Naar aanleiding van de eerste toespraak van Biden na zijn aantreden, schetste een verslaggever op locatie het schrijfproces van de nieuwe president. Hij vertelde daarover dat Biden absoluut tegen het gebruik van afkortingen, ofwel jargon was. Sterker nog, de president zei daarover een keer tegen zijn team dat hij zijn toespraak pas goed genoeg vond, op het moment dat hun moeders de tekst bij wijze van spreken zouden begrijpen.

In de corporate wereld heb je vaak te maken met branchegerelateerde afkortingen en jargon. En tot op zekere hoogte maakt iedereen zich wel eens schuldig aan het gebruik van jargon. Of het nu een inside joke is onder vrienden of familie, het gebruik van jargon met onze collega’s of het schrijven van bijvoorbeeld teksten naar een trouw publiek, toch hebben we vaak de neiging om te denken dat de mensen om ons heen altijd maar begrijpen waar we het over hebben. Maar hoe kan een nieuwe vriend, collega of lezer zich nog echt betrokken voelen als hij/zij deze ‘geheime taal’ niet spreekt?

Kijk er eens als volgt naar: als communicatieprofessional wil je in principe altijd meer klanten aantrekken. En de beste manier om ervoor te zorgen dat lezers terugkomen, is vaak door ze het gevoel te geven dat je rechtstreeks met ze spreekt. Maar als je lezers niet weten waar je het precies over hebt, wekt dat frustratie en mogelijk afkeer af, waardoor ze waarschijnlijk niet terug zullen komen om toekomstige berichten te lezen. En dat wil je niet wanneer je persberichten aan je doelgroep schrijft.

Daarom hebben we drie tips opgesteld waarmee jij heel gemakkelijk jargon en afkortingen kunt vermijden in je communicatie:

1. Stel je een onverwachte lezer voor

Bij het schrijven van een persbericht is het moeilijk om niet te denken aan de uiteindelijke lezers. De kans is groot dat je je een ambitieuze, ideale lezer voorstelt bij het schrijven van een persbericht, en dit kan de manier waarop je schrijft beïnvloeden. Dat is het moment waarop je mooie woorden of vakjargon toevoegt om te laten zien dat je ‘op de hoogte bent’. En hoewel je moet schrijven op een manier die begrijpelijk is voor je beoogde publiek, moet je het overdrijven.

Probeer dit experiment eens: stel je jouw ideale lezer voor. Hij of zij kan een echt of denkbeeldig persoon zijn. Denk aan de naam, leeftijd, geslacht, functie en locatie van deze persoon. Als je die persoon eenmaal in gedachten hebt, stel je dan iemand voor die precies het tegenovergestelde is van je ideale lezer. En schrijf je bericht vervolgens met die laatste persoon in gedachten, op een manier dat de laatste persoon jouw persbericht dus volledig zal begrijpen.

Hoewel het een uitdaging is om te schrijven voor een lezer met een andere achtergrond en ervaring dan je beoogde lezer, helpt dit je wel om de inhoud duidelijk en gemakkelijk over te brengen. 

2. Schakel een vriend of familielid in

Merk je dat de eerste tip niet voor je werkt? Probeer dan eens de tip van president Biden en leg de tekst dan bij wijze van spreke voor aan je moeder (of iemand anders die niet in dezelfde branche werkt als jij). Begrijpen zij wat je zegt?

Zoek dus een behulpzame vriend of een familielid die bereid is je werk te lezen en alles door te geven wat ze niet begrijpen of wat ze verwarrend vinden. Als je altijd al in dezelfde branche heb gewerkt, vergeet je makkelijk wat voor anderen onduidelijk is. Hoe vervelend het ook is, de kans dat je dit vergeet is groter naarmate je ouder wordt en langer in een bepaalde branche werkt. Daarom is het zo belangrijk om te vertrouwen op buitenstaanders die je laten weten of je de plank misslaat.

Als je jouw vriend of familielid het door jouw geschreven stuk voorlegt, vraag hem/haar dan om de overkoepelende boodschap te beschrijven (geen suggestieve vragen!). Hopelijk zitten jullie op dezelfde lijn, maar zo niet dan heb je nog wat werk te doen. Vraag ook of ze bepaalde woorden of zinnen verwarrend of onduidelijk vonden. Het is namelijk ook mogelijk dat je algemene boodschap gemakkelijk te begrijpen is, maar sommige details minder duidelijk zijn.

3. Leer van de besten

Heb je wel eens een artikel gelezen over een onderwerp dat je in eerste instantie misschien raadselachtig vond? Zoals hoe vaccins werken of wat in hemelsnaam een ​​NFT is? Een goede schrijver pakt een complex onderwerp en splitst het op in hapklare stukjes informatie die je helpen het ‘wat’ en ‘waarom’ van het onderwerp beter te begrijpen. 

Het laatste advies is dus om de inhoud opnieuw te lezen die jou zelf hielp om een complex onderwerp beter te begrijpen. Vraag jezelf bij het lezen van die inhoud nog eens af wat je het leukst vindt aan de manier waarop deze is geschreven. Hoe helpt het je het onderwerp te begrijpen dat je eerder in de war bracht of waar je eerder geen kennis van had? Grote kans dat de schrijver van dat stuk niet veel jargon heeft gebruikt en de betekenis van eventuele acroniemen grondig heeft uitgelegd.

Sommige schrijvers hebben de angst dat als ze duidelijke, eenvoudige taal gebruiken, ze ongeschoold over het onderwerp lijken. Alsof ze de informatie samen met hun publiek leren. Maar het tegendeel is waar: het vermogen om iets complexs uit te leggen met ongecompliceerde, rechttoe rechtaan taal, is juist het kenmerk van een sterke schrijver.

Op zoek naar meer schrijftips? Download ze hier tips bij het versturen van een internationaal persbericht!

About

Marketing voor Cision Benelux.