apr. 15, 2022 / in PR / by Geneviève Muya

Alle relaties vergen werk, maar sommige meer dan andere. Neem bijvoorbeeld de relatie tussen PR-professionals en journalisten. Tussen het jongleren met meerdere projecten en het werken met strakke deadlines, hebben journalisten geen tijd om elke PR-professional de aandacht te geven waar ze op hopen. Daarom is het opbouwen van een solide werkrelatie zo belangrijk.

Gelukkig weten wij precies wat er nodig is om een goede relatie met journalisten op te bouwen. We verzamelden gegevens uit ons meest recente State of the Media-rapport om je mee te nemen in de denkwereld van de media. Van wat ze willen van PR-professionals tot hun grootste ergernissen en ultieme spelbrekers.

Lees ook: tips voor het bouwen aan een werkrelatie met journalisten

De onderstaande lessen helpen je de andere kant te begrijpen en je belangrijkste mediarelaties te onderhouden.

3 Factoren van invloed in de relatie tussen journalisten en PR-professionals

Voordat we ingaan op onze tips is het handig om eerst te begrijpen waar journalisten vandaan komen. Onderstaande factoren hebben een directe impact op hoe journalisten werken met PR-professionals.

1. Journalisten zijn veel te druk

Krimpende redactiekamers resulteren in journalisten die jongleren met meerdere nieuwsonderwerpen, een veeleisende werklast en dringende deadlines. Bijna de helft van de journalisten (47%) houdt zich bezig met vijf of meer nieuwsonderwerpen. En bijna evenveel journalisten schrijven zeven of meer verhalen per week.

Kortom, hun drukke agenda’s laten niet veel tijd over om contact te onderhouden met PR-professionals, laat staan om te investeren in de relatie.

2. Journalisten worden overspoeld met e-mail

Meer dan de helft van de journalisten (53%) zegt meer dan 50 pitches per week te krijgen en 28% ontvangt er meer dan 100. En het ergste? De overgrote meerderheid van die pitches zijn totaal verkeerd voor hun publiek of de onderwerpen die ze behandelen.

Door alle ruis is het voor PR-professionals moeilijker om de aandacht te trekken van journalisten, die worden overspoeld met pitches.

3. Journalisten letten op statistieken

De druk om hun impact te bewijzen die PR-professionals zo goed kennen? Journalisten voelen het ook. Vier op de vijf journalisten zijn het erover eens dat de beschikbaarheid van gedetailleerde kijkcijfers (views, engagement, demografische gegevens) de manier heeft veranderd waarop ze verhalen evalueren.

Velen concentreren zich op verhalen die de meeste traffic en shares genereren via sociale media en andere distributiekanalen in een poging om de almachtige reclamedollar (en baanzekerheid) te bemachtigen.

Als PR-professionals zich hier niet bewust van zijn (en doen wat ze kunnen om te helpen), zijn journalisten misschien niet bereid om aandacht aan hen te besteden.

7 manieren om de aandacht (en de gunst) van journalisten te winnen

Nu je de obstakels kent die het opbouwen van een relatie met een journalist in de weg staan, is het interessant te kijken naar manieren om ze te overwinnen. We spraken met journalisten over de hele wereld om te begrijpen hoe PR-professionals “binnen” komen bij journalisten en een relatie opbouwen waar beide partijen nog jaren profijt van hebben.

1. Doe je huiswerk

Eén van de grootste ergernissen van journalisten is pitches te krijgen die niets te maken hebben met hun publiek, doelgroep of vakgebied. En ze krijgen er een heleboel. Voordat je journalisten benadert met een pitch, moet je dus onderzoek doen om meer te weten te komen over het soort verhalen en onderwerpen dat ze verslaan. Vraag jezelf dan af: “Is dit interessant voor het publiek van deze journalist?” Als het antwoord nee is, zoek dan naar een ander.

2. Wees een trendspotter

Journalisten zijn op zoek naar verhalen die aansluiten bij wat er op dit moment in de wereld gebeurt. Dus hoe beter je bent in het leveren van verhalen met een actueel thema, hoe groter jouw toegevoegde waarde is.

Stel bijvoorbeeld nieuwsalerts in om inzicht te krijgen in de laatste trends en onderwerpen van de dag binnen jouw branche. Werk met mediamonitoring en social listening tools om die onderwerpen snel op het spoor te komen en opkomende trends te spotten.

3. Zorg voor de juiste timing

Wees je bewust van het moment waarop journalisten het meest ontvankelijk zijn voor pitches. De meerderheid (60%) geeft de voorkeur aan de maandag, terwijl dinsdag ook goed is voor 43%. Een aanzienlijk aantal geeft echter de voorkeur aan pitches op vrijdag (28%) of in het weekend, waarschijnlijk voor berichtgeving in het weekend of om plannen te maken voor de komende week.

4. Geef ze de tijd voor follow-up

Eén van de grootste afknappers voor journalisten zijn PR-professionals die herhaaldelijk en meedogenloos contact opnemen. Bijna 3 op de 10 journalisten zeggen dat ze helemaal nooit een follow-up willen, terwijl velen minstens twee dagen de tijd nodig hebben om een pitch eerst te bekijken. Als je een follow-up wilt, probeer dit dan te doen tussen 8:00 en 12:00 uur, zoals de meerderheid van de journalisten verkiest.

5. Neem ze mee in je plannen

Weet je al welke verhalen je in de nabije toekomst wilt pitchen? Wees niet bang om ze te delen. Vijfendertig procent van de journalisten zegt dat één van de beste manieren om hen te helpen is om hen van tevoren een lijst te geven van de onderwerpen die je van plan bent te pitchen. Dit helpt hen te anticiperen op wat komen gaat, vooruit te plannen en hun toch al overvolle agenda’s (en stressniveaus) beter te beheren.

6. Ga grafisch te werk

Door foto’s, een video of andere visuele elementen bij je persbericht te voegen, scoor je belangrijke punten bij journalisten. Ze zijn altijd op zoek naar multimedia-elementen die helpen hun verhalen tot leven te brengen en betrokkenheid te stimuleren (oftewel die broodnodige cijfers om hun ROI te bewijzen).

Alleen al in 2020 voegde de overgrote meerderheid van de journalisten (80%) afbeeldingen bij hun stukken, gevolgd door video’s (45%), infographics (43%) en social media posts (39%). En alsof dat nog niet genoeg bewijs is dat je multimedia-inhoud in je persberichten moet opnemen, zei 1 op de 5 journalisten (22%) expliciet dat ze zouden willen dat PR-professionals dat doen.

7. Geef ze wat ze willen (wat ze echt, echt willen)

Nogmaals, journalisten hebben te maken met strakke deadlines, dus ze hebben niet de tijd (of het geduld) om kritische details na te jagen. Door ze van tevoren alle informatie te geven die ze nodig hebben (feitelijke gegevens en inzichten, relevante citaten, begeleidende beelden), bespaar je ze niet alleen tijd, maar hoef je ook minder moeite te doen. Hierdoor zijn journalisten eerder geneigd om je verhaal op te pikken. Het werkt ook door in toekomstige interacties. Een win-win situatie.

Waar het op neerkomt: hoe makkelijker jij het journalisten maakt om hun werk te doen, hoe meer het jou oplevert!

7 Spelbrekers in de relatie met journalisten

Een relatie opbouwen met een journalist is moeilijk. Die relatie beëindigen nog voor ze goed en wel begonnen is, is (helaas) veel te gemakkelijk. Vermijd daarom de volgende valkuilen die volgens journalisten ervoor zorgen dat ze twee keer nadenken voor ze weer met je werken. En je misschien voor altijd uit hun inbox blokkeren.

1. Appels pitchen aan journalisten die over sinaasappels schrijven

De overgrote meerderheid van journalisten (73%) aarzelt niet om een PR-professional te blokkeren die hen overspoelt met irrelevante pitches.

2. Opvolgen

Opnieuw. En nog eens. Hoewel de voorkeuren van journalisten voor follow-up sterk uiteenlopen, zijn de meesten het erover eens dat een PR-professional die herhaaldelijk contact opneemt, het ergste is.

3. Verdachte informatie verstrekken

Meer dan de helft van de journalisten is het erover eens dat het verstrekken van onnauwkeurige of niet-onderbouwde informatie een onvergeeflijke overtreding is.

4. Klinken als een marketing brochure

Als je verhaal meer leest als een reclamespotje dan als een persbericht, koopt 1 op de 2 journalisten niet wat je verkoopt – nooit meer.

5. Niet thuis geven

Vragen ontwijken of niet transparant zijn, resulteren in ondermijning van je betrouwbaarheid als bron. Dit verhoogt de kans dat journalisten je in de toekomst mijden.

6. Je tijd nemen om te reageren

De meeste journalisten hebben een strakke deadline om hun verhaal af te krijgen. Een PR-professional die dat niet respecteert en niet in de buurt is om de nodige details te verstrekken, is geen PR-professional waar journalisten mee willen werken.

7. Afzeggen

Journalisten hebben een PR-partner nodig waar ze op kunnen rekenen, dus op het laatste moment een interview afzeggen of een embargo verbreken is genoeg voor 1 op de 4 journalisten om te zeggen: “Tot nooit weer!”

Meer weten over ons communicatieplatform?

Wil je ook succesvolle PR-campagnes lanceren en meer weten over ons communicatieplatform? Neem dan gerust contact met ons op!

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux