Journalisten zijn overwerkt. In Cision’s State of the Media Report gaven 47% van de respondenten aan dat ze tenminste vijf of meer verhalen/artikelen per week schrijven. En bijna hetzelfde aantal gaf aan dat ze elke week zeven of meer verhalen/artikelen schrijven. Naast de groeiende vraag naar content wordt van journalisten verwacht dat ze altijd alert en betrokken zijn. Het volgen van het laatste nieuws en user generated content op sociale media, evenals het promoten van eigen content van journalisten op sociale media, kan een aanzienlijk deel van de dag van een journalist in beslag nemen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat time management een uitdaging wordt en dat een sociale media burn-out tot de mogelijkheden behoort. Alleen zijn sociale media wel een essentieel onderdeel van het werk. Volgens een onderzoek van NewsLab gebruikt namelijk 80% van de journalisten sociale media in hun dagelijkse werk. Hoe vind je dan nog de balans tussen up-to-date blijven van het laatste nieuws, contact houden met je volgers en al het andere werk gedaan krijgen? Wij helpen je om de tekenen van een sociale media burn-out te herkennen en geven je een paar tools om ermee om te gaan.

Heb je last van een sociale media burn-out?

Als je dagelijks sociale media checkt voor je werk, hoe weet je dan nog wanneer je je mentale limiet hebt bereikt? Hoewel het geen complete lijst is, zijn hier een paar veel voorkomende tekenen van een sociale media burn-out:

Apathie: Misschien hield je er vroeger van om je bezig te houden met sociale media, maar veroorzaakt het nu een gevoel van onthechting. Je merkt een gebrek aan enthousiasme of motivatie voor taken die je voorheen met plezier uitvoerde.
Hersenmist: Als je moeite hebt om je te concentreren en te focussen op de taak waar je mee bezig bent, kan dat een teken van burn-out zijn.
Vermijding: Stel je het beantwoorden van opmerkingen op sociale media, e-mails en andere taken uit? Hoewel je niet alles naast je neer kunt leggen – want dat kan de relatie met volgers en partners schaden – moet je toch ergens een middenweg zien te vinden.
Overmatig gebruik: Controleer je obsessief sociale media updates op je telefoon of computer, maar heb je toch het gevoel dat je aan het eind van de dag weinig gedaan krijgt? Dan kan het een teken zijn van een sociale media burn-out.
Angst of irritatie buiten het werk: Het enige waar je aan kunt denken is werk en die post die je nog moet maken. Dit gebrek aan balans tussen werk en privé is een veelvoorkomend probleem voor journalisten.

Maar hoe krijg je je tijd terug? Er zijn veel strategieën om je sociale media-gebruik te beperken en je dag zo in te delen dat je efficiënter en productiever werkt. Dit zijn een paar van onze favorieten:

1. Stel een schema op

Probeer alleen sociale media te bekijken gedurende een bepaald tijdsbestek. Geef jezelf bijvoorbeeld elke ochtend een uur om de nieuwste posts, vermeldingen, opmerkingen etc. te bekijken. Sluit de apps of sites buiten dat tijdsvenster om verleiding te voorkomen. Tools om de tijd en het gebruik bij te houden zijn bijvoorbeeld StayFocusd voor Google Chrome en de Cold Turkey-app, daarnaast beschikken sommige smartphones over de mogelijkheid om de maximale tijd die je aan een app besteed te beperken. Deze apps en tools kunnen je helpen je productiviteit op andere gebieden te verhogen en zo nu en dan wat meer van je de tijd die je overhoudt te genieten. Je kunt ook overwegen om wekelijks een dag volledig offline te zijn.

2. Schakel meldingen uit

Als je de meldingen van sociale media op je telefoon niet voorbij ziet komen is de verleiding om ze te checken minimaal. Wanneer je je bijvoorbeeld moet concentreren op het schrijven van je volgende artikel? Probeer Outlook of Gmail eens af te sluiten om te voorkomen dat je wordt afgeleid door meldingen van nieuwe e-mails. Als je telefoon altijd binnen handbereik is, zet hem dan op ‘stil’ of gebruik de functie ‘niet storen’.

3. Filter de ruis weg

Veel journalisten en content creators werken al met TweetDeck of andere sociale media tools, toch is het nog steeds waardevol om ook deze te benoemen. Middels bijvoorbeeld TweetDeck kun je posts die niet relevant zijn voor je werk vooraf al eruit filteren, daarmee vergroot je je focus en vermijd je afleiding van de waarschijnlijk minder relevante prikkels op sociale media. Abonneren op relevante nieuwsbrieven, wat een langzamere manier van luisteren is, is een andere optie om je te richten op nieuws dat voor jou relevant is.

4. Delegeer

Heb je collega’s die kunnen helpen met sociale media-taken? Natuurlijk wil je je collega’s niet afleiden van hun eigen verantwoordelijkheden en projecten, maar als het verdelen van de werkdruk een optie is, kan het iets zijn om te overwegen.

5. Stop met sociale media die niets toevoegen

Hoewel we voorstander zijn van de JOMO-mentaliteit (joy of missing out), kunnen we ons voorstellen dat veel mensen FOMO (fear of missing out) hebben en daarom misschien wel de hele dag elk sociale media platform checken. Maar als je de tijd evalueert die je op deze platforms doorbrengt, krijg je dan eigenlijk nog wel nuttige inzichten uit al die sociale media? Bedenk op welk platform jouw doelgroep het meest actief is; dit zou wel eens het nuttigste platform voor je kunnen zijn – de andere zijn slechts ruis.

Conclusie

In deze tijd van de nooit eindigende nieuwscyclus en online prikkels, is het gemakkelijk om verstrikt te raken in de constante stroom aan informatie op sociale media. Maar omdat journalisten vaak meer werk moeten verzetten met minder middelen, is het belangrijk om te realiseren waar jouw grenzen liggen en een duurzamere werkwijze te creëren die je helpt. Kim Renfro, een entertainmentverslaggever voor Insider bijvoorbeeld, zei hierover het volgende nadat het bedrijf in 2019 een Twitter-vrije week had getest: “Ik heb het zeker gemist, maar ik denk toch dat het een goede resetknop voor me was om kritischer na te denken over wat ik overdag met mijn tijd doe.”

About

Marketing voor Cision Benelux.