wat mensen over je merk zeggen en grip krijgen op de emotionele toon in een stuk tekst zijn van vitaal belang voor communicatieprofessionals. Ook het volgen via meerdere kanalen, zoals social media, nieuwsartikelen of persberichten wordt makkelijker met AI. En zoals eerder aangegeven, gebruikt sentimentanalyse Natural Language Processing (NLP) om informatie snel te verwerken en een oordeel te vellen.

 

  • Het lezen van artikelen om de relevantie ervan te begrijpen en ze vervolgens te filteren en sorteren voordat je ze aan klanten levert, is ook een proces dat AI sneller voltooit. Beschouw dit als het nabootsen van menselijk gedrag door AI, die helpt bij het uitvoeren van deze alledaagse en tijdrovende taken. 

 

  • AI helpt ook bij het doornemen van nieuwsbronnen om verkorte versies van meerdere artikelen te maken. En bij het genereren van samenvattingen van conversaties op social media en opkomende trends. Dit is vooral handig voor communicatieteams bij het maken van rapporten over mediabereik/mediadekking.

 

  • Het creëren van content, of dat nu een artikel, een afbeelding voor een socialmediapost of een persbericht is, wordt door generatieve AI versneld en gestroomlijnd. Door gebruik te maken van technologie als ChatGPT en DALLE-2 vinden communicatie- en pr-teams snel nieuwe manieren om hun doelgroepen aan te spreken. Een lege pagina is dan verleden tijd. 

 

Toch hebben we nog steeds grote hoeveelheden data nodig om AI-systemen te trainen en hun output te evalueren. Om bijvoorbeeld een model te trainen dat persberichten genereert, heb je er heel veel nodig. 

Hoe Cision AI gebruikt

 

Om de manier waarop communicatieprofessionals werken te verbeteren, zijn alle bovenstaande AI-mogelijkheden al geïntegreerd in de platforms en services van Cision. In de toekomst willen we de ontwikkeling en levering van nieuwe mogelijkheden op verantwoorde wijze plaats laten vinden. Waarbij gegevensprivacy en ethische overwegingen een fundamenteel onderdeel vormen van de manier waarop modellen worden getraind en toegepast.

 

Dit gaat verder dan alleen verantwoordelijk zijn voor onszelf. We begrijpen de risico's die merken (en onze klanten) lopen op het gebied van merkwaarde en -waardering als ze technologie niet veilig en op de juiste manier implementeren.

 

Lees ook: Wat brengt ChatGPT ons over 10 jaar?

 

Vanaf dit jaar tot in 2024 brengt Cision daarom nieuwe eigen AI-mogelijkheden op de markt:

 

  • Risicoscore
    Deze realtime inzichten worden aangestuurd door 17 NLP-modellen en geven duidelijkheid en context aan earned media berichten. Terwijl het potentiële risico's voor een organisatie blootlegt. Deze signalen kunnen indicatoren zijn van racisme, seksisme, haatzaaien, nepnieuws, humor en meerdere dimensies van emotie.

  • Stance
    Onze next generation sentimentmodellen maken geautomatiseerde analyse van het sentiment en de intentie van consumenten in context en op schaal mogelijk.

  • Narratieve monitoring
    Dit is een combinatie van AI-technologieën die gelijksoortige meningen kunnen identificeren in geschreven tekst, social media en traditionele media. En deze kan groeperen met een enkele verklaring om hun gedeelde betekenis te verklaren. In combinatie met het scoren van content kan deze technologie vroegtijdig waarschuwen voor schadelijke verhalen over merken.

  • Generatieve tool voor persberichten
    Een persberichtgenerator om geoptimaliseerde persberichten te maken. We combineren dit met onze jarenlange dataverzameling over wat een effectief persbericht is. 


De AI die Cision ontwikkelt, is van vitaal belang voor de klanten en merken die we bedienen. Veel communicatieprofessionals nemen beslissingen op basis van onze adviezen. En naarmate AI deze inzichten begint te automatiseren, worden ze steeds belangrijker.

 

Met dat in gedachten bouwen we aan AI om onze gebruikers in staat te stellen meer, sneller en beter te werken. Terwijl we ervoor zorgen dat risico's duidelijk en transparant zijn. Onthoud dat AI niet nieuw is, maar het is nu capabeler en relevanter dan ooit tevoren.

 

Lees ook: Pr-trends in 2023: onderzoek van ANP Business onder pr-experts

Meer weten over hoe je succesvol AI gebruikt?

Ontdek zelf waarom toonaangevende merken met Cision werken om hun mediabereik te vergroten. Neem contact met ons op!

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux