nov. 21, 2022 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Gefeliciteerd! Je hebt besloten een blog te beginnen. Hopelijk heb je een onderwerp in gedachten en speel je met een paar titels. Maar verder voel je je misschien een beetje overweldigd of verloren.

Voordat je je veel verder begeeft in je blogreis, willen we je helpen door een aantal zaken te overwegen. Dit zijn dezelfde vragen die wij onszelf stelden toen we in 2014 besloten onze eerste mediagerichte blog te beginnen. Ons team ging zitten om het wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe van Beyond Bylines uit te werken. Daarna deden we het nog eens... en nog eens.

Hadden we alles uitgedacht voordat de blog live ging? Natuurlijk niet.

Er zijn altijd een paar struikelblokken voor een nieuwe blog. En je verandert er waarschijnlijk ook weer veel dingen aan in de loop van de tijd. Maar of je nu om persoonlijke of professionele redenen een blog begint, de volgende zeven vragen kunnen bijdragen om je blog tot een succes te maken.

 

1. Waarom wil je een blog beginnen?

De ‘waarom’-vraag is de meest essentiële vraag uit dit lijstje.  

Als het een persoonlijke blog is, doe je het dan omdat je iets te zeggen hebt, maar geen plaats hebt om het te zeggen? Wil je jouw schrijfvaardigheid aanscherpen? Vind je het leuk om te netwerken en wil je nieuwe mensen ontmoeten? Wordt het een hobby of wil je van je blog leven?

Als jouw organisatie een blog wil beginnen: doe je het dan enkel omdat iedereen in de branche een blog heeft? Of zie je de waarde van bloggen voor het genereren van leads en het promoten van je organisatie als thought leader?

Kortom: je moet een reden hebben die verder gaat dan enkel ‘omdat iedereen het doet’. Zodra je over deze vraag begint na te denken, kun je zelfs met meerdere antwoorden komen. Houd deze redenen allemaal in gedachten wanneer je de volgende vragen doorloopt.

2. Waar ben je gepassioneerd over?

Als je voor het eerst met je blog begint, houdt de frisheid van het bloggen je waarschijnlijk een maand of twee bezig. Als je van plan bent langer te blijven bloggen, helpt het om te schrijven over een onderwerp dat je interesseert.

Probeer erachter te komen over welke onderwerpen je gepassioneerd bent en waarom. Het is makkelijker om blogideeën te bedenken over iets wat je kent, waar je hart ligt, je interesses of waar je meer over wilt leren.

Afhankelijk van je branche en publiek kan het passend zijn om over meerdere onderwerpen te schrijven. Als je bijvoorbeeld een persoonlijke lifestyleblog begint, kun je schrijven over reizen, mode, eten en ouderschap – vier onderwerpen die relevant zijn voor het onderwerp lifestyle.

Daar tegenover is het belangrijk, wanneer je een professionele blog begint, om na te denken over wat jouw organisatie en jullie klanten belangrijk vinden.

3. Hoe ga je succes meten?

Het is makkelijk om verstrikt te raken in de verwachtingen van anderen over hoe een succesvolle blog eruit ziet. Maar in plaats van je te fixeren op het onmogelijke ideaal om ‘de beste’ te zijn, kun je jouw aandacht op realistische, tastbare doelen richten.

Onderstaand zie je een aantal voorbeelden van meetbare KPI’s die succes kunnen zijn:

  • Het bereiken van een bepaald aantal pageviews of socialmediavolgers.

  • Het genereren van verkeer naar een website of product dat de blog ondersteunt.

  • Het genereren van productrecensies en de kans om merkambassadeurs te krijgen.

  • Erkend worden als thought leader in jouw niche en uitgenodigd worden voor branche- of bloggersevenementen.

Na verloop van tijd verandert je idee van succes misschien. Je eerste doelstellingen moeten realistisch zijn. Zodra je ze hebt bereikt, stel je een hoger doel of bedenk je welke andere dingen je met je blog wilt bereiken.

4. Wie en waar is je publiek?

Als je begint, heb je misschien een specifiek publiek in gedachten. Maar het is belangrijk om ook te bedenken wie jouw berichten nog meer zullen vinden via zoekmachines en social media. Dit kan je helpen om uit te zoeken hoe je jouw blog veel eerder en effectiever bij deze doelgroepen promoot.

Als je je blog verder ontwikkelt, merk je misschien dat het meeste verkeer afkomstig is van een publiek dat je niet had voorzien. Als je inhoud wilt schrijven voor dit nieuwe publiek, is het handig om hashtags, online community's en onderwerpen te doorzoeken die relevant zijn voor deze doelgroep. 

Van daaruit kun je overschakelen en je alleen op dit nieuwe publiek richten. Of je past die onderwerpen aan om ook nog je oorspronkelijke doelgroep te bereiken. Een andere manier is door inhoud te creëren die beide doelgroepen aanspreekt.

Nadenken over de interesses van je primaire en secundaire doelgroepen helpt je bij het krijgen van inspiratie voor blogberichten. Als je bovendien weet waar jouw publiek online ‘leeft’ en welke socialmediakanalen zij het meest gebruiken of welke websites zij bezoeken, kun je jouw beperkte tijd en middelen richten op de meest relevante kanalen.

5. Wat maakt jou uniek?

Hoewel er andere bloggers zijn die over dezelfde onderwerpen schrijven, is jouw unieke perspectief wat jou anders maakt. Denk daarom na over de onderscheidende meningen, kennis en ervaringen die je in jouw blog kan inbrengen. Ze helpen je om je te onderscheiden van de massa.

6. Hoeveel tijd kun je aan jouw blog besteden?

Bloggen is meer dan een bericht schrijven en publiceren. Van het ontwerpen van de template en het plannen van de redactionele inhoud tot het onderhouden van de site, het promoten van berichten en het bijhouden van de prestaties… Er komt heel wat werk bij kijken achter de schermen.

Wees realistisch over hoeveel tijd en energie je aan je blog kunt besteden, rekening houdend met andere taken en verantwoordelijkheden die je hebt. Dit helpt je beslissen hoe vaak je nieuwe blogberichten wilt publiceren. Ook helpt het je de kwantiteit en kwaliteit van de berichten op je blog in evenwicht te brengen.

7. Wat zijn je schrijf- en technische vaardigheden?

Wees hier eerlijk in. Heb je moeite met schrijven? Weet je hoe je foto's moet bewerken of video’s moet opnemen en editen? Heb je verstand van het zelf hosten van een website of heb je de tijd en het geduld om te leren coderen?

Deze vragen zijn niet bedoeld om je te ontmoedigen om te gaan bloggen. Er zijn zoveel opties voor blogplatforms en -stijlen dat het gemakkelijker dan ooit is om de perfecte pasvorm te vinden.

Maar als je bijvoorbeeld niet van schrijven houdt, is een vlog of podcast misschien de gemakkelijkste - en leukere - optie. Of probeer een plug-and-play blogprogramma als je niet weet hoe- of je geen tijd hebt om een volledige site te ontwerpen.

Als je wel tijd hebt, moedigen wij je aan om artikelen en handleidingen op te zoeken om je schrijf- en technische vaardigheden te ontwikkelen. Als je tegen een probleem aanloopt, bieden veel platforms zoals WordPress ondersteuning en fora om je te helpen bij het oplossen van problemen.

Meer weten?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, kan Cision je hierbij van dienst zijn. 

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux