aug. 01, 2022 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Geen rekening houden met SEO als je een nieuw blogbericht schrijft, is een gemiste kans (eentje waar we ons allemaal af en toe schuldig aan maken). Naast de inhoudelijke kant van SEO zoals de lengte van de kop, de links en de paginastructuur, is het ook belangrijk om na te denken over de technische kant voordat je een nieuw artikel publiceert.

Technische SEO kan lastige materie zijn, zeker als je over een blog beschikt, maar niet over een toegewijd technisch team of SEO-expert om je te adviseren. Maar geen zorgen, je hoeft geen SEO-expert te zijn om meta tags te begrijpen en te optimaliseren. De meeste CMS-platforms bieden de basisvelden of plug-ins om te helpen meta tag problemen te markeren voordat je blogartikelen publiceert.

Om bloggers te helpen een basisbegrip van meta tags te krijgen, bespreken we de verschillende aspecten die hiermee samenhangen, waaronder:

  • Wat zijn meta tags?

  • Verschillende soorten meta tags

  • Waarom zijn metatags belangrijk voor SEO?

  • Tips voor het optimaliseren van metatags

Wat zijn meta tags?

Meta tags zijn stukjes code die worden toegevoegd aan de HTML van een webpagina en die gegevens bevatten om zoekmachines te helpen de informatie op de pagina te begrijpen. Zie meta tags als gegevens over de inhoud op je pagina.

Zoekmachines kijken naar meta tags wanneer ze beslissen hoe de inhoud wordt gerangschikt. De informatie in meta tags wordt ook gebruikt in snippets in de resultaten van zoekmachines (SERPs).

Als je de meta tags van een specifieke post wilt bekijken, klik je met de rechtermuisknop op een pagina en selecteer je "Paginabron weergeven". Ze staan in de <head> sectie staan en zien er ongeveer zo uit:

Verschillende types meta tags

Hoewel er meer meta tags zijn dan hetgeen we hier bespreken, vind je hieronder enkele van de meest voorkomende die belangrijk zijn voor bloggers om te kennen en te begrijpen.

  • Titel tags: de titel is de naam van de pagina die je wilt laten zien in de zoekresultaten op het web en is ook wat er in de browsertab verschijnt. Het is de enige meta tag die altijd zichtbaar is voor de gemiddelde gebruiker. De titel tag hoeft niet dezelfde kop te zijn als de kop van de gepubliceerde pagina. Het kan een kortere, meer SEO-vriendelijke versie zijn om lezers aan de haak te slaan.

  • Meta descriptions: een meta description is een samenvatting van de inhoud die zoekmachine crawlers en (soms) lezers gebruiken om beter te begrijpen wat er op de pagina staat. In de schermafbeelding hierboven is "We vonden tools ... om je leven makkelijker te maken" de meta beschrijving. Deze wordt soms onder de titel weergegeven in de SERPs, maar niet altijd.

  • Robot meta tags: robot meta tags vertellen zoekmachines of je wilt dat een pagina wordt gecrawled en geïndexeerd. Deze kun je toevoegen aan de HTML-code in verschillende combinaties, afhankelijk van je behoeften:

  • Index of noindex: index betekent dat je wilt dat de pagina wordt weergegeven in zoekresultaten (en het is de standaard als er niets is toegevoegd aan de code). Noindex betekent dat de pagina niet zal verschijnen in de SERPs.

  • Follow of nofollow: follow is de standaard en vertelt zoekmachines dat het OK is om de links op je pagina te volgen. Nofollow codering is een signaal naar zoekmachines dat je de links niet goedkeurt. Dit doe je bijvoorbeeld bij betaalde uitgaande links. Weten wanneer je nofollow codering moet gebruiken is belangrijk.

Onthoud: De titel en (soms) meta description zie je terug in de zoekresultaten. Deze zijn dus zichtbaar voor lezers en zijn van invloed op iemands beslissing om wel of niet door te klikken naar je site.

Waarom zijn meta tags belangrijk voor SEO?

Het is belangrijk voor bloggers om meta tags in hun berichten te optimaliseren, omdat ze invloed hebben op hoe je site of pagina wordt weergegeven in de resultaten van zoekmachines. Ze beïnvloeden de beslissing van zoekers om door te klikken naar je pagina en dit verkeer (of gebrek daaraan) heeft invloed op je positie in de resultaten.

Titel tags zijn waarschijnlijk de belangrijkste tags die we in deze post behandelen, omdat de titel de eerste indruk van je pagina is. Zowel voor zoekmachines als voor potentiële lezers. Volgens Moz is het de op één na belangrijkste on-page factor voor SEO. De enige on-page factor die nog belangrijker is? De inhoud zelf.

Hoewel meta descriptions geen directe invloed hebben op rankings, hebben ze wel de kracht om je doorklikpercentage te verbeteren. Uiteindelijk verbetert dit wel de positie in de resultaten. En het gebruik van de juiste robot meta tags zorgt ervoor dat je inhoud correct wordt geïndexeerd en voorkomt problemen met gedupliceerde content.

En vergeet de sociale media niet.

 

Als mensen jouw inhoud delen op sociale media, verschijnen de titel en beschrijving meestal op de sociale mediakaart. De beslissingen die je neemt over de titel en beschrijving stimuleren of belemmeren dus de sociale media betrokkenheid voor je berichten.

Tips voor het optimaliseren van meta tags

Hieronder vind je een aantal tips om ervoor te zorgen dat de meta tags op jouw pagina zo zijn ontworpen dat je bericht zo goed mogelijk geoptimaliseerd is.

Tags voor titels

  • Maak de titel uniek voor elke pagina!

  • Houd het onder de 60 tekens indien mogelijk. SERP's kappen de titel af na ongeveer 70 tekens. Als je hem niet kunt inkorten, zorg er dan voor dat de belangrijkste zoekwoorden en de details die een lezer boeien, vooraan staan. Gebruik een tool zoals deze SERP simulator om het te testen.

  • Gebruik trefwoorden op een natuurlijke manier en waar nodig, voorkom over-optimalisatie.

  • Vermijd het gebruik van hoofdletters, schreeuw niet. Onderzoek wijst uit dat de titel wel het beste scoort als hij in hoofdletters wordt geschreven, omdat de titel dan gemakkelijk te lezen en te scannen is.

Meta descriptions

  • Deze korte samenvatting helpt een lezer te verleiden om door te klikken naar de pagina. Het moet uniek zijn voor de pagina. Het mag geen duplicaat zijn van de title tag of de meta description van een andere pagina.

  • Als je een regelmatige serie hebt op je blog, kan het verleidelijk zijn om dezelfde meta description te gebruiken voor alle posts. Zoek iets unieks over elke editie om de beschrijvingen beter te optimaliseren.

  • Houd het onder de 160 tekens.

  • Gebruik trefwoorden maar houd het natuurlijk. Het moet niet geforceerd overkomen of alsof je het systeem probeert te bespelen.

  • Maak het aantrekkelijk, maar houd het beknopt en nauwkeurig. Zou je zelf doorklikken?

Robot meta tags

  • Weet wat je wilt doen met je pagina om de juiste robot meta tags te bepalen.

  • Als je geen robot meta tags opgeeft, lezen zoekmachines de pagina als index, follow. Je moet deze tag alleen aanpassen als je hier iets anders wilt. Hou de pagina code simpel en voeg alleen toe wat je nodig hebt.

  • Gebruik noindex voor bijvoorbeeld dubbele inhoud die nuttig is voor lezers maar niet in de zoekresultaten mag verschijnen.

  • Gebruik nofollow voor links die je niet wilt onderschrijven - zoals betaalde links of gebruikerscommentaar.

Dus onthoud...

Meta tags zijn een eerste indruk van je pagina zowel voor bezoekers als voor Google. Ze bepalen of en hoe een pagina wordt geïndexeerd en hoe deze wordt weergegeven op een resultatenpagina van een zoekmachine. Als je de moeite neemt om een overtuigende titel en beschrijving te schrijven, verhoog je de kans dat zoekers doorklikken, wat je posities positief kan beïnvloeden!

Gerelateerd artikel: Content recyclen: 9 manieren om oude blogposts op te frissen 

Meer weten over SEO voor je blog?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, Cision kan je helpen.

 

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux