sep. 30, 2021 / in Uncategorized / by Geneviève Muya

Een persbericht is een ‘instrument’ dat in de ‘gereedschapskist’ van elke PR-professional zou moeten zitten. Bij Cision PR Newswire willen we dat jouw persberichten kwalitatief goed maar toch makkelijk te schrijven zijn en daarom hebben we het tweede jaarlijkse State of the Press Release Rapport opgesteld om jou te helpen bij het opbouwen van je PR-strategie en het succesvol versturen van persberichten.
We hebben vijf belangrijke conclusies uit het rapport gehighlight waar communicatieprofessionals rekening mee moeten houden alvorens ze hun volgende persbericht schrijven. Al zijn dit slechts kleine voorbeelden; doe er daarom je voordeel mee en download hier het hele rapport.

  1. De woorden die je gebruikt in de kop van een persbericht zijn belangrijk. Want wees nu eerlijk; hoe vaak heb je zelf eerst naar de kop van een nieuwsbericht gekeken om te beslissen of je het hele artikel wel of niet wilt lezen. In goede en slechte tijden doen lezers (zoals journalisten) hetzelfde met persberichten. Het blijkt dat er woorden zijn die je kunt gebruiken om de kans te vergroten dat je persbericht door je doelgroep wordt gelezen.
  2. Er bestaat een verband tussen de lengte van de kop en de kijkcijfers. Net als het orkest dat een lange Oscar-aanvaardingstoespraak overstemt, korten Google en andere zoekmachines de kop van jouw persbericht in als deze langer is dan een bepaald aantal tekens. Belangrijker nog, kijkers zullen minder snel doorklikken en je persbericht lezen als de kop te kort of te lang is.
  3. Lezers houden van multimedia. We hebben het al eerder gezegd, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden: multimedia verhogen de betrokkenheid bij een persbericht. Maar zijn PR-professionals het er dan ook mee eens dat multimedia waarde toevoegt en zijn ze eigenlijk wel van plan om dit in hun toekomstige persberichten te gebruiken? Geen spoilers hier; je leest het in het rapport.
  4. De timing van je persbericht is belangrijk. Ik denk dat we het erover eens zijn dat het schreeuwen van je boodschap in een luide, overvolle ruimte niet de meest effectieve manier is om gehoord te worden. Helaas zijn sommige PR-professionals zich er misschien niet van bewust dat ze in wezen precies dat doen wanneer ze een persbericht versturen rond dezelfde tijd als veel andere organisaties. Er is één dag in de week en bepaalde tijdstippen die populair zijn voor het verspreiden van persberichten, en wij raden aan juist deze tijden ietwat te vermijden, zodat je boodschap niet verloren gaat in de massa.
  5. Het bereiken van de pers is aan het terugkeren naar het niveau van voor de pandemie. We vroegen PR-professionals of ze in dezelfde mate contact opnemen met journalisten als vóór de pandemie. En het goede nieuws is dat de industrie goed terugveert. Het slechte nieuws is dat er nog een lange weg te gaan is voordat er weer gefeest kan worden alsof het 2019 is.

Voor meer inzicht in wat we hebben geconcludeerd toen we meer dan 100.000 persberichten analyseerden, kun je het volledige 2021 State of the Media Rapport downloaden.

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux