mei 03, 2023 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Definities en voordelen voor PR-, marketing- en communicatieteams


In het huidige gouden tijdperk van e-commerce grijpen marketing- en communicatieprofessionals de kans om samen te werken met social media influencers om zo ongeveer elk product of elke dienst te promoten die je maar kunt bedenken.

Maar wat is een social media influencer precies? Dit is iemand door wiens relatie met zijn online publiek, dit hem invloed geeft op de aankoopbeslissingen van anderen. En dat is geen geringe prestatie.

Een expert worden in een nicheonderwerp, een trouw publiek opbouwen en daar regelmatig mee in contact komen, ofwel autoriteit en vertrouwen opbouwen – het kost allemaal tijd. En dat maakt influencers zo waardevol voor marketing- en communicatieprofessionals.

 

Wat is influencer marketing?

Influencermarketing is een samenwerking tussen een merk en een social media influencer om een product of dienst op de markt te brengen. Dat is niet hetzelfde als iemand vinden met grote aantallen volgers en hem betalen om aardige dingen over jouw merk te zeggen.

Het gaat eerder om het vinden van iemand die de tijd heeft genomen om zijn eigen merk op te bouwen en organisch zijn eigen publiek te cultiveren. Iemand wiens mening wordt gerespecteerd en vertrouwd.

 

Werkt een samenwerking met een betrouwbare social media influencer?

Kijk eens naar de cijfers volgens de Influencer Marketing Hub:

  • Bedrijven verdienen $ 5,20 voor elke $ 1 die ze uitgeven aan influencermarketing.

  • Influencermarketing groeide in 2022 tot $ 16,4 miljard.

  • In totaal betraden 1360 op influencermarketing gerichte platforms en bureaus de afgelopen vijf jaar de markt.

Natuurlijk zijn niet alle influencers gelijk. De omvang van het publiek van een influencer helpt je te bepalen of influencermarketing al dan niet gunstig is voor je marketingcommunicatiestrategie. 

 

5 Soorten influencers en de voordelen van een samenwerking

1. Nano-influencers

Met 10.000 volgers of minder zijn nano-influencers in wezen het tegenovergestelde van beroemdheden. In feite beschouwen we ze helemaal niet als professionele influencers, maar eerder als alledaagse socialmediagebruikers. Gebruikers die meestal foto's plaatsen van familie, vrienden en katten (net als wij). Dus waarom zijn zij interessant? 

Hoewel ze een relatief klein publiek hebben, staan ze bekend om het genereren van authentieke content die een hogere betrokkenheid oplevert dan veel van hun populairdere collega-influencers.

Uit een recent onderzoek van Partipost bleek dat nano-influencers met 46% de grootste invloed hadden op de aankoopbeslissingen van consumenten. Vergeleken met echte beroemdheden was dat 20,6%, met macro-influencers was het verschil 17,7% en ten opzichte van micro-influencers was het verschil 15,7%. Dit vormt een zeer sterk argument voor kwaliteit boven kwantiteit.

De redenen waarom succesvolle communicatieprofessionals kiezen voor samenwerking met nano-influencers:

Authenticiteit 

Doorgaans vertrouwen we het meest op de mening van onze naaste vrienden en familie. Dat soort authenticiteit is precies wat nano-influencers bieden.

Betrokkenheid

Bij vertrouwen en authenticiteit hoort betrokkenheid. Een groot publiek met een lage betrokkenheid is niet erg nuttig voor een slimme marketing- of communicatieprofessional.

Kostenefficiëntie

Terwijl sommige nano-influencers berichten plaatsen in ruil voor gratis producten, vragen anderen tussen de € 10 en € 100 per bericht. 

Snelheid

Nano-influencers kunnen snel en goedkoop user-generated content van hoge kwaliteit produceren. Dit is vooral handig als je geen budget hebt voor een volledig creatief team.

Nano-influencers leveren een indrukwekkende formule voor marketing- en pr-succes tegen een aantrekkelijke prijs. En grote merken hebben dat opgemerkt.

Zo heeft Laur DeMartino - een studente met 6.000 Instagram-volgers, 4.260 YouTube-abonnees en een engagement van maar liefst 38% - grote merken als Lululemon en de datingapp Bumble Honey aangetrokken.

Haar gesponsorde content biedt directe, intieme en authentieke ingangen tot het juiste publiek op alle juiste platforms voor die specifieke merken.

2. Micro-influencers

Ook micro-influencers bieden marketing- en communicatieprofessionals een manier om een nichepubliek organisch te bereiken, zij het op een iets grotere schaal.

Met een gemiddelde aanhang van minder dan 50.000 mensen bieden ze een beetje extra bereik en dezelfde hoge betrokkenheid als nano-influencers.

In feite plaatst 77% van de marketeers micro-influencers op de eerste plaats op hun lijst van geschikte influencers. Dit zijn de redenen waarom.

Budget

Aangezien marketingbudgetten blijven krimpen, maken micro-influencers het mogelijk om meer te creëren voor minder. Je maakt een grotere impact met het geld dat je uitgeeft.

Eenvoud

Werken met wereldberoemde influencers (denk aan Kim Kardashian) is niet altijd eenvoudig. Kleinere influencers zijn sneller geneigd samen te werken, ze staan open voor feedback en nieuwe ideeën. En ze zijn bereid marketing- en communicatieprofessionals meer controle te geven over hun campagnes.

Evoluerende relaties

Als de online following van een micro-influencer groeit, dienen ze als ambassadeurs die jouw merk effectief kunnen promoten. Samenwerken met hen voordat ze hun volgende plateau bereiken, kan de sleutel zijn om de kosten laag te houden terwijl je bereik groeit.

In de wereld van influencermarketing vormen micro-influencers een waardevolle en kosteneffectieve tactiek. En merken als de Zweedse horlogemaker Daniel Wellington hebben er verbluffend goed gebruik van gemaakt. Door samen te werken met bloggers met een kleine maar toegewijde following, groeide de omzet van $15.000 tot een opmerkelijke $200 miljoen.
 

3. Medium influencers

Met een grotere following (50.000-500.000 mensen) bieden middelgrote influencers een groter bereik dan nano- en micro-influencers. En een grotere toegankelijkheid dan macro- en mega-influencers.

Het is dit evenwicht tussen professionaliteit en toegankelijkheid dat hen tot een zeer gewild segment van de influencergemeenschap maakt.

Ze bouwden met succes en op organische wijze hun fanbase op en breidden deze in de loop van de tijd uit. Hierdoor hebben ze waardevolle ervaringen opgedaan die marketing- en communicatieprofessionals tijd en geld helpen besparen en de volgende voordelen opleveren.
 

Online expertise

Middelgrote influencers zijn geen onbekenden in de online wereld. Ze weten hoe ze boeiend moeten schrijven, gebruiken hashtags correct en efficiënt. En ze kunnen behendig door de richtlijnen van online platforms navigeren.
 

Professionele ervaring

Niet alleen hebben influencers uit het middensegment heel wat professionele ervaring opgedaan. Ze verdienen met samenwerkingen en gesponsorde content hun brood en werken mee aan opvallende merkcampagnes die hen helpen hun portfolio en hun publiek uit te breiden.

Authenticiteit

Hoewel hun volgers in aantal toeneemt, hebben middelgrote influencers al een authentieke, organische band opgebouwd met een kleine groep mensen. Hierdoor hebben ze een hoge mate van vertrouwen en betrokkenheid onder hun volgers.

Middelgrote influencers nemen een unieke plaats in op het spectrum van influencer marketing. Een plaats die bewezen heeft grote merken een grote impuls te geven.

Neem bijvoorbeeld Huda Beauty, een van de succesvolste make-upmerken ter wereld.

Het bedrijf is de gouden standaard voor medium influencer activering. Zij slaagden erin een  samenwerking aan te gaan met influencers die hun merk al eerder organisch noemden. En ze slaagden er zo in om hun merk top-of-mind te houden bij een betrokken publiek dat al achter het merk stond en al geneigd was het merk te supporten.

 

4. Macro-influencers

Zodra een influencer zijn publiek uitbreidt tot 500.000-1.000.000 volgers, dan is zijn online aanwezigheid een fulltime baan. En kan een influencer gemakkelijk duizenden euro’s vragen voor elke gesponsorde post. 

Maar als de budgetten het toelaten, kunnen macro-influencers marketeers in contact brengen met een veel groter (en ambitieuzer) publiek. Waarom zou je investeren in een macro-influencer? 

Timing

Macro-influencers geven marketeers een zeldzame kans om vrijwel onmiddellijk een ongelooflijk groot publiek te bereiken. Veel sneller dan het coördineren van inspanningen met meerdere influencers op kleinere schaal om het bereik te maximaliseren.

Gebruiksgemak

Campagnes met macro-influencers worden normaal gesproken afgehandeld via management- of pr-bureaus. Dit maakt het samenwerken met hen veel gemakkelijker, maar kan gepaard gaan met enig controleverlies.

Mediawaarde

Hoewel macro-influencers een lager engagement hebben dan nano- of micro-influencers, leveren ze een grotere mediawaarde. En geven ze jouw merk een aanzienlijk grotere zichtbaarheid.

In 2020 werkte Dunkin' Donuts bijvoorbeeld samen met TikTok-danssensatie Charli D'Amelio. Deze campagne droeg bij aan een stijging van 57% van het aantal mensen dat de Dunkin'-app downloadde. En dreef honderdduizenden mensen naar de kassa.
 

5. Mega-influencers

De laatste op de lijst (maar zeker niet de minste) zijn mega-influencers. Zodra je een mega-influencer bent met meer dan 1 miljoen volgers, ben je een bonafide beroemdheid in je vakgebied.

Dit zijn de echte iconen, trendsetters en smaakmakers. Zij zijn alleen bereikbaar via een agentschap en hebben de luxe om honderdduizenden euro’s te vragen voor een enkele betaalde promotie. Zo verdient Kylie Jenner naar verluidt tot $1 miljoen per Instagram post

Waarom zou je samenwerken met een Ariana Grande of LeBron James?
 

Zichtbaarheid

De juiste goedkeuring krijgen van de juiste superster is een automatische game-changer. Het is een enkele relatie die het vermogen heeft om de populariteit van je merk snel te vergroten en de verkoop drastisch te stimuleren.

 

Geloofwaardigheid

Het favoriete merk van een mega-influencer worden heeft een lange lijst van duidelijke voordelen. Of je nu een merk lanceert, een product herpositioneert of een hashtag onder de aandacht probeert te brengen. Mega-influencers zorgen direct voor geloofwaardigheid.
 

Langdurig partnerschap

Mega-influencers hebben veel ervaring met merken en kunnen het zich veroorloven kieskeurig te zijn. Als je de juiste deal sluit met de juiste mega-influencers, kun je een partner voor de lange termijn hebben.

Er hangt een behoorlijk prijskaartje aan, maar het bereik en de invloed van mega-influencers zijn ongeëvenaard. 

Vraag maar aan McDonald's. De fastfoodketen werkte samen met Astroworld-ster Travis Scott om zijn favoriete McDonald's-maaltijd voor een beperkte tijd te promoten. Hierdoor kon het merk contact leggen met Scotts 73 miljoen Instagramvolgers. Hij versterkte het McDonald's merk aanzienlijk via posts die gemiddeld 10 miljoen keer werden bekeken.

 

De juiste influencer voor je merk identificeren

Zolang er internet is, is er influencermarketing. En zolang er influencermarketing is, wegen marketing- en communicatieprofessionals voortdurend de risico's en de opbrengsten van kosten, engagement en exposure af.

Moet je voor klein gaan? Voor groot? Voor iets ertussenin? Het is een belangrijke keuze. En het vinden van de juiste influencers is essentieel. Onze unieke tool Cision Connect voor relatiebeheer helpt je de juiste contacten te identificeren en een impactvolle, gepersonaliseerde pitch af te leveren.
 

Meer weten over hoe je influencermarketing succesvol inzet?

Ontdek zelf waarom toonaangevende merken met Cision werken om de juiste influencers voor hun PR- en marketingcampagnes te identificeren. Neem contact met ons op!

 

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux