sep. 02, 2022 / in Artikelen / by Geneviève Muya

Ken je dat, je hebt een contentkalender, maar op een gegeven moment zijn de ideeën op. Hoe vind je dan weer een goed onderwerp voor je volgende artikel? En hoe voorkom je dat je steeds over hetzelfde onderwerp schrijft en zo concurreert en kannibaliseert op je eigen pagina’s?

In dit blogartikel gaan we in op een aantal hulpmiddelen om in te zetten om een idee te krijgen van het soort content waar je doelgroep naar op zoek is. Zo kun jij content maken die aansluit bij hun behoeften en die toegevoegde waarde biedt.

1)     Bewerk een oud blogartikel

Heb je een ouder artikel dat een aantal views heeft verloren? Kun je dat bijwerken? Is er een onderdeel in het artikel dat je kunt uitbreiden tot een geheel nieuw artikel? Kun je een in het oog springende infographic maken voor een ouder artikel?

Google en je doelgroep houden van verse inhoud, dus zorg ervoor dat je je blogberichten actueel houdt. Dit bericht is bijvoorbeeld een andere versie van een bericht dat we in 2014 publiceerden.

2)     Controleer je contentkalender

Gebruik een redactionele contentkalender om vooruit te plannen en met nieuwe onderwerpideeën te komen. Zorg ervoor dat je aankomende feestdagen, culturele evenementen of grote evenementen in de gaten houdt en probeer daar content omheen te maken. Dit helpt je actuele inhoud te creëren die een extra SEO-boost krijgt omdat het aansluit bij populaire zoektermen en -zinnen.

3)     Peil je lezers

Je moet altijd content maken die je doelgroep nuttig vindt. Maak bijvoorbeeld een eenvoudige poll op de homepage van je blog of in een nieuwsbrief met de vraag welke onderwerpen ze het meest interessant vinden en waar ze eventueel meer over willen lezen.

4)     Check je statistieken

Welke blogartikelen doen het goed? Leest je doelgroep meer artikelen met lijstjes, how-to artikelen of interviews? De statistieken wijzen je in de richting van onderwerpen die jouw doelgroep aanspreekt. 

Zo ontdek je ook welke artikelen een boost nodig hebben (bijvoorbeeld door ze te actualiseren, zie punt 1). Probeer ook leemtes in je blog op te vullen als er belangrijke onderwerpen ontbreken.

5)     Exploding Topics

Exploding Topics helpt je trends te vinden voordat ze van de grond komen. Door miljoenen zoekopdrachten, gesprekken en vermeldingen op het internet te analyseren, identificeert de technologie automatisch aankomende onderwerpen. 

Doordat er nog weinig content over is, heb je een betere concurrentiepositie. Hierdoor is de kans groter dat je hoger in de resultaten komt met dit onderwerp.

6)     Google top 10 organische resultaten

Google is een geweldig hulpmiddel om nieuwe blogonderwerpen te vinden. Google's doel is om content te bieden die de vraag van de zoeker beantwoordt. Een deel van Google’s strategie is om een verscheidenheid aan resultaten te bieden binnen de top 10. 

De verscheidenheid aan bronnen en soorten inhoud in die top 10, biedt je pointers bij het brainstormen over nieuwe blogonderwerpen.

7)     Zet Reddit in

Een forumsite zoals Reddit bevat enorme hoeveelheden content. Als je jouw onderwerp invoert in de zoekfunctie, zie je allerlei variaties op je onderwerp. Deze resultaten geven een idee van het soort content dat goed scoort voor dit specifieke onderwerp en waarvan je weet dat anderen ernaar zochten.  

En vergeet de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de resultaten niet. Het is altijd een handige manier om verder te graven in het onderwerp en nieuwe invalshoeken en haakjes te vinden waar je nog niet eerder aan dacht.

8) Check Google’s ‘Mensen vragen ook’

Als je specifieke zoekresultaten een reeks ‘Mensen vragen ook’ vragen bevatten, gebruik deze dan ook. Elke vraag die je uitbreidt, genereert nog meer populaire zoekopdrachten.

9)     Doe grondig keyword onderzoek

Wil je je zoekopdracht nog verder verfijnen, gebruik dan de geavanceerde zoektechnieken van Google om trefwoorden te vinden die voor jouw doelgroep relevant. Vergeet daarbij niet om incognito te browsen, anders beïnvloedt je zoekgeschiedenis de getoonde resultaten.  

Er zijn talloze keyword onderzoekstools en het maakt niet zoveel uit welke tool je gebruikt. Als je het maar doet, omdat het altijd een belangrijk onderdeel moet zijn van je contentstrategie.

Door grondig onderzoek te doen naar keywords krijg je een beter beeld van wat je doelgroep interesseert en waarmee je ze kunt uitnodigen en triggeren om naar je site te komen. Deze tools geven een verscheidenheid aan gerelateerde termen en zinnen waar zoekvolume op zit, wat kan leiden tot nieuwe ideeën voor onderwerpen.

10)  Check onderwerpen op Twitter

Zoek naar relevante hashtags om nieuwe ideeën voor onderwerpen te krijgen. Ja, Twitter kan overweldigend zijn. Maar door gericht te zoeken kun je zien welke vragen er over een specifiek onderwerp leven en waar je concurrenten misschien over schrijven.

Tools zoals BuzzSumo helpen ook om de inhoud op Twitter en andere domeinen te analyseren om backlinkkansen te spotten, het bereik van social media te begrijpen, en nog meer ideeën voor onderwerpen te creëren.

11)  Zet Answer The Public in

Effectief antwoord geven op de vraag van een zoeker is de sleutel tot het verschijnen van jouw content in de zoekresultaten. Maar hoe weet je wat de vraag is? Bij Answer the Public voer je een keyword of zinsdeel in, waarna de tool je de meest populaire Google en Bing zoekopdrachten teruggeeft. Er zijn gratis en betaalde opties beschikbaar, afhankelijk van wat je wilt.

Stel dat je bijvoorbeeld een blogartikel over podcasts wilt schrijven en de tool gebruikt om een paar specifieke ideeën voor dit onderwerp te vinden. Zoekresultaten over ‘podcasts’ resulteren vervolgens bijvoorbeeld in ‘kunnen podcasts je helpen slapen’, ‘hoe podcasts te boeken’, en ‘waar gaan podcasts naartoe’.

Meer weten over een goede contentstrategie voor je blog?

Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten en bewijzen van de impact van PR, Cision kan je daarbij helpen.

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux