mrt. 11, 2022 / in PR / by Geneviève Muya

Een goede PR-strategie gaat idealiter verder dan nieuwsmonitoring en media-analyse om aan te slaan bij je doelgroep. Betekenisvolle werkrelaties met de juiste journalisten, mediakanalen en influencers vormen de kern van een succesvolle PR-strategie. Zonder deze relaties is het lastig om werkelijk naar en met je doelgroep te communiceren.

Voordat we ingaan op hoe je een zakelijke relatie opbouwt met relevante mediacontacten, is het eerst goed te begrijpen wat de belangen en behoeften zijn van zowel PR-professionals als journalisten. Dit helpt je om in te zien in welke mate de wederzijdse samenwerking voordeel kan opleveren.

PR-professionals

  • Hebben betrouwbare, gezaghebbende schrijvers en media-outlets nodig die op een gevoelige en verantwoorde manier met hun merk omgaan.
  • Willen vooral bereik en exposure.
  • Waarderen journalisten en influencers die kunnen samenwerken volgens de tijdlijn van hun campagne.

Journalisten

  • Hebben frisse ideeën en actuele verhalen nodig, om nog maar te zwijgen van goede connecties die mogelijkheden creëren voor interviews, persreizen en exclusieve content.
  • Willen verhalen leveren die online verkeer of lezersaantallen genereren.
  • Waarderen PR-professionals die hun nieuwscyclus begrijpen en hun redactionele deadlines respecteren.

PR en journalistiek zijn geen tegenstanders. Sterker nog, ze hebben elkaar nodig en wel om drie redenen.

1. Overlappende vaardigheden

Er is een constante stroom van verkeer tussen de twee beroepen, tot op uitvoerend niveau. Sommige van de meest doeltreffende PR-professionals zijn voormalig redacteuren en correspondenten. Terwijl PR-professionals die de journalistiek ingaan merken dat zij net zo’n scherpe neus voor een goed verhaal hebben als hun doorgewinterde collega’s.

2. Veranderend medialandschap

De afgelopen jaren is het medialandschap fundamenteel veranderd. Er zijn steeds minder lokale kranten, de verkoop van nationale kranten is gedaald en nieuwsredacties worden niet meer fulltime bemand. Als gevolg daarvan zijn er nu duizenden freelancers en bloggers, vaak experts in hun onderwerp, die niet langer verbonden zijn aan een specifieke publicatie. En zij hebben PR-ondersteuning nodig om opdrachten binnen te halen.

3. Digitale content

Terwijl gedrukte media het moeilijk hebben, blijven digitale publicaties het goed doen. Lezers streven naar meer hapklare inhoud die gemakkelijk te scannen is. Merken zijn die uitdaging aangegaan en bieden een gestage toevoer van ideeën. Ze maken gebruik van de kracht van infographics, enquêtes en ondersteunde features. Gesponsorde content bevindt zich nu comfortabel naast redactionele inhoud in de meeste online publicaties.

Kortom, PR en journalistiek hebben een symbiotische relatie en streven een vergelijkbaar doel na.

8 Tips voor het opbouwen van langdurige mediarelaties

Met dat in het achterhoofd rest de vraag ‘wat kun je als PR-professional doen om de best mogelijke verzameling van mediarelaties op te bouwen?’

1. Gebruik een kwalitatief communicatieplatform

Voor een succesvolle PR-campagne is het van belang om de juiste professional aan het juiste verhaal te koppelen. Journalisten zijn van nature veelzijdig, 47% schrijft binnen vijf of meer onderwerpen. Toch hebben velen een specifiek expertisegebied, een specifieke geografische locatie of een kenmerkend perspectief dat zij inbrengen in hun content. Een kwalitatief communicatieplatform schat dit in en houdt hier rekening mee. Anders is het wel heel lastig om een goed gericht journalisten te benaderen.

2. Kies voor het opbouwen van een werkrelatie

Zonder een gedegen medialijst om de PR-campagne uit te rollen, heeft geen enkele PR-campagne kans van slagen. Maar in plaats van tijd en middelen te besteden aan het onderhouden van lijsten met mediacontacten en influencers, kun je je tijd beter besteden aan het opbouwen van gezonde zakenrelaties met journalisten en influencers.

Werkrelaties die voor beide partijen voordelig zijn, zijn een langer leven beschoren. Journalisten en influencers ervaren zelf ook aanzienlijke druk om hun waarde te bewijzen aan de hand van gedetailleerde kijk-, lees- en luistercijfers.

3. Focus op een kleinere selectie mediacontacten

Volgens ons eigen onderzoek ontvangt één op de vier journalisten meer dan 100 pitches per week en die vallen echt niet allemaal binnen het expertisegebied. Zelfs als er relevantie is, besteedt 70% van de journalisten minder dan een minuut aan elke e-mail, als ze die al openen.

Heb je een relatie met een journalist of influencer, dan is de kans dat zij jouw communicatie oppikken groter. Focus daarom op een kleine selectie relevante mediacontacten die voldoen aan je zoekcriteria. Kwaliteit in plaats van kwantiteit.

4. Zet origineel onderzoek, relevante citaten en uniek beeldmateriaal in

In het digitale tijdperk hebben journalisten verhalen nodig die de aandacht trekken en shares genereren. Geef ze dus origineel onderzoek, inzichten uit data, relevante citaten en unieke grafieken of beeldmateriaal om je boodschap te ondersteunen.

5. Vermijd bellen, vooral op een maandagochtend!

Stuur in plaats daarvan een korte mail. Idealiter is je communicatieplatform zo gedetailleerd dat het de voorkeurscontactmethode van elke journalist bevat, zodat er geen onnodige irritatie optreedt.

Ook het direct telefonisch opvolgen van een verstuurd persbericht raden wij af. Één ding dat journalisten echt irriteert, is het nabellen om te horen of ze het mailtje hebben ontvangen. Niet doen. 

6. Voorkom dat je de verkeerde te pakken hebt

Voorkom een mail aan de verkeerde persoon. Zelfs vandaag de dag vullen de inboxen van hoofdredacteuren en managing editors zich nog met persberichten. 

7. Verdiep je in je mediacontact

Weet je waar de journalist over schrijft, waar zijn of haar expertise ligt en welke standpunten hij of zij inneemt? Doe je huiswerk en benoem die kennis van de ander in je communicatie wanneer je iemand persoonlijk aanschrijft. Dit maakt aan de journalist duidelijk dat je hem of haar niet voor niets benadert en vergroot de kans op serieuze aandacht voor je bericht. 

8. Houd het simpel

Verrassend genoeg zijn journalisten veel conventioneler in wat ze willen dan je zou verwachten. In onze recente enquête koos zo’n 63% van de journalisten ‘persberichten’ als het meest gewaardeerde item in hun inbox. Geen gimmicks, geen overdreven praatjes. Als het gaat om het creëren van memorabele verhalen die beklijven, blijkt dat eenvoudige feiten voldoende zijn.

Meer weten over ons communicatieplatform?

Wil je ook succesvolle PR-campagnes lanceren en meer weten over ons communicatieplatform? Neem dan gerust contact met ons op!

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux