feb. 15, 2022 / in Best Practice / by Geneviève Muya

De rol van PR is ten opzichte van een paar jaar geleden behoorlijk veranderd. Niet alleen vertrouwen executives meer op PR- en communicatieteams om inzicht te verschaffen in de concurrentie. PR-professionals geven ook steeds vaker strategisch advies.

PR-vak staat onder druk

Het vakgebied PR staat meer dan ooit onder druk om hun toegevoegde waarde te bewijzen met gedegen onderbouwing en data. 

Daar komt nog bij dat het medialandschap de afgelopen jaren steeds complexer werd, dankzij de wijdverbreide invoering van social media. En dit landschap blijft de komende jaren alleen maar evolueren.

Wat is social listening?

Social listening is het luisteren naar de gesprekken die plaatsvinden op sociale media en andere digitale kanalen (blogs, online fora, beoordelingssites), om beter te begrijpen hoe consumenten denken over jouw merk en jouw concurrenten.

Of om te horen welke thema’s er leven of hoe consumenten over bepaalde zaken denken en wat de sentimentscore is.

Waarom is social listening belangrijk?

Social listening biedt inzichten die verder gaan dan traditionele mediamonitoring. PR- en marketingteams kunnen die gebruiken voor het informeren van de pers, beïnvloeders, klanten en prospects en voor het beheren en beïnvloeden van de merkreputatie.

Kansen van social listening

Social Listening biedt dan ook grote kansen en mogelijkheden. We noemen er hier een aantal voor je op:

1. Groter bereik

Met behulp van geavanceerde mediamonitoring en social listening tools, boor je als PR- en marketingprofessional social media en andere digitale kanalen aan om een groter bereik en een grotere naamsbekendheid te genereren.

2. Dieper niveau van contact en weten wat er speelt

Ook kun je op een dieper niveau dan ooit tevoren in contact komen met je doelgroep. Je ontdekt wie de talking heads zijn en wat de talking topics zijn. 

Zo ontdek je welke thema’s en issues er mondiaal spelen, waardoor je als PR-of communicatieprofessional je contentkalender kunt afstemmen op je doelgroep.

3. In regie zijn en blijven

Met deze informatie ben je in staat om thematisch alle nationale en internationale media te monitoren. Zo breng je gericht per thema of merk issues en crises in kaart. Dit stelt je in staat in regie te zijn en te blijven, zelfs als een crisis in volle gang is.

Kortom, social listening biedt een heel ander niveau van data om PR- en communicatieteams te helpen precies te bepalen wie hun doelgroep is, hoe ze die kunnen bereiken en hoe ze een boodschap opstellen die aanslaat.

Wil je meer weten over Social Listening? Download hier onze whitepaper Social Listening met de diverse toepassingsmogelijkheden of bekijk de case van Alzheimer UK en hoe zij social listening inzetten voor hun goede doel.

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux