feb. 15, 2022 / in Best Practice / by Geneviève Muya

Als marketeers zijn we allemaal verantwoordelijk voor het communiceren van iets. Of we nu e-mails schrijven voor prospects, een presentatie opstellen voor de C-suite of een toespraak houden op een conferentie, succes hangt af van de vraag of we de aandacht van ons publiek weten te trekken en hen tot actie aanzetten.

Maar dit kan een uitdaging zijn. Een nieuwscyclus die 24/7 doorgaat, betekent door het lawaai heen breken om de eerste te zijn. Lezers met tijdgebrek scannen eerst naar de belangrijkste informatie en haken steeds sneller af door een kortere spanningsboog. Alles wat we als bedrijf delen, moet echte gebruikswaarde hebben.

Voormalig nieuwsanker en auteur van “Shut Up and Say Something” Karen Friedman deelt 10 tips met ons hoe je ervoor zorgt dat je niet alleen gehoord wordt, maar dat er ook naar je geluisterd wordt.

1. Kwaliteit, geen kwantiteit

Feit: sinds het jaar 1960 nemen we per dag drie keer zoveel informatie tot ons dan ooit tevoren. Informatie-overload is een epidemie.

In plaats van te focussen op de hoeveelheid woorden op slides, in blogs en in persberichten, moet je je richten op de kwaliteit en de kern van de boodschap.

2. Boei vanaf het begin

Feit: in het jaar 2000 was de gemiddelde spanningsboog 12 seconden. In 2012 is de gemiddelde spanningsboog geslonken naar 8 seconden.

De aandacht van je publiek vanaf het begin vasthouden is essentieel om de uiteindelijke aandacht voor je bedrijf te vergroten.

Meer over Is een korte spanningsboog de nekslag voor jouw contentmarketingstrategie?

3. Aandacht trekken zit hem in de aanhef

Zorg er bij het schrijven van koppen voor blogartikelen, whitepapers, persberichten, slide decks, of andere contentvormen voor dat deze één van onderstaande elementen bevat die de aandacht van je publiek trekken:

1.         Een verhaal

2.         Een voorbeeld

3.         Een krachtig cijfer

4.         Een sterke verklaring die mensen doet denken: “vertel me meer.”

5.         Een vraag 

6.         Een visuele metafoor

7.         Kom meteen ter zake en spring meteen in op de kwestie

4. Begrijp wat het echte verhaal is

Verhalen gaan over het algemeen niet over wat jij belangrijk vindt. In plaats daarvan gaat het over wat anderen belangrijk vinden. Zorg ervoor dat je verhaal niet alleen over je merk gaat, maar ook over het leven van anderen en hoe dit hen helpt.

5. 20% is wat je weet en 80% is hoe je je voelt over wat je weet

Als je contact maakt met je publiek op gevoelsniveau, ontstaat er een zeer krachtige emotionele verbinding. Maak er gebruik van.   

6. Denk in conversatie, geen presentatie of demo

Creëer ervaringen en stuur boodschappen door middel van verhalen en voorbeelden. Is er een emotionele impact? Zo niet, dan raken prospects slechts zelden overtuigd van de noodzaak dat je bedrijf deel moet uitmaken van hun leven.

7. Doelgroepen zijn niet gelijk

Behandel jij al je doelgroepen hetzelfde? Stop daarmee. Segmenteer je berichten daarentegen liever op basis van demografische gegevens, functietitels en interesses. 

Eenzelfde bericht is namelijk niet voor iedereen geschikt. A/B-test de inhoud en vormgeving van je bericht op conversie, bereik en aantal click-opens om je strategie te verfijnen en aan te laten sluiten op je doelgroep.

8. Totdat je vertelt what’s in it for them, boei je je publiek niet

Als wij als consumenten iets kopen, doen we dat omdat het een deel van ons leven beter maakt. Of het nu gaat om een kledingstuk dat ons warmhoudt in de winter, een stuk gereedschap dat het snoeien van onze bomen vergemakkelijkt of een dienst die het beheer van onze marketingtaken vereenvoudigt. Al deze zaken bieden een algemeen voordeel in ons leven.

Dus wat is jouw unieke toegevoegde waarde en hoe help je het leven van jouw prospects en klanten vergemakkelijken?

9. Geef mensen meteen een reden om te luisteren

Een beetje opwinding kan nooit kwaad – in feite is het nodig om harten harder te laten kloppen en geesten benieuwd te maken naar het volgende deel.

Hoe bouw je een momentum op? Denk zowel bij het schrijven als bij het spreken aan de toonzetting, interpunctie en technieken als alliteratie.

10. Het gaat om hoe je prospect zich voelt

“Vroeger waren prestaties en kennis twee keer zo belangrijk als presentatie. Nu is presentatie twee keer zo belangrijk.”

Ben je het eens of oneens met dit citaat van Richard Hardison?

Denk eens aan grote sprekers van deze tijd, geweldige commercials, of een geweldige presentatie of voorstelling. Of de spreker nu zo deskundig was als je verwachtte, als ze spraken met overtuiging, met passie en met geloofwaardigheid, dan was je verkocht, toch? Het gaat allemaal om de manier waarop je je publiek laat voelen.

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux