apr. 19, 2023 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Het monitoren van vermeldingen in de media is, in goede en slechte tijden, een belangrijk onderdeel van je werk als pr-professional of als je in de strategische communicatiebranche werkt. Volgens het 2023 Cision PRWeek Global Comms Report is het nu zelfs nog belangrijker. Want 47% van de communicatieprofessionals rapporteert rechtstreeks aan de CEO.

 

De C-suite vertrouwt meer dan ooit op communicatieteams om richting en advies te geven over hoe te communiceren met belangrijke stakeholders. Of dat nu klanten, prospects, medewerkers of investeerders zijn.

Haal meer uit je inspanningen voor mediamonitoring

 

Dat betekent meer druk om te begrijpen hoe het publiek praat over- en kijkt naar je merk, je sector en je concurrenten. Hoewel er geen tekort is aan platforms om communicatieteams te helpen deze gegevens te verzamelen, vergt zelfs de beste software enige oefening om ervoor te zorgen dat je er het maximale uithaalt.

 

Als je je overweldigd voelt door mediamonitoring, gefrustreerd bent over de resultaten of gewoon niet weet waar je moet beginnen, ben je zeker niet de enige. Het is eenvoudig om een aantal belangrijke elementen over het hoofd te zien die mediamonitoring juist zo effectief maken. Het goede nieuws is dat het ook vrij eenvoudig is om weer op het goede spoor te komen.

Veelvoorkomende fouten bij mediamonitoring en wat je kunt doen om ze te voorkomen

  1. Geen einddoel hebben

 

Zoals bij de meeste andere zakelijke initiatieven moet een effectieve monitoringstrategie beginnen met specifieke, meetbare doelstellingen. Voordat je een onderwerp gaat volgen moet je nadenken over wat je hoopt te bereiken met mediamonitoring. 

 

Wil je je eigen impact bewijzen? Potentiële kopers identificeren? De merkreputatie begrijpen? Als je een einddoel voor je pr-campagne voor ogen hebt, kun je je beter concentreren op de te volgen statistieken.

  1. De verkeerde statistieken volgen

 

Aan de oppervlakte lijkt het relatief eenvoudig om de juiste statistieken te bepalen. Maar het kan snel overweldigend worden gezien de enorme hoeveelheid statistieken die er zijn. Als je net begint, kijk dan eens naar de basis

  • Merkvermeldingen

  • Merksentiment

  • Vermeldingen op social media en share of voice

 

Bekijk voor meer informatie over deze statistieken en andere monitoringtips onze oplossing voor PR-monitoring.

  1. Te breed (of juist te smal) zoeken

 

Je wilt niets missen, dus ga je alles volgen... om je vervolgens te realiseren dat er tussen dubbele hits en irrelevante resultaten een hoop troep is om te doorzoeken. 

 

Aan de andere kant, als je jouw zoekparameters te smal instelt, mis je misschien belangrijke berichtgeving die relevant is voor jouw merk.

 

Hoe bereik je de gulden middenweg? De oplossing is om je zoekstrategie wat slimmer te maken. Als je werkt met een externe leverancier, vraag hen dan naar educatieve middelen of diensten die zij aanbieden om ervoor te zorgen dat je het platform zo effectief mogelijk gebruikt. 

 

Kies je voor een doe-het-zelf-aanpak, geef jezelf dan een snelle opfriscursus over Boolean search. Het is geen perfect gereedschap, maar Booleaans zoeken blijft de industriestandaard. En een goed uitgangspunt om je zoekopdrachten goed te richten.

  1. De concurrentie niet controleren

 

Net zo belangrijk als het monitoren van je eigen merk, is het monitoren van de grootste concurrenten van je merk. Niet alleen kun je zo te weten komen wie hen volgt (en deze personen toevoegen aan je lijst van contacten), maar het helpt je ook te begrijpen hoe jouw merk zich verhoudt tot hen. En wat je kunt doen om een voorsprong te nemen of behouden. 

 

Kijk hoe concurrenten zich positioneren en welke berichten voor hen werken (of niet). En bedenk welke berichten en tactieken je kunt toepassen om je met je eigen merk te onderscheiden.

  1. Geen actie ondernemen

 

Het bijhouden van de juiste statistieken is essentieel, maar je hebt er niets aan als je niets met die gegevens doet. Als je kijkt naar de publicaties en socialmediaplatforms die jouw organisatie - of die je concurrenten - vermelden, ga dan in gesprek met de verslaggevers of beïnvloeders achter die mentions. 

 

Link je terug naar de artikelen waarin je positief wordt genoemd om meer te halen uit die earned media? Wat is de perceptie van jouw merk ten opzichte van die van je concurrenten en hoe kun je berichten creëren die jouw merk van hen onderscheidt?

 

Zet je analytische vaardigheden aan het werk om te zoeken naar de betekenis achter de statistieken. Zodra je de conversaties begrijpt, kun je jouw berichtgeving en bereikstrategie aanpassen om de conversaties in je voordeel te sturen.

  1. Je bevindingen voor jezelf houden

 

Je hebt het werk gedaan. Je hebt de cijfers om het aan te tonen. Nu is het tijd om het aan anderen (lees de C-suite) te laten weten. Het rapporteren van de impact van je inspanningen is niet bedoeld om op te scheppen. 

 

Het gaat erom te laten zien dat je bent afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen en de algemene bedrijfsstrategie. Als de C-suite een rapport voor zich heeft, is de kans klein dat ze de impact van jouw team op de bedrijfsresultaten nog over het hoofd zien. En is de kans groter dat ze hun investering in public relations uitbreiden.

Meer weten over mediamonitoring?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, Cision kan je hierbij van dienst zijn. 

 

Wil je zien hoe Cision je kan helpen je PR en strategische communicatie-inspanningen effectiever te monitoren? Neem dan vandaag nog contact op met een Cision expert!

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux