February 15, 2022 / in Best Practice / by Geneviève Muya

Alzheimer’s Research UK is één van ‘s werelds grootste liefdadigheidsinstellingen voor onderzoek naar dementie. Zij financiert doorbraken in het onderzoek die hopelijk leiden tot levensveranderende behandelingen voor mensen met dementie.

Omdat Alzheimer’s Research UK bijna volledig draait op donaties van het publiek, is het voortdurend noodzakelijk dat een gedegen communicatiestrategie te ontwikkelen en uit te voeren om de doelgroep te bereiken.

De liefdadigheidsinstelling wendde zich tot Cision om hen te helpen hun zichtbaarheid te vergroten, hen te positioneren als belangrijke invloedhebber op het gebied van dementieonderzoek, en om zo uiteindelijk hun merkprofiel meer zichtbaar te maken.

Belangrijkste resultaten

  • De diensten van Cision leidden tot het nemen van beter geïnformeerde beslissingen en tot meer strategische communicatie.
  • Cision Communications Cloud® helpt Alzheimer’s Research UK toegang te verkrijgen tot een brede en nauwkeurige database van influencers, waardoor ze gerichter en gepersonaliseerder outreach kunnen doen.
  • Het gebruik van Cision Insights om een diepe duik te nemen in de analyse om meer te weten te komen over hun publiek en zichzelf te benchmarken binnen de sector.

De uitdaging

Decennialang is dementie weggestopt – een stille crisis die miljoenen mensen treft. Net zo lang is de financiering van onderzoek ver achtergebleven bij andere medische aandoeningen.

Een van de belangrijkste communicatiedoelstellingen voor Alzheimer’s Research UK is om niet alleen bekendheid te geven aan de liefdadigheidsinstelling en haar werk, maar ook om een licht te schijnen op dementie zelf.

We hebben een aantal mensen waarmee we moeten communiceren, de grootste daarvan is het grote publiek in het Verenigd Koninkrijk en internationaal,” zegt Laura Phipps, PhD, Hoofd Communicatie & Betrokkenheid bij Alzheimer’s Research UK. “Er zijn zoveel liefdadigheidsinstellingen in het Verenigd Koninkrijk dat het belangrijk is om mensen bewust te maken van het feit dat dementie een probleem is dat dringend meer steun nodig heeft, willen we ons beter profileren. We moeten die steun mobiliseren, zodat we uiteindelijk meer baanbrekend onderzoek kunnen financieren.”

Daarnaast willen Phipps en haar team Alzheimer’s Research UK positioneren als een invloedrijke stem in dementieonderzoek. “We willen ons merk laten groeien om donaties aan te trekken. En op een breder niveau willen we ook meer invloed op waar het onderzoek zich op richt. We willen een belangrijke stem zijn onder onderzoekers en beleidsmakers,” zei Phipps.

De resultaten

Phipps’ team maakt gebruik van het volledige aanbod van database-, monitoring- en analytische tools van het platform. Hier lees je over enkele van de specifieke gebieden die voor hen van waarde zijn.

1. EEN STRATEGISCHE KIJK OP COMMUNICATIE

Met behulp van Cision Communications Cloud® kunnen Phipps en haar team nu een duidelijk beeld krijgen van waar hun communicatie staat en waar ze actie kunnen ondernemen.

Cision Communications Cloud® geeft ons een breder beeld van hoe we het doen,” zegt Phipps. “We monitoren hoe we het doen en op welke gebieden we kunnen verbeteren. We analyseren wat voor soort berichtgeving we krijgen en dat vergelijken met de rest van de sector. Is er een verschuiving te zien in de manier waarop de media over dementie bericht, in wat voor soort media gebeurt dat, wat voor sentiment heerst er over het onderwerp, of wie zijn de talking heads als het over dementie gaat? Dit zijn allemaal vragen waar we nu het antwoord op weten, waardoor we onze communicatie veel strategischer inrichten.

Alzheimer’s Research UK identificeert nu kansen om over dementie te praten, of om in te spelen op discussies die al gaande zijn. Bijvoorbeeld als het team ziet dat bepaalde beroemdheden veel over dementie praten, maar zij zelf niet worden genoemd. Dan helpt Cision Communications Cloud® hen bij het ontwikkelen van strategieën voor de lange termijn om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst wel deel uitmaken van dat gesprek.

Cision Communications Cloud® is niet beperkt in zijn bereik en heeft geen limiet”, aldus Phipps. “Toen we de coverage met onze vorige partner vergeleken, zagen we dat de Cision Communications Cloud® ons een breder beeld gaf. Over het algemeen stelde het platform ons in staat om met een hoge mate van detail te volgen hoe de campagne presteerde en konden we ook de belangrijkste momenten in die campagne zien.

– Laura Phipps, PhD, Alzheimer’s Research UK

2. OPERATIONELE EFFICIËNTIE MET NAUWKEURIGE MONITORING EN DATABASE

Alzheimer’s Research UK maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van Cision Communications Cloud®, zoals het taggen van woorden. In plaats van handmatig te taggen om de resultaten van een specifieke campagne te bekijken, kan het team nu automatisch tags instellen in het systeem. Hierdoor is het veel gemakkelijker om terug te rapporteren aan belanghebbenden.

Cision Communications Cloud® biedt Alzheimer’s Research UK toegang tot een brede en accurate influencerdatabase. Met behulp van filters zoals geografie, talking topics enzovoort kan Alzheimer’s Research UK nu gemakkelijk influencers identificeren. Met die lijst doen zij vervolgens gepersonaliseerde outreach.

3. EEN BETERE MANIER OM CAMPAGNES TE BEHEREN

Alzheimer’s Research UK gebruikt de campagnefunctie om specifieke projecten en campagnes op te delen en zo een holistisch beeld te krijgen van hoe deze campagne loopt, los van de algemene berichtgeving. “Een deel van het team werkt aan het pitchen van human interest verhalen naar nationale mediakanalen, freelancers of redacteuren op feature desks,” zegt Phipps. “Nu ze hun pitches doen via Cision Communications Cloud®, koppelen ze de berichtgeving aan een specifieke campagne. Zo zoeken ze gemakkelijk op hoeveel pitches er uitgaan, aan wie, wat hun succespercentage is, wie er terug kwamen, enzovoort. Het stelt hen echt in staat om een meer gedetailleerd beeld te krijgen van het werk dat ze doen. Ze kunnen sneller lessen trekken dan ze voorheen.”

Onlangs werkte Alzheimer’s Research UK samen met een andere Britse liefdadigheidsinstelling voor dementie aan een gezamenlijke campagne genaamd ‘Dementia Revolution’. Zij waren het gekozen goede doel voor de 2019 Virgin Money London Marathon.

Het team genereerde verhalen rond lopers en de marathon met als doel het bewustzijn te stimuleren en fondsenwerving te verhogen. Door het campagnetabblad in het platform te gebruiken om de term ‘dementia revolution’ te volgen, kon het team alle earned media berichtgeving rondom de marathon nauwkeurig in kaart brengen.

4. EEN DIEPE DUIK IN ANALYTICS

Alzheimer’s Research UK heeft onlangs Cision Insights aan zijn portfolio toegevoegd. Over het proces van het opzetten van deze rapporten merkte Phipps op dat het Cision team zeer open en bereidwillig was om te helpen. Ze hadden gedegen advies over wat een liefdadigheidsinstelling als Alzheimer’s Research UK nodig zou hebben, en waar ze zich op moesten richten. Alzheimer’s Research UK vond het rapport bijzonder nuttig.

Het begrijpen van welke kernboodschap bij hun doelgroep aankomt, biedt inzichten van onschatbare waarde. Ze vonden het rapport ook zeer granulair als het gaat om demografische gegevens. Door specifieke doelgroepen op te geven die ze graag wilden bereiken, konden ze zien of ze die bevolkingsgroepen ook echt bereikten en met welke boodschap.

Ook konden ze zien hoe ze zich verhielden tot het gemiddelde van de sector en zelfs hoe ze zich verhielden tot liefdadigheidsinstellingen met wie ze nooit eerder een benchmark hadden gehad.

Dit proces legt echt de nadruk op jou als communicatieteam om uit te zoeken wat je eigenlijk wilt, wat je uiteindelijke doelen zijn, welke kernboodschap je overbrengt en hoe succes er voor jou en je team uitziet,” zei Phipps. “Het is een geweldig proces om te doorlopen, een soort testen en leren, en de gegevens zijn zo veel waardevoller dan we eerder hadden. Het is erg nuttig om dat soort informatie te hebben om terug te koppelen naar onze Raad van Bestuur“.

Over Alzheimer’s Research UK

Alzheimer’s Research UK is de grootste liefdadigheidsinstelling voor onderzoek naar dementie in het Verenigd Koninkrijk en richt zich op diagnose, preventie, behandeling en genezing. Gesteund door gepassioneerde wetenschappers en supporters, dagen zij de manier waarop mensen denken over dementie uit.

Ook brengen zij de mensen en organisaties samen die de vooruitgang kunnen versnellen en investeren ze in baanbrekend onderzoek. Ze geloven dat medisch onderzoek levensveranderende preventie, behandelingen en ooit zelfs een remedie voor dementie oplevert. Alzheimer’s Research UK bestaat om dit mogelijk te maken en met jouw steun maken zij die levensveranderende doorbraken mogelijk.

Bezoek www.alzheimersresearchuk.org voor meer informatie.

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux