jun. 12, 2023 / in Artikelen

Als we nadenken over de toekomstige impact van generatieve AI en tools als ChatGPT, doen we dat het liefst vanuit twee perspectieven. De technologie zelf en de mensen die erdoor beïnvloed worden. 

 

Als we even teruggaan in de tijd naar ongeveer tien jaar geleden, dan was de markt voor AI heel anders. Er waren nog geen geautomatiseerde hulpmiddelen, datasets van goede kwaliteit waren niet beschikbaar en onderzoek naar AI was beperkt. Daarnaast waren de mensen met de juiste vaardigheden moeilijker te vinden, het was veel duurder en de resultaten waren minder voorspelbaar dan nu. Ook speelde een zekere argwaan tegen alles dat kunstmatige intelligentie betrof. Door al deze factoren was het ook een erg moeilijk gebied om investeringen op te halen.

 

Echter, de afgelopen tien jaar investeerden bedrijven als Google en Facebook in AI én deelden ze enkele van hun resultaten openlijk. Technologieën als PyTorch en Hugging Face waren van cruciaal belang om mensen meer betrokken te krijgen bij AI. Meer en meer bedrijven namen deze technologieën over en investeerden erin. En vooral de investering van Microsoft in OpenAI leidde in 2022 tot een kantelpunt met de komst van ChatGPT.

 

Het enige zekere dat deze ontwikkeling ons brengt over tien jaar, is dat we exponentieel verder zullen zijn. Alle eerder genoemde problemen zijn opgelost en de investeringen in AI – en dan met name generatieve AI – rijzen nu de pan uit. Het aantal nieuwe start-ups gespecialiseerd in AI gaat door het dak. Het trainen van AI heeft data nodig en volgens Leftronic is 90% van alle data ter wereld alleen al in de afgelopen twee jaar gegenereerd. 

 

Het aantal mensen dat in AI werkt, groeit ook snel. Zo voorspelde Gartner dat AI in de VS zo’n 2,3 miljoen banen zal creëren. We zijn op een punt gekomen dat je nu een AI-app kunt bouwen zonder dat je iets van AI of zelfs maar codering af weet!

 

AI brak definitief door na de lancering van ChatGPT, dat na diens lancering in twee maanden tijd al 100 miljoen gebruikers had. Die doorbraak naar een grotere groep gebruikers zorgt er ook voor dat we sneller vooruitgaan. Want de getrainde grote taalmodellen hebben inmiddels het niveau van complexiteit bereikt dat nodig is om behoorlijk goed te zijn in een breed scala aan taken. En dit betekent dat zowel meer als verschillende soorten mensen AI gaan gebruiken en nieuwe toepassingen zullen bedenken. 

AI is de grootste technologische sprong sinds social media

 

AI is geen rage en gaat niet meer weg. Het is een technologische sprong, vergelijkbaar met de komst van social media of het internet zelf. AI verandert, net als social media of internet daarvoor ook deed, het leven en leidt tot ontwrichting op manieren die we nu nog niet kunnen overzien. 

 

Toch zien we ook dat hoe snel de ontwikkelingen ook plaatsvinden, het menselijke aspect cruciaal blijft. Beoordeel je creatieve content op factoren als snelheid, kosten, basiskwaliteit (bijvoorbeeld grammatica of het aantal woorden) en echte creativiteit, dan is het slechte nieuws dat een hulpmiddel zoals ChatGPT ons al op drie van die vier punten verslaat. We zijn nooit sneller, goedkoper of beter in de basis dan AI nu is. Het is een expert in elk onderwerp, genereert tekst in seconden en maakt geen typefouten.

 

Onze cruciale rol en concurrentievoordeel als mensen, is het toevoegen van menselijke ervaring, inzicht en creatieve touch. Maar aangezien ChatGPT ondertussen mogelijk al de verborgen diepliggende structurele patronen van het menselijk denken aanleert, wordt onze voorsprong hierin eigenlijk al snel kleiner en kleiner, en is die voorsprong over tien jaar flinterdun. Als we dan überhaupt nog van een voorsprong kunnen spreken.

 

Klinkt deprimerend. Of toch niet? Want hoe beter AI-techniek ook wordt, het blijft beperkt doordat het reageert op onze aanwijzingen. Doelgericht de opdracht overtreffen of je opdrachtgever uitleggen waarom de vraag eigenlijk niet de juiste vraag is: dat is waar onze menselijke ervaring, creativiteit en ons inzicht nodig zijn. Dat is waar onze rol dus belangrijk blijft.

AI-natives staan op het punt de arbeidsmarkt te betreden

 

Maar hoe zit het met de mensen voor wie dit gevolgen heeft? Hoe ziet de beroepsbevolking met ChatGPT er over tien jaar uit? Die zal bestaan uit AI-kenners. Op dit moment staan kinderen op het punt om naar hogescholen en universiteiten te gaan die al gebruikmaken van generatieve AI. Deze lichting schoolverlaters gebruikt deze tools om aan de slag te gaan met willekeurig elke schriftelijke opdracht die ze krijgen.

 

Zij worden niet geconfronteerd met de terreur van een knipperende cursor op een lege pagina. ChatGPT wordt de studiepartner die er altijd is als je hem nodig hebt. De realiteit van de relatie tussen deze generatie en AI staat lijnrecht tegenover het culturele beeld waarmee oudere generaties opgroeiden. Namelijk een dystopisch visioen van de Terminator-films of HAL uit 2001: A Space Odyssey.

Naarmate deze AI-natives de arbeidsmarkt betreden, versnelt hun vertrouwdheid en comfort met AI-tools de invoering en impact van AI in verschillende sectoren. Feitelijk brengt iedereen een klein team van stagiaires met zich mee. Toch is de kwaliteit van AI over tien jaar niet meer vergelijkbaar met die van een stagiair. Ook de creatieve vaardigheden en mogelijk geheel nieuwe vaardigheden ontwikkelen zich ten opzichte van nu. Dus de creatieve voorsprong die we nu hebben, zal tegen die tijd flinterdun zijn. Als we dan dus nog van een voorsprong kunnen spreken.

 

Daarom moeten we er alles aan doen om onze eigen creatieve touch te beschermen en te koesteren, zodat onze collectieve creatieve vaardigheden niet afkalven naarmate we meer en meer vertrouwen op generatieve AI-tools. We moeten ook kijken naar de diversiteit van ervaring in onze teams. 

 

AI-natives zijn technisch onderlegd en vertrouwd met de nieuwste tools. Maar zonder ervaring weten ze niet hoe ze de juiste vragen moeten stellen of de output moeten verfijnen om echte waarde te creëren. 

 

De meer ervaren teamleden brengen emotionele en empathische vaardigheden in en zorgen ervoor dat de juiste doelen worden gesteld om zowel goede, maar vooral juiste output te creëren.

 

Kortom, er valt voor allemaal veel te winnen op het gebied van productiviteit. De uitdaging is dan ook niet te bedenken hoe we dezelfde hoeveelheid werk kunnen doen met minder mensen. Maar eerder hoe we meer kunnen doen met diezelfde mensen door gebruik te maken van AI. Hoeveel meer klanten kunnen we bereiken, aannemen, bedienen en ondersteunen? Hoeveel persoonlijker kunnen we al deze activiteiten maken? En kunnen we dat sneller dan onze concurrenten?

 

De toekomst van AI zit vol kansen. En hoewel het sommige traditionele opvattingen over werk en creativiteit op de proef stelt, is het omarmen en aanpassen aan deze technologische vooruitgang essentieel om nu en in de komende jaren te floreren.

 

Meer weten over hoe je AI succesvol voor jouw mediabereik inzet?

Ontdek zelf waarom toonaangevende merken met Cision werken om hun mediabereik te vergroten. Neem contact met ons op!