apr. 18, 2023 / in Rapporten

De Consumer Electronics Show (CES) van dit jaar, die plaatsvond in Las Vegas, keerde onverminderd terug na twee edities met de nodige COVID-aanpassingen. Uit een recente analyse van het Insights-team van Cision bleek dat de CES van 2023 2,5 keer zoveel media-aandacht genereerde als de volledig virtuele CES die in 2021 werd gehouden en daarmee terugkeerde naar de hoogtepunten van vóór de pandemie.

 

In tegenstelling tot andere berichtgeving na de show, gaat het Cision 2023 CES Industry Trends Report verder dan alleen het belichten van de merken, producten, sprekers en onderwerpen die de meeste buzz genereerden tijdens de show, maar onderzoekt het ook wat deze bevindingen betekenen voor strategische communicatieteams en merken, met name als ze nadenken over hoe ze de impact van hun evenement en campagneberichten kunnen versterken.

Toptrends van CES 2023

Het rapport schetst de grootste gespreksonderwerpen en verslaggeving die uit CES komen. Onder hen:

 

  1. De wereldwijde media-aandacht nam toe met de terugkeer naar een on-site format​: Het on-site CES 2023-evenement kreeg veel media-aandacht (+16%) van de wereldmarkten, met meer dan 3200 exposanten uit 173 landen en bijna 5000 geregistreerde media die aanwezig waren. On-site ervaringen van journalisten en gebruikers resulteerden in een grotere sociale betrokkenheid (+51%). Bovendien stonden de internationale media op een hoogtepunt in drie jaar, goed voor 61% van het bereik van CES in 2023, een stijging van 9 procentpunten ten opzichte van 2022 en 15 procentpunten sinds 2021.

  2. Smart home-oplossingen winnen veel terrein in een post-pandemische wereld​: Smart home-gadgets en -software waren een toptrend op CES. Journalisten waren het erover eens dat het evenement een enorm succes was voor de Matter-connectiviteitsalliantie, die zorgt voor compatibiliteit met Amazon-, Google-, Apple- of Samsung-apparaten. ​

  3. Mobiliteit in het middelpunt terwijl de scheidslijn tussen auto- en technologiesector vervaagt: automerken waren een steunpilaar op CES toen Sony en Honda het nieuwe automerk Afeela onthulden; BMW toonde zijn hightech I Vision Dee-concept; en VW besloten om de onthulling van de naam van zijn nieuwe elektrische auto ID.7 te vieren. Hoewel deze productonthullingen door auto-OEM's succesvol waren, vestigden Samsung en Google de aandacht op hun focus op in-car experience-technologieën.

  4. Duurzaamheid was een topprioriteit voor grote merken, en 'humanisering' van technologie was alomtegenwoordig: bedrijven voerden vaak duurzaamheidsboodschappen tijdens keynote-presentaties (bijv. Samenwerking tussen Samsung en Patagonia; John Deere's Robot Planter). Merken (Sony, Bosch, BMW) benadrukten herbruikbaarheid en meer doen met een lager stroomverbruik via het circulaire ecosysteem en duurzaamheid. Bovendien verzachtten merken stereotypen van een steriele, op machines gebaseerde toekomst door technologie te gebruiken als facilitator van menselijke verbinding en toegankelijkheid.

Lees het volledige rapport voor meer inzicht in de grootste trends van het evenement en de onderwerpen die tijdens CES de meeste Share of Voice hebben opgeleverd.

Volgens de data: Analytics gebruiken om de eventstrategie te sturen

  1. Het rapport schetst ook drie belangrijke lessen voor communicatieprofessionals in alle sectoren, waaronder de tactieken die de meeste media-aandacht en interesse van de consument hebben gewekt en het belang van timing voor het maximaliseren van de impact.

  2. Het is belangrijk op te merken dat als dit rapport voor een specifieke klant zou worden gemaakt, het niet alleen voor hen zou worden aangepast (met gedetailleerdere gegevens over hun specifieke merk, branche en/of concurrenten), maar dat het ook een gepersonaliseerde analyse en advies over de volgende stappen van ons team van Insights-experts. Met dat in gedachten hebben we hen gevraagd om mee te denken over hoe communicatoren of andere soorten analyses zouden kunnen gebruiken om toekomstige campagne- of evenementplanningsinspanningen te onderbouwen.

  3. Begrijp de impact van eerdere campagnes of evenementen. Een rapport dat is gericht op een bepaalde campagne of evenement, helpt u te begrijpen welke tactieken of berichten resoneerden met welk publiek en waar u uw berichtgeving en/of targeting-inspanningen mogelijk moet aanpassen. Het kan u ook helpen de journalisten of beïnvloeders te identificeren die zich met uw merk hebben beziggehouden, zodat u relaties kunt opbouwen die in de loop van de tijd zullen worden opgebouwd. Blijf uw concurrenten voor. Veel merken kijken naar concurrerende benchmarkrapporten om inzicht te krijgen in de strategieën van hun concurrenten en om te begrijpen hoe hun merk presteert in termen van share of voice en percepties van het publiek. Inzichten uit deze rapporten kunnen kansen aan het licht brengen om uw merk van anderen te onderscheiden. Speel in op trends in de branche. Als het uw doel is om inzicht te krijgen in de trends die uw branche vooruit helpen en de beslissingen van het publiek te stimuleren, kan een branchetrendrapport licht werpen op deze elementen. Of u zich nu wilt concentreren op specifieke onderwerpen, doelgroepen of markten die verder gaan dan specifieke merken, een brancherapport geeft inzicht in de opkomende onderwerpen en sleutelthema's die uw go-to-marketing communicatiestrategie kunnen bepalen.

Het komt neer op:

Naarmate meer evenementen terugkeren naar persoonlijke evenementen, is de verwachting om te komen opdagen en te leveren – van de media, van consumenten, van al uw verschillende belanghebbenden – hoger dan ooit. De merken die de meeste dekking kregen, kregen het niet per ongeluk of geluk; ze gingen naar binnen met een strategie die was gebaseerd op inzicht in wie hun publiek was en de berichten die zouden aanslaan.

 

Een wetenschappelijke, datagestuurde benadering gebruiken om het publiek, trends en de beste tactieken te begrijpen, is de sleutel tot het opstellen van een strategisch plan dat impact heeft en echte, tastbare resultaten oplevert.

Tags : Rapporten