feb. 03, 2022 / in Best Practice / by Geneviève Muya

Door alle technische ontwikkelingen in ons dagelijks leven is het steeds lastiger om je aandacht lang vast te houden. Denk bijvoorbeeld aan dat berichtje dat op je telefoon binnenkomt, die bewegende advertentie op een website die je bezoekt, of die notificatie als je een mail krijgt. Door dit soort dingen raak je afgeleid van hetgeen je aan het doen was. Maar je bent niet de enige. Bijna iedereen, en dus ook jouw doelgroep heeft hier dagelijks mee te maken. 

Dankzij technologie is de spanningsboog van mensen dus behoorlijk afgenomen. Volgens een onderzoek van Microsoft heeft de gemiddelde mens nu een spanningsboog van 8 seconden. Dit is een scherpe daling ten opzichte van de gemiddelde spanningsboog van 12 seconden in het jaar 2000.

Maar wat voor effect kan deze ontwikkeling op jouw contentmarketingstrategie hebben?

  • Mensen hebben niet genoeg geduld meer om een artikel helemaal te lezen.
  • Zelfs als mensen iets willen lezen, doen ze dat niet als iets te lang of te uitgebreid lijkt.
  • Factoren zoals websitesnelheid en laadtijd van afbeeldingen is belangrijker dan ooit.

Hier zijn enkele tips om je contentstrategie te beschermen tegen die kortere spanningsboog.

1. Omarm het KISS-principe

Er is lange tijd veel discussie geweest over de effectiviteit van langere versus kortere teksten. Hoewel beide soorten hun nut hebben, wint het KISS-principe (Keep It Simple, Stupid-principe) het vaker wel dan niet.

Neem het aan van Nick Dutko, de CEO van Auto Transport Quote Services, “Uiteindelijk is het doel van een solide contentmarketingstrategie om een goede ROI te genereren. Het heeft geen zin om content te hebben die niet bijdraagt aan het resultaat onder de streep. Om die reden wint eenvoudige, duidelijke content altijd.

Onderzoek van Nielsen Norman Group bevestigt dezelfde gedachte. Nielsen ontdekte namelijk dat mensen de inhoud van webpagina’s niet lezen. Ze scannen kopjes en lezen eerder snippets dan hele alinea’s.

Daarom kun je een groot verschil maken door jouw content eenvoudig en correct op te maken op basis van onderstaande tips:

  • Markeer belangrijke trefwoorden.
  • Gebruik opsommingstekens.
  • Gebruik onderverdelingen om belangrijke secties op te splitsen.
  • Focus op één idee per alinea.

2. De toegankelijkheid van je website is net zo belangrijk als je hele contentstrategie

Iets dat vaak vergeten wordt is dat de technische aspecten van je site minstens zo belangrijk zijn als je daadwerkelijke contentstrategie. In feite is de toegankelijkheid van je website nog belangrijker dan andere onderdelen van je strategie. Waarom?

Ten eerste maakt een ontoegankelijke website andere onderdelen van je contentstrategie overbodig. Onderzoek wijst namelijk uit dat één seconde vertraging in de laadtijd van je website je 7% conversiedaling kost. En dat 40% van de mensen je website gewoon verlaat als het langer dan 3 seconden duurt om te laden. Kortom, je kunt nog zulke goede content hebben, maar als de laadtijd van je site tegenvalt heb je er niets aan.

Het is belangrijk om te realiseren dat webgebruikers op dit moment ongeduldiger zijn dan ooit. En slechts heel weinig mensen leveren dan ook nog eens extra seconden van hun tijd in voor het lezen van jouw content. 

3. Als het belangrijk is, dan moet je het herhalen

Weet je nog, de regel van 7? In essentie stelt deze regel dat je minimaal 7 speldenprikjes moet uitdelen voordat iemand de boodschap echt tot zich neemt en er aandacht aan besteedt. Dit is des te belangrijker in ons tijdperk van afnemende aandacht.

Je moet belangrijke boodschappen of onderdelen dus herhalen. Herhaling kan zelfs het krachtigste onderdeel van je contentstrategie zijn, als je het goed doet.

Hier zijn enkele tips:

  • Hergebruik belangrijke delen van je content in verschillende vormen (afbeelding, video, infographic, tekst).
  • Verspreid belangrijke delen van je content via verschillende kanalen (e-mail, social media, presentatiesites, enzovoort).
  • Gebruik slimme retargeting om nog een paar extra speldenprikjes uit te delen op een later moment.

4. Maak je content boeiender

Er is al veel geschreven over engagement, dus daar gaan we niet te lang op in. Maar mocht je toch een simpele tip willen, dan adviseren we om je op enkel 2 dingen te focussen om je content boeiender te maken: humor en storytelling.

Mensen zijn vaak zo druk en verdiept in hun werk of bezigheden. Als je hun stemming dan kunt opvrolijken met goed gebruik van humor, kan dat wonderen doen voor je merk. En tot slot is een goed verhaal ook moeilijk te weerstaan. Zo zitten wij mensen nu eenmaal in elkaar.

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux