Iedereen die ooit een langdurige relatie heeft gehad, kan je vertellen dat een goede relatie werk vereist. Zo blijkt ook uit de bevindingen van Cision’s 2021 State of the Media Report, dat dit precies is wat de relatie tussen PR-professionals en journalisten momenteel kan gebruiken. Immers is het behouden van goede relaties met journalisten van belang om ervoor te zorgen dat bij het (inter)nationaal versturen van persberichten, de juiste onderwerpen daadwerkelijk terecht blijven komen bij journalisten binnen de juiste rubrieken.

Volgens het rapport, dat in 2021 werd gepubliceerd, is bijna de helft van de journalisten (48%) tevreden over hun relatie met PR-professionals, maar is 14% niet zo onder de indruk en heeft de rest geen uitgesproken mening. Er is dus nog heel wat ruimte voor verbetering.

Het goede nieuws is daarentegen dat journalisten ons niet in de steek hebben gelaten: Ze deelden een aantal verrassend eenvoudige (maar niet altijd voor de hand liggende) acties die PR-professionals kunnen toepassen om betere relaties op te bouwen met de media (en betere berichtgeving te krijgen) voor het zo optimaal mogelijk versturen van een internationaal persbericht – en daar is geen relatietherapie voor nodig.

Download het hele rapport

Bekijk voor meer bevindingen uit het onderzoek afgenomen onder 2700 journalisten, het volledige 2021 Global State of the Media rapport.

Je vindt hierin bevindingen over de grootste uitdagingen waar journalisten op dit moment voor staan, het soort verhalen waarin ze het meest geïnteresseerd zijn, hun grootste ergernissen en andere nieuwe media-inzichten.

4 tips voor het opbouwen van betere relaties met journalisten

  1. Wees een trendspotter. Jounalisten op zoek naar verhalen die aansluiten bij wat er op dit moment in de wereld gebeurt, dus hoe beter jij bent in het leveren van verhalen met een actueel verhaal, hoe meer je verhaal een aanwinst zal zijn. Het versturen van irrelevante content naar journalisten binnen een bepaalde rubriek kan er zelfs toe leiden dat je op hun ‘blokkeer’-lijst komt te staan. Stel daarom nieuwsalerts in en gebruik monitoring software en social listening tools om opkomende trends en de conversatie eromheen voor te blijven, wat bijvoorbeeld gemakkelijk mogelijk is via Cision Communications Cloud®. Je kunt hier direct een vrijblijvende demo aanvragen.
  2. Time it right. Wees je bewust van wanneer journalisten het meest ontvankelijk zijn voor het ontvangen van pitches of persberichten. De meerderheid (60%) geeft de voorkeur aan de maandag, daarnaast bleek dinsdag ook een goede optie voor 43%. Een aanzienlijk aantal geeft echter de voorkeur aan pitches op vrijdag (28%) of in het weekend, waarschijnlijk voor berichtgeving in het weekend of om plannen te maken voor de komende week.
  3. Geef ze de tijd voor een follow-up. Een van de grootste afknappers voor journalisten zijn PR-mensen die herhaaldelijk en onophoudelijk contact opnemen. Bijna 3 op de 10 journalisten zeggen dat ze helemaal nooit een follow-up willen, terwijl velen minstens twee dagen de tijd willen hebben om een persbericht eerst te bekijken. Als je een follow-up wilt doen, probeer dit dan te doen tussen 8.00 en 12.00 uur s’ochtends, wat bij de meerderheid van de journalisten voorkeur heeft.
  4. Plan vooruit. Heb je een lijst met onderwerpen van persberichten die je wilt distribueren? Deel ze alvast. Volgens 35% van de ondervraagden is een lijst met verhalen die je van plan bent te pitchen één van de beste manieren om journalisten te helpen. Dit helpt hen te anticiperen op wat komen gaat, vooruit te plannen en hun toch al overvolle agenda’s (en stressniveaus) beter te beheren.

Waar het op neerkomt: Hoe makkelijker jij het journalisten maakt om hun werk te doen, hoe meer het jou ook oplevert bij het distribueren van persberichten of wires.