jan. 22, 2023 / in Artikelen

Elke dag praten mensen zowel online als offline over jouw merk of bedrijf. Als je niet naar die gesprekken luistert, kan je reputatie op het spel staan. Zonder dat je het door hebt.

Je moet zowel de sociale als de traditionele media in de gaten houden om de plaats van jouw merk in het algemene gesprek in de sector te begrijpen. Het is belangrijk om te weten hoeveel er over je merk wordt gesproken. Dit kun je doen door share of voice te meten, maar dat alleen geeft je niet het hele beeld. Je moet weten wat mensen zeggen en wat ze van je merk vinden. Maar hoe?

Analyseer het sentiment in de berichten van je publiek

Hier zijn drie manieren om merksentiment succesvol te meten:

1. Stel realistische verwachtingen

Sentiment verwijst naar de emotie of mening die in een merkvermelding doorklinkt. Vermeldingen hebben een positief, negatief of neutraal sentiment. Lof voor je merk beschouwen we als positief, terwijl het zwartmaken van je merk negatief is. Alles daartussenin, met inbegrip van opnieuw gedeelde inhoud, is neutraal.

Het sentiment van je merk is nooit perfect, dus een doel stellen van 100% positief sentiment is onrealistisch en onmogelijk te bereiken. Omdat de meerderheid van je vermeldingen een neutraal sentiment heeft, moet je er altijd naar streven het positieve sentiment te verhogen. Begin klein en streef naar een verhoging met kleine, enkelvoudige percentages.

2. Benchmark voor succes

Het meten van het sentiment alleen vertelt je niet hoe je merk vooruitgaat. Je moet een nulmeting hebben om eventuele vooruitgang aan af te meten.

Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, neem dan de tijd om het volume van je merkvermeldingen bij te houden. Dit zijn alle berichten waarin je merk specifiek wordt genoemd. Vergeet niet dat mensen niet altijd je merk op de juiste manier spellen, dus zorg ervoor dat je alle variaties van de naam en de producten of diensten van je merk bijhoudt.

Gebruik het gemeten sentiment gedurende die periode als basislijn. In de toekomst vergelijk je het sentiment met die benchmark om je succes te meten. Een andere optie is om jaarlijkse benchmarks vast te stellen en je vooruitgang van jaar tot jaar te vergelijken.

3. Zoek naar mogelijkheden

Je werk is niet af na het meten van de cijfers. Je moet de resultaten analyseren en actie ondernemen met al die gegevens.

Negatieve en neutrale gevoelens kunnen positief worden als je er werk van maakt. Als je een klacht van een klant opmerkt, reageer dan snel. En maak van de gelegenheid gebruik om met de klant in gesprek te gaan en de situatie recht te zetten. Anderen die het gesprek volgen, denken positiever over je merk nadat ze zien hoe goed je een moeilijke situatie afhandelt.

Wees ook alert op potentiële crises. Als je een piek in het aantal vermeldingen opmerkt, is dat misschien geen goede zaak. Analyseer het sentiment van de gesprekken om te zien of er brandjes zijn die je moet blussen.

Met sentimentanalyse kun je dreigende crises sneller identificeren en de communicatie van je merk beter beheren als er eentje escaleert.

Gratis of betaalde mediamonitoring service inschakelen?

Kleinere bedrijven en organisaties zijn aanvankelijk soms sceptisch om met een betaalde leverancier in zee te gaan, terwijl er online gratis mediamonitoringservices bestaan. Google Alerts is een veelgebruikt voorbeeld. Deze gratis diensten komen echter met beperkingen en uitdagingen.

Bij het vergelijken van betaalde versus gratis mediamonitoring tools, geven wij je hier enkele belangrijke overwegingen.

1. Er ontbreekt informatie

Het inzetten van een gratis tool zoals Google Alerts is een haalbare aanpak voor het monitoren van media voor kleinere, minder kritische onderwerpen. Toch is het niet de meest betrouwbare tool voor het opvangen van nieuwsvermeldingen van belangrijke onderwerpen. Of om dat consistent en nauwkeurig te doen.

Gratis tools registreren slechts nieuws van een beperkt aantal online publicaties, waardoor je slechts een fractie van het sentiment rond je merk, producten of diensten terugziet in de rapportages. En dan blijft het lastig bijsturen als je niet alles in het vizier hebt.

2.  Zakelijke beslissingen op basis van (visuele) inzichten

De meeste gratis tools stellen je gewoon op de hoogte van vermeldingen. Echter, mediamonitoring moet fungeren als een hulpmiddel om belangrijke beslissingen in je communicatiestrategie te nemen. Grafieken en diagrammen die trends weergeven, identificeren en die mentions categoriseren naar sentiment, helpen daar beter bij.

Ook het benchmarken en visualiseren van data om je team en leidinggevenden een duidelijker beeld te geven van wat werkt, wat niet werkt en wat prioriteit verdient, is daarbij zeer handig.

3. Diepgaande publieksinformatie

Het verzamelen van meer gedetailleerde statistieken is alleen mogelijk met meer geavanceerde mediamonitoring oplossingen. Inzicht in earned media bereik en demografische en firmografische data helpt jou en je team om echt diep te graven in het bereik van jouw doelgroep.

Deze informatie gaat een stap verder dan de meeste mediamonitoringleveranciers en stelt je in staat om de resultaten van je earned media inspanningen beter te begrijpen.

Tips bij het vergelijken van aanbieders van mediamonitoring voor merksentiment

Als je overweegt een mediamonitoringservice in te schakelen voor het monitoren en analyseren van je merksentiment, is het belangrijk jezelf te verdiepen in de specifieke inhoud die het platform verzamelt.

1. Vragen op het gebied van content

  • Welke kanalen monitort de oplossing? Omvat het social media, print, televisie, radio, podcasts, online nieuwsuitzendingen en/of blogs?

  • Kan ik de kanalen en outlets monitoren waar mijn publiek het meest actief en engaged is?

  • Kan ik de kanalen en outlets monitoren die het meest relevant zijn voor mijn merk en sector?

  • Kan ik mijn concurrenten monitoren, en in welke mate?

  • Hoe uitgebreid zijn de monitoringmogelijkheden? Omvat het zowel lokale en regionale verkooppunten als nationaal en wereldwijd?

  • Welke soorten statistieken kan de tooling meten? Welke inzichten kan ik afleiden uit de verzamelde data?

  • Hoe krijg ik updates en informatie over de resultaten van mijn zoekopdrachten? Hoe gemakkelijk is het om de ruis van ongewenste inhoud te verwijderen?

  • Is er een licentie voor het delen van de inhoud?

  • Kan ik inhoud toevoegen van andere bronnen waarop mijn organisatie is geabonneerd, bijvoorbeeld een nieuwsfeed voor de sector?

2. Vragen op het gebied van functionaliteit

Je mediamonitoringoplossing kan alle mogelijkheden van de wereld hebben, maar als de gebruikservaring er niet is, wordt het lastig voor jou en je team om het hulpmiddel goed te gebruiken. Daarom zijn onderstaande vragen rondom functionaliteit van je tooling van belang:

  • Hoe gebruiksvriendelijk is het platform? Vereist het uitgebreide training of is het intuïtief?

  • Wat zijn de aangepaste zoekmogelijkheden? Hoeveel zoekopdrachten kan ik op een bepaald moment instellen?

  • Wat zijn de beschikbare zoekfilters?

  • Kan ik waarschuwingen instellen voor realtime data of moet ik het platform handmatig controleren?

  • Is er een limiet aan het aantal zoekopdrachten dat mijn team kan uitvoeren?

  • Hoe krijg ik toegang tot de analyses? Is er een gemakkelijke en intuïtieve manier om de statistieken te bekijken?

  • Zijn de resultaten gemakkelijk toegankelijk, te delen en om te zetten in rapporten?

3. Vragen op het gebied van klantondersteuning

Hoe geavanceerd de technologie ook is, elk softwareplatform moet kwalitatieve, betrouwbare klantenondersteuning bieden. Vragen die je jezelf op dit gebied moet stellen zijn:

  • Welk niveau van ondersteuning kan mijn team verwachten – zowel tijdens de eerste onboarding en op doorlopende basis?

  • Is klantenondersteuning inbegrepen in de prijs van de oplossing, of kost het extra?

  • Hoe neem ik contact op met de klantenservice als ik die nodig heb?

  • Wat zijn de ondersteuningsuren? Wat is de gangbare reactietijd voor reageren op problemen?

  • Hoe ziet het inwerkproces/de onboarding eruit? Is er naslagwerk voor training en probleemoplossing dat mijn team live of op aanvraag kan raadplegen?

  • Is er aangepaste ondersteuning beschikbaar voor doorlopende of on-demand monitoring en diepgaande rapportage over aangepaste projecten? Wat zijn de bijbehorende kosten?

Tip: probeer verschillende oplossingen uit voor je tot aankoop overgaat

Vraag om een demo van het mediamonitoringplatform en zorg ervoor dat je andere interne belanghebbenden met een sleutelrol in jullie team meeneemt in het besluitvormingsproces. Hier zijn een paar dingen die je kunt verwachten tijdens een demo:

  • Voordat je begint met een demo, begint de accountmanager met het stellen van vragen om de belangrijkste zakelijke je behoeften en de context te evalueren waarin jouw bedrijf het platform kan gebruiken.

  • Op basis van deze informatie bereidt de accountmanager een demo voor om te laten zien hoe de oplossing relevante metriek levert en aan je eisen voldoet.

  • De demo moet jou de kans geven om te ervaren hoe het platform presteert, de mogelijkheden ervan te verkennen en antwoorden te krijgen op bovenstaande vragen.

  • Vraag de accountmanager of hij enkele voorbeeldrapporten kan leveren die je mee mag nemen of kan delen met je interne stakeholders en die je kunt gebruiken om te vergelijken met andere platforms.

Meer weten over persberichten versturen of media monitoren?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, Cision kan je hierbij van dienst zijn.