dec. 22, 2021 / in PR / by Geneviève Muya

Elke marketing- en PR-specialist moet de kunst van het schrijven van een persbericht onder de knie hebben. Hoewel sommigen pretenderen dat het persbericht niet langer relevant is, blijven ze toch een integraal onderdeel van elke marketingstrategie.

Journalisten blijven namelijk rekenen op persberichten voor relevante nieuwsonderwerpen en verhalen. Via persdistributiediensten heeft het publiek (de eindlezer) direct toegang tot de nieuwsberichten van een organisatie. 

Social media biedt organisaties gratis exposure door de mogelijkheid van het delen van content. Het is nu belangrijker dan ooit dat marketeers de nuance begrijpen in het opstellen van een informatief en aantrekkelijk persbericht dat opvalt.

Het schrijven van een kwalitatief goed persbericht dat door de media wordt opgepikt en waar de lezer zich bij betrokken voelt, is een vrij gespecialiseerde en aangeleerde vaardigheid. In dit artikel hebben we 7 beste tips voor het schrijven van een opvallend persbericht voor je opgesteld.

1. Begin met een relevant, nieuwswaardig onderwerp

Wil iemand aandacht besteden aan je persbericht, dan moet het een nieuwswaardige invalshoek hebben. Stel jezelf daarom deze vragen voordat je begint met schrijven:

  • Waarom zou het publiek zich om dit verhaal bekommeren?
  • Is dit verhaal relevant voor mijn doelgroep?

Het is belangrijk om te onthouden dat een persbericht een officiële verklaring is die je aan de media, maar ook aan huidige en potentiële klanten geeft. Daarom moet je je richten op het schrijven over een relevant en nieuwswaardig onderwerp.

Waarom, wie, wat, wanneer en waar

Zelfs in het huidige digitale tijdperk, rekenen de media nog steeds op juist persberichten om ideeën op te doen. Echter heeft de media nu meer tijdgebrek dan ooit en daarom inhoud nodig die duidelijk en beknopt is. Benoem daarom altijd de ‘waarom’ van het verhaal in de eerste zin. Op de voet gevolgd door de ‘wie’, ‘wat’, ‘wanneer’ en ‘waar’ van het verhaal.

Door de aandacht te vestigen op de waarom van het nieuws, vergroot je de kans dat media het oppikken. Meestal negeert de media je persbericht omdat ze teveel moeten zoeken naar de antwoorden op deze vragen. 

Veelgebruikte onderwerpen voor persberichten zijn:

  • Productlancering
  • Nieuwe leidinggevende
  • Een prijs ontvangen
  • Evenement
  • Crisismanagement

Als je overweegt om één van deze veelvoorkomende onderwerpen in de vorm van een persbericht te publiceren, denk dan goed na over een unieke benadering die het bericht relevanter en nieuwswaardiger maakt voor je doelgroep. 

2. Grijp je lezer met een goede kop

Je persbericht begint met de kop. Zie het als de eerste indruk bij een klant of een eerste afspraakje. Om op te vallen, moet de kop zowel pakkend als informatief zijn. Wees duidelijk over het belang en de relevantie van je persbericht voor je publiek.

Gemiddeld lezen 8 van de 10 mensen de kop, maar slechts 2 van de 10 lezen het hele stuk. Houd het dus kort en accuraat. Google heeft het karakterlimiet verhoogd naar 70-71 tekens. Mik dus op 70 tekens, inclusief spaties. 

Zorg ervoor dat de essentiële informatie in de kop staat, en dat je jouw primaire zoekwoord er eveneens in hebt verwerkt. Je kunt altijd een subkop toevoegen om aanvullende, relevante informatie en trefwoorden op te nemen.

Tips voor het schrijven van kopteksten

  • Gebruik getallen. Verschillende onderzoeken hebben namelijk aangetoond aan dat kopteksten met getallen 73% meer social shares en betrokkenheid genereren.
  • Gebruik actiewoorden. Het gebruik van actiewoorden in je koptekst geeft een gevoel van urgentie en grijpt de aandacht van lezers.
  • Gebruik interessante bijvoeglijke naamwoorden. Bijvoeglijke naamwoorden geven je kop een boost en maken de kop aantrekkelijk voor je publiek.
  • Houd het nauwkeurig. Het opnemen van cijfers en aandachttrekkende taal werkt alleen als de kop de inhoud van je persbericht daadwerkelijk nauwkeurig beschrijft. Het schrijven van een misleidende kop (clickbait) zorgt ervoor dat lezers hun vertrouwen verliezen en jouw berichten in de toekomst vermijden.

3. Houd het kort

Met een steeds intensievere nieuwscyclus die 24/7 doorgaat op mediaplatforms, snakt het publiek naar korte, duidelijke en beknopte inhoud.

Een persbericht moet net genoeg informatie geven om de aandacht van de lezer te trekken en ervoor te zorgen dat de lezer meer wil weten. Houd het bij één A4, maximaal twee. 

Kom ter zake en blijf ter zake gedurende het hele persbericht. Je moet alle relevante informatie geven die een journalist nodig heeft om zijn/haar verhaal te kunnen schrijven, zonder tijd te verspillen aan het herhalen van jezelf.

Het opnemen van links is een uitstekende manier om journalisten en lezers naar achtergrondinformatie te leiden. Dit verhoogt ook de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines als een lezer doorklikt op een link in je persbericht. Maar overdrijf niet en herhaal de links niet. Probeer het te houden bij één tot drie unieke links, of één link per 100 woorden.

4. Call to action (CTA) hoog in de tekst

Wat is het doel van je persbericht? Welke actie wil je dat de lezer onderneemt? Een sterke call-to-action laat de lezer weten wat te doen naar aanleiding van de tekst. 

De meerderheid van de lezers leest niet je hele persbericht, dus plaats de CTA hoog in de tekst. Ergens tussen de eerste en derde alinea is ideaal. Maak niet de fout om aan het eind een voor meer informatie regel te plaatsen en te denken dat dit lezers naar je website lokt of dat het een click-to-buy oplevert.

Tips voor effectieve CTA’s

  • Opvallend – De CTA moet op zichzelf staan om de aandacht te trekken van de rest van je tekst.
  • Opmaak – Gebruik vetgedrukt en cursief om de aandacht op de CTA te vestigen.
  • Voeg een link toe – Gebruik de volledige URL, zodat je lezer weet waar hij naartoe geleidt wordt. En bewaar de hyperlinks voor de rest van de tekst.
  • En onthoud, een hyperlink in het midden van een zin is geen CTA.

5. Voeg citaten toe

Een citaat geeft een extra gevoel van autoriteit aan je persbericht. Een citaat van een senior executive of een expert uit de industrie, laat je lezer én zoekmachines zien dat je een betrouwbare en goed geïnformeerde bron bent voor een bepaald onderwerp.

Bovendien zijn journalisten nog steeds fan van citaten in persberichten. De meesten halen het citaat direct uit je persbericht om in hun artikel te gebruiken. Je moet er dus voor zorgen dat je neutrale/natuurlijke en lekker lopende taal gebruikt. 

Lees het hardop voor om er zeker van te zijn dat het klinkt als iets dat een echt persoon zou zeggen. En houd het kort. Nogmaals, je wilt dat het natuurlijk klinkt, dus iets van vier of meer zinnen is dan te lang.

Goede bronnen voor citaten

  • Senior-level executives
  • Experts uit de industrie
  • Klanten
  • Invloedrijke personen

6. Vertel het niet maar laat het zien met multimedia

Het is de nummer één regel in storytelling: “show don’t tell”. Een goede manier om te laten zien waarom je persbericht belangrijk is, is het opnemen van multimedia. Multimedia versterkt je verhaal door je lezer te voorzien van extra informatie, verduidelijking en een visuele referentie. Bovendien laat het je verhaal meer opvallen en zorgt het ervoor dat mensen het eerder onthouden.

Persberichten met een visueel element worden aantoonbaar 3 keer vaker bekeken. Overweeg ook eens om een video aan je persbericht toe te voegen, zodat je publiek er via social media mee aan de slag kan.

Maar onthoud dat multimedia alleen effectief zijn als ze relevant zijn voor de inhoud van je persbericht en als ze van hoge kwaliteit zijn. Journalisten gebruiken geen wazige beelden of video’s met slecht geluid. En je eindlezer deelt zoiets eveneens niet snel. 

Soorten multimedia die je kunt gebruiken

  • Video’s – Het publiek lijkt het meest geïnteresseerd in video’s. Video’s vallen het meest op en blijven het langst hangen in de geheugens van mensen. Maar houd de video wel relevant en kort (60 seconden tot maximaal 2 minuten) wanneer je het inzet voor een persbericht.
  • Foto’s zijn de go-to multimedia voor de meeste persberichten. Foto’s worden gebruikt voor productlanceringen, personeelsnieuws, nieuwe openingen en awards.
  • Infographics – Verduidelijk onderzoek en complexere informatie of data visueel met een infographic. Dit maakt het simpelweg meer behapbaar om snel en duidelijk te lezen voor je lezer.
  • PDF’s – Verwijs naar langere content, zoals een whitepaper of eBook in PDF-formaat.

7. Vergeet SEO niet

SEO en de algoritme-updates van Google spelen al langer een grote rol in de manier waarop marketeers en PR-professionals content en persberichten schrijven. In de loop der jaren zijn we overgegaan van een overvloed aan trefwoorden en links naar een focus op meer natuurlijke taal en opmaak.

Google’s meest recente update, genaamd BERT, is een techniek die computers simpel gezegd helpt om natuurlijke taal meer te begrijpen zoals mensen dat doen. Een zogenaamde natural language processing (NLP) techniek. BERT stelt Google in staat om de nuance in veelvoorkomende woorden te begrijpen, de betekenis van woorden beter te conceptualiseren en spelfouten in zoekopdrachten te herkennen.

Nu er nog meer nadruk ligt op het gebruik van natuurlijke taal in content, is een goede opmaak en structuur van je persbericht essentieel voor Google en andere zoekmachines om je persbericht te crawlen, indexeren en hoger in de zoekresultaten te plaatsen.

Tips voor de opmaak

  • Houd zinnen en alinea’s kort (3 tot 4 zinnen).
  • Gebruik opsommingstekens en nummeringen om informatie en gegevens op te splitsen.
  • Gebruik vet en cursief (buiten reguliere spelling) alleen voor kritische informatie.

Het schrijven van een persbericht lijkt bedrieglijk eenvoudig. Het is kort en kan overkomen als een simpele formule, maar dat is juist wat het schrijven ervan zo uitdagend maakt. Dus, wees geduldig. Concentreer je op de relevantie voor je lezer en zorg ervoor dat je schrijft zoals mensen spreken. Het kost misschien een paar pogingen, maar oefening baart uiteindelijk kunst (en meer relevant bereik)!

Over Geneviève Muya

Marketing voor Cision Benelux