jul. 12, 2022 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Als je je opmaakt om een marktbepalende aankondiging te doen, maak je je naar alle waarschijnlijkheid zorgen om de volgende zaken:

  • Kan ik de complete communicatiecyclus van deze aankondiging efficiënt en volledig beïnvloeden?

  • Hoe kan ik de distributie van de aankondiging het beste verzorgen?

  • Wat gebeurt er na de distributie en wat is er dan nog nodig?

  • Kan ik de reis van dit verhaal volgen naarmate het meer aandacht krijgt?

  • Krijgen de media alles wat ze nodig hebben?

Voor veel communicatieprofessionals is het antwoord een volmondig nee. Ze hebben een leverancier van individuele diensten en een mix van interne oplossingen om aan de minimale behoeften te voldoen. Maar het ontbreekt hen aan een partner die het proces van begin tot eind echt in handen heeft.

Hoe een online newsroom helpt

Een online newsroom kan deze kloof overbruggen. Hoewel elke organisatie ergens op haar website een ruimte heeft voor nieuws, gebruiken de meeste communicatiespecialisten interne oplossingen die de behoeften van de media niet perse vooropstellen.

Idealiter zou jouw online newsroom de betrokkenheid met journalisten, analisten en bloggers moeten stimuleren. Het bouwen van een succesvolle en effectieve newsroom vereist echter toegewijde tijd, aandacht en middelen.

Daarom werken veel communicatieteams samen met externe experts zoals Cision, die de specifieke behoeften van journalisten begrijpen en oplossingen hebben om aan deze behoeften te voldoen.

Wat willen journalisten in een online newsroom?

Zoals hierboven vermeld, moet je jouw online newsrooms creëren met de behoeften van journalisten in gedachten. Om te begrijpen hoe een online newsroom journalisten beter van dienst is, vroegen we de leden van PR Newswire for Journalists (PRNJ) ons te vertellen welke elementen zij het meest nodig hebben in de newsroom van een merk.

Dit is wat ze ons vertelden, in volgorde van prioriteit:

1. Up-to-date nieuwsberichten 

Hoewel het misschien eenvoudig lijkt om dat persbericht waar je zo hard aan werkte efficiënt en accuraat rechtstreeks naar je newsroom te krijgen, is dit voor veel organisaties nog steeds een knelpunt.

Zelfs als er een proces is om het persbericht naar de redactieruimte te krijgen, moet het vaak naar het web of IT-team worden gemaild. Partijen die deze methode gebruiken ervaren dat het dagen of soms zelfs weken duurt om persberichten op hun website te krijgen. Een online newsroom maakt een snelle en efficiënte publicatie van persberichten mogelijk.

Als klanten van PR Newswire bijvoorbeeld een Cision Newsroom (ookwel bekend als MediaRoom) gebruiken, zijn ze in staat om hun persbericht onmiddellijk in hun newsroom te plaatsen. Bovendien biedt een newsroom de flexibiliteit om andere inhoud toe te voegen zoals multimedia, citaten, whitepapers en blogs. Die wijzigen onze klanten of ons team vervolgens met één druk op de knop.

2. Up-to-date evenement informatie

Jouw organisatie bereidt zich voor op een groot evenement. Je werkt samen met je collega's om ervoor te zorgen dat je dit evenement op tijd bij de media aankondigt. Maar heb je ervoor gezorgd dat er een opslagplaats is voor de evenementinformatie?

Bedrijven maken vaak de fout om evenementinformatie niet op hun website te publiceren. En als ze dat wel doen, is die informatie soms moeilijk vindbaar. De media verwachten deze informatie op dezelfde plaats te zien als andere nieuwswaardige content - in je newsroom!

Het moet niet alleen gemakkelijk zijn om evenementen in je online newsroom te plaatsen en te organiseren. Maar het moet ook gemakkelijk zijn voor journalisten om evenementen uit je newsroom aan hun agenda toe te voegen en alerts in te stellen, zodat ze nooit een evenement missen.

3. Email alert sign-up

Hoe goed jouw newsroom ook is, journalisten hebben het waarschijnlijk te druk om deze constant te controleren op updates. Daarom betekent het soms net het verschil als je de mogelijkheid hebt om journalisten op de hoogte te stellen als je newsroom is bijgewerkt.

De newsrooms die wij voor klanten bouwen, bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om alerts naar lezers te sturen als je bepaalde soorten content plaatst. Zoals persberichten, blogs, whitepapers of succesverhalen.

Journalisten vertelden ons dat ze het op prijs stellen als deze informatie naar hen toekomt in plaats van dat ze er zelf naar op zoek moeten. Door deze informatie rechtstreeks naar de inbox van journalisten te sturen, is de kans ook groter dat zij de informatie publiceren die je deelt.

4. Thought Leadership content

Sommige merken hebben een verouderde opvatting dat newsrooms een plek zijn om alleen nieuwswaardige content te plaatsen. Zij gebruiken hun newsroom alleen voor het plaatsen van persberichten. Daarmee missen zij een kans om de volledige waarde die een newsroom biedt, te benutten. Namelijk om het verhaal van je merk te vertellen.

Journalisten willen echter een one-stop-shop voor merkcontent.

Als je jouw newsroom als content hub gebruikt, voorzie je jouw journalistieke publiek van extra bronnen die context geven aan het verhaal van jouw merk. Daarom moedigen wij onze klanten aan om whitepapers, blogposts en succesverhalen in hun newsroom op te nemen. Omdat het journalisten helpt een beeld te schetsen van wie je merk is en waarom je een leider bent in jouw vakgebied.

5. Downloadbare multimedia

De meerderheid van de journalisten neemt nu multimedia op in de meeste publicaties. Volgens ons recentste State of the Media-rapport gebruikte alleen al in 2021 82% van de journalisten afbeeldingen, 45% nam video op en 43% nam infographics op. En die aantallen nemen alleen maar toe.

Hoe meer je multimedia verwerkt in de verhalen die je pitcht, hoe groter de kans is dat de pers het oppikt. En hoewel persberichten een uitstekend medium zijn voor het verspreiden van multimedia, is het misschien niet mogelijk om al je content met je bericht mee te sturen. Vooral als het grote bestanden zijn of als je er veel van hebt.

Door deze middelen in een online newsroom onder te brengen, wordt het voor journalisten gemakkelijk om de middelen die ze nodig hebben te vinden en te gebruiken. 

Als je met een externe leverancier werkt, zoek dan naar een leverancier die onbeperkte opslagruimte biedt, eenvoudig batches kan uploaden en een gebruiksvriendelijke interface biedt voor de beste gebruikerservaring.

Zoals je ziet, is een online newsroom een waardevol instrument voor communicatieprofessionals om hun meest waardevolle content aan media te tonen. Door ervoor te zorgen dat je de meest relevante en actuele middelen toevoegt, wordt het voor journalisten gemakkelijker om te krijgen wat ze nodig hebben, zodat ze jouw verhaal oppakken.

Meer weten over een goede newsroom?

Hulp nodig bij het opzetten van jouw eigen newsroom? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van die PR-inspanningen, Cision kan je hierbij helpen.

 

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux